|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nån som haft dessa fel på sin bil? Har nyligen köpt en E61 diesel och den har samtliga dessa fel. Behöver veta vad ni fått betala för detta, ni med samma fel? Bmw vill ta in min bil för att kolla vad det kostar och kräva mig på felsökningsavgift vilket lär bli minst 1200 kronor. Vilket jag inte är så sugen att betala eftersom jag har garanti på min bil. Men jag bor för långt ifrån bilfirman där jag köpte bilen därför måste jag lämna in den på annan verkstad alltså och behöver veta vad detta kalas kan kosta. Tacksam för svar som bara rör pris alltså. Bilen är en 520D 07 LCI. Kabelstammen i bakluckan är alltså av, Nivåregleringen får jag felkod på vid start av bilen, funkar i övrigt som den ska tror jag? Bilen tappar minnet ungefär varannan dag och ger felkoden "high battery discharge" vilket alltså inte rör batteriet utan något som drar tjyvström och håller på och dödar mitt batteri sakta men säkert. | |
| Avbrottet i kabelstammen är defenitivt tjuven över "high battery discharge" Att den tappar minnet är för att ibs stänger av "onödiga" funktioner för att spara kräm för att iallafall kunna starta bilen. | |
|
Kablarna till bakluckan går att få fixade för 2-3 tusen kr hos någon som kan skarva sladdar. Bmw tar 16k för att göra jobbet, Med lite tur löser det high discharge men det är inte säkert. Kan vara något annat som strular. Dåligt batteri till exempel. Det håller bara ca 3 år på en diesel. I nivåregleringen antar jag att kompressorn är slut på grund av hål i en slang som för övrigt förnyades 2008 så det blir dyrt. Alla E61-ägare har samma fel....dessa åker du på också snart: *Länkarmar i framvagn vilka håller typ 10k mil om man kör normalt *Dålig radiomottagning och taskig räckvidd i låsfjärren beror på fukskadat elektronikkort under spoilern i bakluckan. *Crome-dörrlisten på förardörren är alltid lös i bakkant. Vet ej varför det blir så. *nytt batteri Kanske firman du köpte bilen hos kan fixa dom sakerna också om du orkar köra dit bilen. Se till att bli av med alla standardfel under garantitiden. Sedan kommer nog bilen att funka ganska bra. |
|
| Ärligt så tror jag LCI modellerna har bättre upgrades.. De har åtgärdat det flesta "barnsjukdomarna" som beskrev i tidigare inlägg. | |
| Nja,firman jag köpte bilen av tar inte på sig nånting faktiskt så jag fick anmäla dom via ARN. Men enträgen vinner brukar man ju säga. E ju grymt nöjd med bilen i övrigt men att laga såna här grejer är dyrt och skulle jag inte få igenom mitt ärende så bli det domstol i vilket fall. Köpte bilen i november. Och radiomottagning har jag inte heller, och typ två meters räckvidd med nyckeln till bilen, så modulen under takspoilern är nog oxå trasig...Tur det inte är en Skoda eller nåt annat skitmärke, då hade man väl förmodligen gett upp å sålt skiten... | |
| Jag betalade 1000kr tot för att skarva mina kablar, ta bort spoilern på bakluckan. Kolla om det finns fukt, byt isf mottagaren. Annars lägg en silikon sträng under locket så bör det bli tätt. | |
| Men silikon och elektronik går INTE ihop, silikonet avger ngt som förstör elektronik. Det är inget bra alternativ. | |
|
Efter att bmw bytt kortet pajade det igen. Jag lagade då kortet, Gjorde rent och lackerade det. Lade in 2 silikagel och limmade ihop med E43 silikon kring det svarta locket förutom där lilla öppningen finns för luftning (viktigt!). Funkar fortafande fint. 3 år sedan jag gjorde det här. Lådan där kortet ligger liknar en bredgottförpackning där locket trycks på plats med hjälp av spoilern. Bmw sätter dit extra gummitape för att öka trycket på locket men det håller bara ett tag. |
|
| Rompa4302, inte lägga silikon på kortet alltså, utan lägga en sträng runt svarta locket som Kamel2 skriver. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.