AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
642

Problem med MID (ej pixlar)

st
2
stluke
530i M-sport -02
Tjena!

Sedan jag köpte min bil har jag haft problem med MID:en. Ska försöka beskriva så enkelt som möjligt hur problemet ser ut.

bilen är en e39 M sport -02 (business CD)

*- När jag startar bilen så startas även radion (så klart) men jag kan verken höja lr sänka volymen på MID:en
*- Går inte heller att styra volymen med rattknapparna. Samma gäller ändring av radiostationer.
*- Mid:en visar endast klocka ( och det just bara knapparna som ställer klockan och datum som funkar)
* - Har inte märkt det ökända pixel-felet för den borde då synas på displayen när datum inställningarna är igång.
* Kan tillägga att cd spelaren läser av skivor men kontroll knapparna funkar ej.

Igår skruvade jag ut mid:en och öppnade upp den gick genom kopplingarna och de sitter väl som de ska. Även samma dag åkte jag för att köpa en Beg MID av en kille på blocket men under köpets gång när jag kopplade in han MID visade även den endast klockslag.
kan radio modulen ha nånting med detta o göra? i så fall vart sitter den?
Har lyssnar på p3 i 5 månader nu o börjar bli jävligt less.

Någon som har haft liknande problem?
Vart kan felet sitta tror ni?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
När jag bytte ut min kassettbandspelare mot CD-spelare provade jag ett gäng begagnade som hade rätt anslutningskontakt. De producerade alla möjliga konstiga fel, t ex sparade inte inställningar (balans, fader, bas etc), gick inte att byta radiokanal, kunde bara fade:a ena sidan etc. Till slut gick jag in på BMW i Lund och råkade få prata med en kunnig kille som skrev ut listor med olika tillverkare och serienummer på BMW-CD-spelare som skulle funka i just min bil. Till slut hittade jag en begagnad med rätt serienummer och allt fungerade.

Kan det vara så att någon monterat en CD-spelare i din bil utan att kolla så den lirar med just din bil?

___

Min bil: Länk
st
2
stluke
530i M-sport -02
hmm låter konstigt. Sitter och funderar på vad som styr mid:en egentligen då den visar info (inte i mitt fall) från färddatorrn som måste sitta nån annan stans. så den måste va kopplad på nåt sätt till den.

Chansen att någon annan har monterat en annan CD spelare e liten, då jag e andra ägaren på bilen och när jag öppnade upp allt såg man inga som helst spår på tidigare ingrepp.

Har sökt som en dåre på internet på både svenska, engelska och även polska forum utan framgång. Ingen verkar ha haft samma problem som mig. Har länge funderat på köpa NAV enheten då den e mer funktionell samt man får samtidigt får en modern lyft i kupen, men oron att den inte kommer fungera har bromsat funderingarna. Dessutom tänkte jag beställa genom Ebay så d kan vara att slänga pengar i sjön om det är som du säger att "vissa vinkar med vissa modeller"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.