|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt min nya (fast begagnade), och första, bil. En 318D Touring (2011). På vägen hem från BMW, mitt i den mest hektiska rusningen så får jag världens (en överdrift troligen) konstigaste "motorstopp" eller vad man nu kan kalla det. Viktig bakgrundsinfo: Jag har aldrig tidigare kört diesel-bilar någon längre sträcka. Körkortet är typ 2 veckor gammalt (själv är jag 30+) :) Jag har i princip aldrig kört i rusningstrafik, än mindre 30 minuter i Stockholms bilkö (som beskrivs nedan). En kort (fast längre :) ) beskrivning är på sin plats: Jag har kört c:a 20 minuter i krypfart, alternativt starta, stoppa, starta, stoppa - allt detta på ettan. Det är dags, igen, för att ge gas för att åka 10 meter och då liksom skuttar bilen fram. Den verkligen skuttar, hopp - hopp - hopp - hopp. 1 halvmeter per hopp kanske. Jag stannar och gasar igen. Hopp - hopp - hopp. Ren Kafkakänsla infinner sig. Gasar igen, helt plötsligt funkar bilen och jag kör fram. Jag lyckas köra ett tag i den här härliga kryptrafiken, 5 minuter senare är det dags igen - fast nu än mer märkligt. Jag skall gasa för att åka iväg - bilen startar upp och tokdör direkt. Jag trycker in startknappen och skall gasa iväg igen. tokdör. I displayen visar sig en sån gul motorsymbol som, om jag kommer ihåg rätt, är halvfylld. En gul varningstriangel visas med siffran 16 eller 19 intill. (ni kan här tänka er stressen som infinner sig hos den ovane bilkö-föraren) Känslan är obeskrivlig, fast på ett olustigt sätt. Jag tänker att jag får skärpa till mig, kollar på växelspaken och tycker att den ser ut som att den har halkat nedåt från sin position och liksom ligger lite emellan. Jag lägger växeln i neutral och upp igen på ettan. Bilen funkar och jag kan köra iväg. Den gula varningsikonen (stora motorsymbolen + "!") finns kvar ett tag, sedan försvinner den och jag har aldrig sett den igen. Kollar jag i färddatorns (?) Check Control så står det bara "Check OK" - inget sparat fel finns. Med beskrivningen ovan - behöver jag oroa mig? Jag känner själv att kanske berodde felet mera på att jag är ny och därav rätt ovan förare, det här var dessutom min första Diesel-bil körning av någon sorts rang och jag känner själv att det är relativt stor skillnad på hur man kör en bensin-bil jmft. med en diesel-bil. | |
| Om du har köpt den av en BMW-handlare är det bara att åka dit med bilen och be dem kolla upp detta. Det låter absolut inte normalt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.