|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Fick en gång förklarat för mig att "blockmongot" i vänsterfilen nyss hade betalat in vägskatten och ville ha valuta för pengarna. | |
|
Kan det verkligen vara så att jag bara tycker att "gräset är grönare på andra sidan"? Kan inte svära på att så inte är fallet, har bara uttryckt mina egna subjektiva betraktelser. Kanske skall man vidga vyerna och säga att svenskarna är västeuropas sämsta bilförare, i alla fall är det mycket roligare att köra bil på kontinenten. I alla fall tycker jag det när jag är där nere. Fast då är jag ju utomlands och det kanske gör upplevelsen bättre. Har varit o tvättat X6:an idag, så nu står den röd och grann och blänker i solskenet. Glad påsk på er allihopa. |
|
|
Eftersom det kör en hel del utlandsregistrerade fordon på de skånska motorvägarna finns något att jämföra med på samma vägar. De danska och tyska förarna har betydligt bättre koll i backspegeln och brukar nästan alltid gå till höger direkt. Jag tror iofs inte att de skånska förarna ligger i vänsterfilen bara av tjurighet utan i de flesta fall tittar de nog helt enkelt inte i backspegeln. För när det är mörkt ute och man ger ett kort helljusblink brukar trots allt 9 av 10 flytta sig. Något som också är intressant är ett säkerhetsperspektiv är att det är näst intill ett måste att köra närmare bilen framför i vänsterfilen (betydligt kortare än 3 sekunder) för att föraren framför (om de kollar i backspegeln) ska förstå att man vill köra om. En taktik som fungerar relativt väl och förmodligen inte väcker någon direkt irritation (som exempelvis tutan gör) är att köra på den räfflade vänsterlinjemarkeringen. Det brukar en hel del vakna till av. |
|
|
Jag kan skriva under på att svenskar generellt är dåliga bilförare. Framför allt ouppmärksamma och en tråkig attityd (iaf skåne). Körde nyss i Kalifornien under 3v, bla i Los Angeles. Skillnaden var slående, där hade helt enkelt inte vårt beteende funkat då trafiken helt hade proppat igen. Blinkar du där släpper de, nästan utan undantag, direkt in dig vid filbyte. Samverkan heter det visst. Här struntar man nästan i nadra trafikanter. Klassikern är där yttre ringvägen går in i e22an. De ligger bakom en lastbil på påfartsramepn i 70 km/h och slänger sig direkt ut i vänsterfol, trots att andra bilister kommer i 120 km/h där. Varit nära att smälla ett Antal ggr där... |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Kör i skåne och stockholm är rena paradiset i alla dimensioner. T.o.m tjejjerna kan ju köra däruppe. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Håller med. Kör dagligen E4:an från norr till söder om Stockholm, jag har även observerat ett fenomen som jag skulle kalla för "mittfilsbarriär". Det vill säga, att "alla" vill köra i mittfilen, och det gör de till bekostnad av en säker avstånd mellan bilar, mindre än 1s är mera regel än undantag. "Alla" innefattar även en hel del polisbilar och civilare, tyvärr. Detta i princip överallt där det är trefiligt, från Södertälje till Väsby. På så sätt bildas ganska effektivt en barriär för säkra filbyten. Trafik som infogar som vill till vänsterfilen, och tvärtom, tvingas tränga sig men nästan ingen avstånd mellan bilarna alls, vilket ger upphov till farliga situationer så snart småfel begås. Dessutom blir det en del inbromsningar som väldigt tidigt, sett till motorvägens totala kapacitet, ger tendenser till köbildning. Det orsakas dagligen olyckor på E4 på grund av detta beteende skulle jag påstå, och även om det inte dödar någon så är det otroligt kostsamt för samhället med alla dessa småkrockar och efterföljande köbildningar. En informationskampanj med efterföljande polisinsats borde vara angeläget. Använd högerfilen och håll avstånd i alla filer! Då blir det inga problem med infogande trafik och filbyten i allmänhet, du "förlorar" inte med att släppa in någon framför dig, tvärtom, hela trafiken f l y t e r så mycket bättre om man håller avstånd! Och i begreppet hålla avstånd ingår också att man å t e r s t ä l l e r avståndet när det, såsom alla vinner på, det goda utrymmet framför dig har används för ett säkert filbyte! |
|
|
Farthållaren på 100, sedan ligger man i högra körfältet och lufsar... De som har bråttom kör om i vänstra, den tunga trafiken får man bakom sig. Perfekt! :) Enda gången jag matar på är när jag ska upp på motorvägen eller köra om tradare, då går det undan så man inte hindrar trafiken bakom. |
|
|
Mittfältskramare är nog en av de största problemen i Stockholmstrafiken genom att lägga sig 10-20 km/h under gällande hastighet blockerar dom 67 eller 75 % av hela körbanorna och alla måste trängas och byta filer ut till vänsterfilen för att komma om dom Många verkan paniskt fixerade vid mittenfilen Har hur många gånger som helst sett folk söderut på Nynäsvägen vid Trångsund-påfarten komma ut (2-filigt blir 3-filigt med den filen) och dom bokstavligt kastar sig ut i mittenfilen, till och med om det ligger med snabbgående bilar redan i den filen som tvingas väja, bromsa eller byta fil Och det händer även om det är mitt i natten och totalt tomt på bilar Kan inte komma på en enda rimlig förklaring till detta beteende mer än totalt hjärntvätt/idioti från dessa förare Åkte med en kille en gång som gjorde så och frågade vad han höll på med. Han hade ingen förklaring först och efter en stunds tänkande kom han med samma skitförklaring som försökts tidigare i tråden "att det kommer långsamtgående bilar ut från höger som man vill slippa väja för" Frågade då om han såg några och naturligtvis fanns inga så varför då hålla undan för bilar som inte finns och därigenom dels sabba för alla andra och dels begå lagbrott ? Trafikförordningen, Fordons plats på väg: 7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet. Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används. Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden. På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden. Brott mot detta ger böter á 800 kr |
|
| 3x75w xenon i nosen på Volvon är rätt effektivt för att få folk att flytta på sig också:-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.