AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.453

Diskussion: Motorvägskörning runt Stockholm

Sida 1 av 2
ma
51
martin325d
X3 3.0sd -08
Stockholmare må leva upp till epitetet 'Sveriges tyskar' på många sätt dock inte när det gäller motorvägskörning. Idioter som inte håller koll i backspegeln, idioter som håller 90km/h på 110väg och ligger i mittfilen när högerfilen är tom, idioter som blinkar vänster och svänger ut framför mig när jag är på väg att köra om dem (de förväntar sig att jag skall bromsa för dem, så de slipper bromsa själva för den de vill köra om). När jag tog körkort för länge sedan i Skåne fick jag lära mig att man skall acca upp till hastighetsgränsen innan man kör på en motorväg, sedan skall man ha en djävligt bra anledning till att vilja köra för sakta annars får man inget körkort. Man skall hålla sig i högerfilen och man skall ha lika bra koll i backspegeln som framåt. Nu ser man körskolebilar ligga i 90km/h i mittenfilen, inte undra på att de är så sopiga på motorvägskörning. Det är en markant kulturell skillnad mellan motorvägstrafikanterna runt Stockholm och de i Skåne och det är inte till stockholmarnas fördel. Kan det bero på att skåningarna i högre grad kör bil på kontinenten?

Däremot funkar stadstrafiken förvånansvärt bra i Stockholm trots trängseln. Man kan dock se på hur folk kör att de tror att det är samma regler på motorväg som i Stockholms innerstadstrafik. Antar att det tyder på att de aldrig fått lära sig hur man kör på motorväg (kanske inte fanns någon motorväg i närheten när de skulle ta körkort). Två enkla regler borde läras ut för att få trafiken att fungera: håll undan eller håll till höger (dvs håll ständig koll i backspegeln).

Nu invänder väl vän av ordning att en riktig stockholmare har inte körkort utan SL-kort och det må vara sant, men det finns en sabla massa bilister i och runt Stockholm och det är alltför många av dem som inte är några goda motorvägsförare.

Vad är dina erfarenheter?

Vi
42
Vildagnu
120dA 13
Instämmer helt. En annan bra oskriven regel är att alltid hålla tre sekunder till bakomvarande bilist.. :-)

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Hållet helt med. Kör på nynäsvägen varje dag och håller jag 110-120 med farthållare blåser jag om dom flesta, tills dess att någon idiot dyker upp i vänsterfilen i 80-90 km/h och vägrar flytta på sig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag vill påstå att trafiken i Sthlm både flyter bättre och är minde riskfylld än i mindre städer. Anledningen är enkel. Folk är VAKNA när de kör bil här.

Vänsterfilskörningen är störande men går att lösa genom att helt enkelt köra om på höger sida (vilket är fullt tillåtet så länge hastighetsgränsen är max 70 vilket den är även på motortrafiklederna i närheten av city).

-------
//Lövet
ma
51
martin325d
X3 3.0sd -08
Lövet: Stadstrafiken fungar bra i Stockholm, problemet gäller motorväg med hastighet 90km/h och uppåt. Stockholmarna fattar inte skillnaden i hur man skall köra i stadstrafik kontra motorväg.

Vi
42
Vildagnu
120dA 13
Om polisen skulle lägga lika mycket resurser på att bötfälla vägsniglar i fel fil för hindrande av trafik så skulle delar av problemet vara löst. Politikerna tror att det är hastigheten som dödar, vilket är fel. Det är det plötsliga stoppet som gör det.

Ps: Har upptäckt att mina toretts symtom bara uppkommer när jag kör bil.
32
48
328e36cab
M3 Coupé -97
X5 4.4i -02
535i Sedan -88
Kör ofta på Nynäsvägen och har också tröttnat. Kör ofta om folk på insidan så länge farbror blå är utom sikte. Blir alltid en blick i backspegeln för att se om dom fattar piken men de är väl 1 av 20 som inser att dom ligger i fel fil och flyttar på sig.

Typiska ställen där folk verkar ha extra bråttom till mittenfilen är när man kommer upp på Nynäsvägen ur södra länken södergående. Högerfilen är nästan alltid ledig och de få gånger nån befinner sig där ska dom svänga av mot skogskyrkogården. Filen fortsätter ända till sköndalsavfarten och går ofta fortare än vänstra filen.

Påfarten i Handen norrgående. Bildar en ny fil och pga rödlyse kommer bilarna ofta på rad. En ligger i 80 och alla andra ska köra om men inte fan går dom tillbaks till högra körfältet "för de försvinner ju ändå vid farsta om 3km".

Jag skäms om jag blir omkörd på insidan eller om jag tvingar ikappkommande bil att bromsa pga att min omkörning inte går snabbt nog.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
328e36cab: Du tar orden ur min mun! Åker Nacka->Sköndal->Haninge varje dag så jag vet precis vad du talar om... Och som du säger så är det ingen som fattar vad dom gör för fel heller!
ma
51
martin325d
X3 3.0sd -08
Det är samma sak över hela Stockholms län (och Uppsala också) när det gäller motorvägskörning, kör själv mellan Stockholm och Märsta ofta. Kör en del i Skåne också. Det är ganska tydligt att gruppen stockholmare är betydligt sämre motorvägsbilister är gruppen skåningar, de kör långsammare och de har sämre koll bakåt. Skåne ligger närmare kontinenten. Kan detta vara orsaken?

Alla Stockholmare kör inte så kan jag intyga. Jag kollar sällan i backspegeln och det för att jag extremt sällan blir omkörd på motorväg.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Anledningen till att folk ligger till vänster i Sthlm är att de uppfattar att det ligger nåt långsamt i högerfilen längre fram (lastbilar & bussar). Därför ligger man kvar i mitten/vänster för att "spara" ett filbyte. Problemet har med tät tung trafik att göra, inte att du råkar befinna dig i riktnummerområde 08. Sedan är hälften av Stokholmstrafiken inte "stockholmare" heller kan vara bra att veta.

-------
//Lövet
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
andreas_lofgren: Det där resonemanget köpet jag inte. Åker som sagt bland alla slöfockar varje dag och det är mestadels 3-filig motorväg det handlar om och "nåt långsamt" håller sig alltid längst till höger. Och oftast finns de inte alls, speciellt inte de tider jag åker. Men ändock finns krypfolket i vänsterfilen.
Martin325d: jag håller absolut inte med dig, min syn är den precis omvända. Pendlar varje dag i Skåne och VARJE dag passerar jag ett antal bilar på motorvägen som ligger i 80-90 km/h. Vilket får den vanliga effekten (är ju bara två filer här nere) att de som kör 105 km/h ska ut i vänsterfilen och sen är det stopp. Och skulle det någon dag regna ...eller än värre komma en snöflinga, då är det snarare 40-80 km/h som är standard.

Ett annat fenomen är att man använder vänsterfilen som utgångspunkt, dvs det är helt tomt i högerfil och ingen annan bil i närheten men de ska ändå ligga till vänster. Eller så ser de en långtradare 1 km längre fram och då "förbereds" omkörningen 2 min innan. Att det händer en hel del olyckor här beror på de korta avstånden, förmodligen till störst del för att folk vill om och är irriterade så att omdömet är bortblåst.

Många kollar heller inte backspegeln, eller de kanske snarare skiter i dem bakom. Det är nämligen lika troligt för attityden här är snarare att sätta dit medtrafikanter än att hjälpas åt. "Dryga skåningar" gäller iaf i trafiken...

Jag kör inte ofta i Stockholm men de få gånger jag gjort det de senaste åren så har trafiktempot varit klart högre! Sen om det tillhört undantagen låter jag vara osagt men att påstå att situationen är bra i Skåne är direkt fel. Jag vill nog påstå att de kör sämst i hela landet!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Samma "problem" i Köpenhamn. Folk ligger i mitterfilen samt vänsterfilen och verkar inte använda speglarna...

Sen har vi alla svenska billister som inte använder blinkers vid filbyte... Det är rätt roligt att se att närmast inga svenska bilar gör det.
Sim: +1, fast danskarna har ju vett att våga gasa på rejält när vägen är tom. Nu i påskveckan har trafiken varit gles och det är lite annorlunda att bli omkörd av familjebilar i 150-160 när man själv ligger i 130 i mittfilen. Och så står det 110 på skyltarna....ganska osvenskt :-)

Jag tror problemet med bilar i mitten är att det är väldigt lött att bli inklämd till höger bland alla bilar som bromsar vid avfarter eller som dyker upp vid påfarter. Skall man ändå rakt fram blir det ganska ryckigt längst ut till höger om man inte kör konstant sakta som tung trafik.
Annars tycker jag skåningarna tillhör de sämsta bilisterna - många av dem utgörs också av pöbel på hjul som inte alls förstått det där med att visa hänsyn...
Finns en anledning till varför blixtlåskörning aldrig funkar hör nere.
ma
51
martin325d
X3 3.0sd -08
Att tempot är högre i Stockholms stadstrafik än i exempelvis Malmös kan jag hålla med om., essingeleden inräknad. Däremot har jag alltidbetydligt lättare att hålla 130 på 110väg i Skåne än i Stockholm. Större andel bilister i Stockholm håller 90 på 110väg än i Skåne. Folk flyttar sig oftare i Skåne om man närmar sig bakifrån. Vad tycker ni?

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hörde precis på radioreklamen att Subaru sålde en utav sina modeller med "Stockholms Paket". Undrar vad det innefattar? Blinkers och backspegel utgår, adaptiv farthållare med 0,5m avstånd som minsta inställningsläge? ;)

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Ifall jag nu själv har brådis någonstans så tycker jag att varje km/h över tillåtna i vänsterfil här i Stockholm får anses som godkänt.

Dem få gångerna jag upplever att folk inte håller rätt fart i vänsterfil är när det är köbildning, annars tycker jag det är skrämmande lätt att hålla lite över tillåtna här i Stockholm.

Annars är ljustutan ett väldigt bra koncept för er som har extra bråttom, samt dem gångerna det faktiskt är någon tröttmössa i vänsterfilen.. Alla reagerar på den, oavsett vad ni säger så har jag aldrig någonsin råkat ut för någon som kör sakta i vänsterfil som inte reagerar på den.

Enda gången människan framför inte flyttar på sig är när det är en Audi ägare som tror att han har nån chans i motorvägsduell och promt ska ligga först.

6cylpowah
Hehe ja Stockholmspaketet blir man nyfiken på.

Hur stor andel det är som håller 90 km/h på respektive ställe kan jag inte svara om och är egentligen rätt ointressant. Det räcker nämligen med ett fåtal för att få trafiken att "stanna upp".

Jag tror svaret beror på när man åker, är det i närheten av rusningstid eller då motorvägen ligger halvt öde. I närheten av rusningstid (6.45-9.15) så kan du glömma att hålla 130 km/h i Malmötrakten någon längre stund, oavsett om det är e22 eller e6 du färdas på. Om du inte råkar pricka in en "av de där dagarna" när det faktiskt flyter på. Jag tror du drabbats av "det är grönare på andra sidan" syndromet martin. :)
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Finns puckon oavsett var man befinner sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.