AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.580

Varför kan jag inte hålla jämn gas?

fr
10
fref88
BMW 330i Touring e46 - 02
BMW 316i Compact e36 - 95
BMW 318Ti Compact e36- 95
Tjena!
Alltid kul med en presentation Fredrik heter jag,
Jag är ny här på forumet då jag köpt mig en bmw men har redan fått problem..

När jag var in nu och skulle besiktiga bilen så kunde besiktnings mannen inte hålla jämn gas?
Det spelade ingen roll om han bara petade lite lätt på gasen så varvades bilen bara upp mer och mer!
Därför kunde jag inte göra ett prov på miljöfrågan utan fick en direkt ombesiktning..
anmärkningen heter: Miljökontroll mätning, avgasmätning inte utförd - motorstörning..

Så till min fråga kan någon av er tänkas veta vad jag ska kolla upp och eventuellt vad som kan vara fel?

Bilen i fråga är en 323i e36 touring..

MVH !

Överdriv gärna men överdriv inte så mycket så det går till överdrift!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Kan det var en kamaxelgivare som spökar?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
tjuvluft?
fr
10
fref88
BMW 330i Touring e46 - 02
BMW 316i Compact e36 - 95
BMW 318Ti Compact e36- 95
Läs inlägget grabbar :)
Det är inte det att den går OJÄMT utan det är det att det går inte att lägga foten lite sommarlätt på gasen och försöka hålla en jämn gas utan den bara stiger och släpper man minsta lilla så går den ner till tomgångsläge.. ungefär som att gasvajern låser sig eller att spjället fastnar i öppet läge.. och analysen av besiktningsmannen var den att motorstyrningen skulle ha nån form av inverkan..

Tjuvluft och kamaxelgivare ger bara en ryckig tomgång men i detta fallet behöver jag veta om gasspjäll har tendensen att hänga sig på bmw eller om vajern kan låsa sig vid gaspådrag eller om det är något med bränsletrycksregulatorn som får fel signal eller nåt sånt?
Mvh Fredde
Troligtvis din lambdasond som reglerar för sakta.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Kolla spjällhuskontakt och luftmassemätaren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.