|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Nyfiken på ev problem när bilarna rullat lite. /// Peter | |
|
6600. 120d -09 Inga. Lite störande ljud när man rullar över farthinder bara, gnissel "squeak". Typ. |
|
| min har gått 9200, 5000 i min ägo utan några problem alls (förutom service) | |
|
Drygt 9000, vi har haft den sedan ny. En trasig temperaturgivare, annars inga problem. |
|
| Min slog över till 1800 mil idag. Inga problem ännu :-) | |
|
Snart 5500 mil. När jag köpte bilen på Molins i Sundsvall hade den gått 5370 mil. Några saker: - Metalliskt resonansljud upptäcktes igår när jag körde in i garaget hemma. Låter endast vid tomgång (hoppas jag så det inte låter som en gammal burk som kommer farande förbi), låter inget konstigt i bilen såvitt jag kan höra (är dock min första BMW D). - Höger sidoblinkers (pilformad på höger framskärm) har trillat ur sitt fäste. Trycker tillbaka den och den sitter, men efter ett antal mil verkar den ploppa ut igen. Undrar om de ovanstående sakerna kan tas på den Premium Selection-garanti som medfölljde vid köp? |
|
|
'Hej! alla! er har ju gått mindre än min (15800 mil) och den går som en klocka, var mest nyfiken på dom som hade samma miltal, för lite av min rädsla handlar om den satans kamkedjan, men har läst lite verkar vara mest utomlands och 520d -08.. jag menar et har ju sålts en del N 47, och så stort verkar inte problemet vara. Jag tror ju på tätare service, och rätt olja. |
|
|
Hej Peter, jag tog upp kamkedjefrågan samt koksningsfrågan i min tråd "Rookie - skaffa 1 serie - hilfe" men enligt Autopowerproffsen är det ett fåtal bilar som drabbats, och om jag minns rätt var det fem-serien som haft flest problem. Dryga 15000 mil är bra jobbat, skönt att höra att inget strul drabbat dig. |
|
|
Hej! jag har just köpt den, går hur fint som, men ska ändra service intevallen nu till 1500 mil och gå över till Mobil olja.. |
|
|
Har också suttit och forskat lite i kamkedje problemet, men verkar vara som ni säger ytterst sällsynt om man ser till hur många av dessa motorer som rullar ute på vägarna världen över. Bmw slår ju helt ifrån sig detta, så vad har man för val än att rulla på och se glad ut? :) |
|
| Min 120d 07:a har gått 13000mil inget problem med kedjan än *thumbs up* | |
|
Idag började Airbag-lampan lysa :O Har papper på att en liknande sak skedde för ca ett år sedan på bilen. Blir till att Ringa Bavaria imorgon för att boka en koll. Jag fick Premium Selection garanti när jag köpte bilen på Molins, och enligt de papperna omfattas Airbag-systemet av garanti varför jag kallt räknar med 0-kostnad för mig (förutom tiden). Återkommer med rapport. |
|
| Premium Selection garantin är ett åtagande av den BMW återförsäljare som sålt bilen till dig. Således ska du vända dig till den återförsäljaren för att kunna åberopa garantin. | |
| Helt rätt Chris87, uttryckte mig bara lite fel. Jag börjar med att kontakta Molins för att sedan gå vidare till Bavaria om allt är ok för Molins (vilket jag tar för givet då Airbag-systemet faller in under PSG). | |
|
Efter samtal med Molins Bil var det Bavaria som gällde. Tid nu bokad för kontroll av Airbagsystemet, och enligt Molin Bil skulle det inte kosta mig en krona. Tack och lov för Premium Selection garanti! |
|
|
Bilen var inne på Bavaria Solna i torsdags. Konstaterat fel på vänster sidoairbag som ska bytas tillsammans med en kontakt. Måste säga att jag upplever det som lite märkligt att ett så pass (livs)viktigt system som airbagsystemet krånglar två gånger inom loppet av ett år. Har fler drabbats av detta problem? |
|
| 118D 2009-10 8800 mil, kan höra kedjan ibland när man kört hårt men man får dra ner rutan och verkligen leta efter ljudet:) | |
|
LillaBlå hade rullat 6000 mil när jag köpte honom för snart 3 år sedan och nu står mätaren på 10200 mil. Straxt efter inköpet så gav tempgivaren upp men det gick på premium selection garanti. Därefter har jag haft två maskinskador vilka båda inträffade runt ca 8500 mil. 1) Byte av hela kabelpiskan samt EGR-ventil. Motorlampan tändes och verkstan sa att jag fått glapp i kabeln till EGR-ventilen. Ovanligt fel enl. verkstan och min var den 2a BMWn de behövt byta kabelpiskan på. 2) Byte av tråg samt o-ring till aut.lådan. När de höll på att byta kablaget så upptäcktes att det även läckte olja från automatlådan vilket resulterade i ett byte av tråget. Ett år senare läckte det åter igen om automatlådan men då läckte det även vid in-/utgången av kontaktdonet till aut.lådan. Tråget byttes igen (på garanti) plus att även o-ringen vid kontaktdonet byttes ut. Tydligen vanliga fel/läckage och det finns många trådar om detta. Vad det gäller kamkjedjeproblemen så hävdade min verkstad att de bara sett det på 2 bilar och att det inte alls är ett så stort problem som det vara vara på nätet. Håller tummarna för att de har rätt... Fredrik.A: Du har troligtvis tappat fjäderblecket som ska hålla blinkersen på plats. Tyvärr är det inte en reservdel så du måste antagligen köpa en ny blinkers för att få den att sitta fast ordentligt. I våras när jag skulle byta till kromade lampor upptäckte jag att jag inte hade något fjäderbleck på hö-sida men då trodde då att det var förra ägaren som slarvat bort det. I juli bytte jag till nya svarta/sotade blinkers och förra veckan när jag tvättade bilen upptäckte jag att hö-blinkers satt löst dvs tappat det blecket också. :-( |
|
| 120d -08 13000mil utan problem | |
| 7k mil, Vibrationer i koppling (Clutch judder) och metalliskt skrapande ljud mellan 1500-3000 rpm, troligtvis kedjan (Inget att oroa sig för enligt BMW) Hahah härliga grabbar! 2st Tändstift bytta + någon givare som la av och fick bilen att tappa all effekt. | |
|
bytte dom Tändstift ? är det inte en diesel du har? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.