|
|
|
|---|---|
|
Vet att det stött och blötts femhundra gånger om det är bra eller tja mindre bra att köra 2-3k mil på samma olja även om de förbättrats i takt med utvecklingen. Även om jag kommer fortsätta att serva hos aukt verkstad enl plan så är jag fundersam om det inte är bra att köra ett eget mellanoljebyte? Det skulle åtminstone kännas bra... :) Då jag inte har eget garage blir det lite meckigt men vad tror ni om en automatisk oljesug, typ denna Länk? Är det nödvändigt att byta oljefiltret samtidigt eller "bör" man göra detta också? (tänk på som sagt att den kommer servas enl plan hos bmw) Är det något annat speciellt man ska tänka när man byter oljan själv. Tänkte köpa en 10l dunk från levoil om någon kan hjälpa med passande sort är det uppskattat (det är alltså 318d e91) :) | |
| Ska också byta olja på min nu till helgen. Har gått 1500mil sen senaste oljeservice på BMW. Kommer även att byta filtret då det har samlat upp "skit" i 1500mil. Filtret kostar ju bara lite över hundra spänn. | |
| Angående pumpen som du länkar. Stoppar men ner slangen i påfyllningshålet eller? Kommer den suga upp all olja eller måste man lossa på bulten som sitter på oljetråget också? | |
| Är också mycket nyfiken om någon provat att slanga upp oljan med denna mojäng!!! Någons om har erfarenhet? | |
|
Det känns som att man vill ha ut all eventuell skit också och då är det väl störst chans att den följer med om man använder skruven vid oljetråget istället. Den där sugen känns mer som en nödlösning. Men vi får väl höra om det är någon som testat. |
|
|
Om jag skulle bytt olja mellan servicarna, vilket jag gör på min motorcykel, skulle jag också bytt filter, utan att tveka. Har du inte garage, åk till en GDS-hall istället för att slanga upp det. __________ Mvh Grelle |
|
| GDS hallen är din vän. Där kan du oftast låna hinkar och plats för att göra sig av med filter och olja finns. Byt filtret på en gång, ingen dyr utgift och är väldigt enkelt att byta på BMW. | |
| Tackar! Vet ni om det finns det någon liten lathund på oljebyte (tänker var oljefiltret sitter och eventuellt, tja t ex oljepluggen, för e91? | |
|
Googla efter lite bilder så ser du det enkelt. Använd engelska ord om sökresultatet är dåligt på svenska, skriv ut bilderna om du är osäker eller glömsk. Stegen är, skruva bort pluggen, töm olja, byt filter, skruva dit pluggen, fyll olja till rätt nivå. Starta motorn, kontrollera nivån, efterfyll vid behov. __________ Mvh Grelle |
|
|
Guide på engelska för oljebyte på E9X. Länk Det är en annan motor så det ser förmodligen lite annorlunda ut och krävs mindre olja på din bil. Kan hända att jag var snabb med min kommentar att oljefiltret sitter lättåtkomligt Det är vanligtvis det enklaste att nå i motorrummet på en BMW nämligen). Oljefiltret på din motor sitter under locket med en bultskalle på rakt till vänster om ettan på denna bild: Länk Kan inte ge bättre input då jag faktiskt aldrig själv donat med en 318d. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.