AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.587

Hankook VS Nokian?

Sida 1 av 2
Som topic lyder, valet står mellan Hankook Ventus V12 evo eller Nokian Hakka Z. Båda två däcken är Y märkta och i storleken 225/45 17.

Någon som testat något av däcken eller märket? Har aldrig haft något av dem.

Ska sitta på en 320i -04
Visa användare
789
johmei
335i E92
Jag har åkt Hankook däcket på ett par bilar, nu senast på min E92 335i (kom med bilen). Tycker de är riktigt bra, både i torrt och vått. De håller dessutom väldigt bra, över förväntan faktiskt, på min ganska motorstarka maskin. Dock saknar de stabilitet och grepp vid hårdkörning. Däcket har överlag fått bra kritik och Nokian har jag ingen erfarenhet av.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Hankook hela dagen Nokia kan göra vinterdäck resten nja.
Köpte Hankook V12till 540 kanondäck. Tysta , komfortabla och uppför sig väl. Dessutom topp 3 på de flesta däckstester världen över. Nu är dessa hjul sålda efter att kört ett par hundra mil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har kört med både Hankook och Nokian Z på min 525d. Märkte helt ärligt ingen skillnad alls.

-------
//Lövet
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Hej

i nummer 7 av automotorsport kom nokian på 2a plats efter dunlop i deras däcktest så helt dåliga är dom inte på att göra sommardäck,
Jag vet även att dom brukar placerar sig i topp när det gäller våtgrepp samt bullernivå.

länkar lite samlade tester nedanför lycka till.

Länk
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Däcktest som du slipper betala för att titta på : Länk
Hade Nokian Z g2 på min förra 320, var ett helt ok däck. Har ingen erfarenhet av Hankook men dom ska väl också vara bra nu för tiden.

Hasso : Förklara gärna vad som är dåligt med sommardäcken från Nokian.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Jag köpte Nokian ZG2 denna gången men har inte fått på sommardäcken ännu så om de är bra eller inte får framtiden utvisa. I tester får de i alla fall alltid bra- eller toppbetyg.

Däremot körde jag på Hankook för några år sedan och att dom skulle vara särskilt bra är jag och Hasso nog inte riktigt överens om. Ganska bullriga och svåra att få balans i. Hantering på blöt väg var ok men inte mer. Ett genomsittsdäck i mina ögen.

Tack för bra inlägg!

Valet blir Hankook Ventus V12 evo, 225/45 94Y XL för 798 kr/st från bythjul.se

Får anses vara ett väldigt prisvärt alternativ till ett OK däck. Nokian kostar 899 kr/st men om man kollar EU:s däckmärkning och jämför de båda däcken så har Nokians däck E i bränsleeffektivitet och Hankook har C. Dessutom låter Nokian mer, våtgreppet detsamma. Efter en noggrann övervägning blir valet Hankook.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det dåliga med Nokia är att de har haft egenheten att vara orunda och på en E39 så har det många gånger varit en katastrof ,många som fått byta ut dom mot annat märke.
Råkade själv för det problemet med Nokia däck fast det var på en Volvo och var några år sedan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Måste nog hålla med Hasso om att Nokians sommardäck inte ligger i topp när det gäller kvaliteten.

Slits ofta konstigt och har orundheter/obalanser som är väldigt svåra/omöjliga att balansera bort efter de slitits lite.

Fungerar bra när de är nya men sedan verkar något hända...

Vinterdäcken däremot är toppkvalitet - konstigt att det kan skilja så mellan sommar- och vinterdäcken.

De däck som jag (och många andra både privatpersoner och "branschfolk") upplever som jämnast i kvaliteten där det mycket sällan uppstår problem med konstigt slitage och/eller obalanser etc. är Michelin.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Är också ute på jakt efter 4 nya däck.
Nu är det så att på bilen idag har jag runflat däck.
Om jag nu köper däck utan runflat, är det något systemet kommer störa sig på?

Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
@ alexonius: Jaga har fått på mina sommardäck och har inga runflat på bakhjulen. Systemet har i alla fall inte protesterat ännu.

Sedan kan jag inte låta bli att lägga en kommentar angående märkningen av däck. När Auto Motor & Sport testar däck i senaste numret får man fram helt andra värden än vad tillverkarna märker sina däck med. "Som vanligt" har EU lagt ansvaret på tillverkaren att ta fram märkning för att vi kunder ska kunna få en uppfattning på hur bra ett däck är. Iden är bra men tyvärr gör man ganska snart upptäckten att det inte stämmer.

Problemet med detta förfarande blir ju att däcktillverkaren får fria händer att testa sitt däck under de mest gynnsamma förhållanden som passar just deras däck. Då blir ju problemet uppenbart. I test efter test blir ju som bekant kina-däcken sågade och har ofta problem speciellt i väta. Tittar man sedan på märkningen så förstår man ganska snabbt att det inte stämmer.

Nåja, var och en får ju tro vad den vill om detta men jag har min ståndpunkt klar. Jag läser hellre tester och får en helhetsbild än litar på märkningen. Därefter handlar jag det jag tror på och ger det en "rejäl åktur" för att se att det håller måttet och ibland är man överens med testarna och ibland inte.

Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Det kan ha blivit ett syftningsfel i förra inlägget. Det jag vill ha sagt är att märkningen på en del kina-däck är felaktig. Man märker däcken med för bra värde i förhållande till va de visar att de klarar av i olika tester.

Hoppas det blev klarare ;-)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, så är det nog tyvärr - när tillverkarna själva skall "klassa" sina produkter är det inte förvånande att man friserar siffrorna för att få ett bättre "värde".

Men som vanligt får man vad man betalar för - håller man sig till premiumdäcken får man "stabila" produkter som sällan eller aldrig falerar i någon större omfattning i något område. Undantag finns iofs men det är ovanligt, särskilt om man jämför med lågprisdäcken som nästan alltid falerar på minst ett område...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Gällande RunFlat-däcken:

Jag har tidigare varit med om ett byte från RF-däck till vanliga på en E60 525i -04 utan några bekymmer. Dock var det omständigheterna som ledde till bytet, jag hade aldrig bytt frivilligt. Frågar man BMW så är det inget dem rekommenderar. Sen är frågan egentligen varför du skippar RF-däck? Har du reservdäck i bilen? Kan bli dyrare i längden om något skulle hända. Ett runflat-däck av märket Bridgestone, Goodyear etc. kostar runt 1200 kr/st i storleken 225/45 17 på bythjul.se vilket får anses vara ett bra pris.

Gällande EU:s däckmärkning:

Visst är det så att tillverkare som får i uppdrag att gradera sina egna produkter manipulerar siffrorna om dem kan det, precis som tillverkare själv i alla tider förskönat förbrukningssiffror. Det finns dock standardiserade regler som tillverkaren måste följa vid testerna av däcken så att all testning sker på lika villkor. Jag anser märkningen vara vägledande.
AM&S var iallafall inte speciellt imponerade av EU-märkningen i deras senaste däcktest då det inte stämde mot deras egna testresultat.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Det är precis som du skriver ”Skakle” att man har vissa ramar när man testar däck hos fabrikanterna. Och visst är det samma sak när det gäller att mäta upp förbrukningssiffror. När man sedan testar finns det ju alltid mer eller mindre utrymme inom ramarna för hur man utför testet.

Det jag hänger upp mig på är att när man testar däck hos olika oberoende media så stämmer ju inte resultaten särskilt ofta med tillverkarens klassning och då börjar man ju undra, eller hur?

Om man då litar på märkningen så kan man ju likväl köpa kina-däck som är klassade med samma siffror som premiumdäck och då anser jag att något är fel. Så gör även de som utför däcktester. Att märkningen möjligtvis kan vara en grov fingervisning köper jag men jag litar mer på tester utförda av oberoende källor.

Sedan kan jag tillägga att jag inte favoriserar något märke utan jag söker alltid ett säkert däck för mina förhållanden. Däremot kan man lätt peka ut vilka som ständigt fallerar och hamnar i botten i test efter test och då köper i alla fall inte jag de märkena. Tyvärr så är det flera andra som inte bryr sig och när man köpt fyra nya fina fälgar så lägger man helt tanklöst på fyra nya däck av märket "tjing-tjong" eftersom pengarna inte räckte till det ”fina säkra” däcket. Fullständigt idiotiskt i mina ögon.

Ka
585
Kaparn
640i GC -12
alexkounis.
Tror att själva gången är behagligare och tystare med vanliga däck.
Det som händer om du får punktering är att du inte kan räkna med BMWs Assistans, som gäller de fem första åren sedan bilen nyregistrerades, och du blir förstås kvar vid vägkanten i väntan på bärgning. Kolla vad som gäller för din bärgningsförsäkring. Sedan gäller det riskbedömning, själv har jag inte råkat ut för punktering sedan 1980.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
@ Kaparn: 1980!!?? He he, då har du haft betydligt bättre tur än mig. Jag har haft åtminstone 5 punkteringar sedan 2000. Däremot valde jag bort runflat och köpte punkteringsspray och en liten kompressor i stället. Får väl se om jag haft min beskärda del av punkor så jag slipper använda grejorna ;-)

Mycket bra skrivet Sahlin!

Vad gäller just Hankook, som är ett Koreanskt märke, skulle ni klassa det som ett typiskt Koreanskt däck eller tycker ni att Hankook är ett av de bättre Koreanska däcken som faktiskt kan mäta sig med sk. premium-däcken? De som säljs i Europa tillverkas i Ungern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.