|
|
|
|---|---|
|
Hej! Måste vara fler än jag som är irriterad på den minst sagt underliga lösning man har för påfyllning av spolarvätska...påfyllningen skall ske "horisontellt" ´. Sommartid kan man ju alltid använda vattenslang, men när påfyllning av splarvätska(sprit), bör man ha en plastflaska med slang för att få spriten dit man vill!!! Rho | |
| Ja, det är irriterande men samma problem vid olja, bromsvätska, kylarvätska eller servo. Jag har övergått till att fylla på vid bensinstationens automat. Mycket smidigt och inte speciellt dyrt egentligen. Ät ett par lunchlådor hemifrån per år så jämnar det ut sig. En grov tratt är annars din vän. | |
| Jag häller från dunken rakt ner i den lilla "behållaren" där sedan vätskan rinner ner åt sidan. Går inte lika fort som förr men det funkar hyfsat, vilket inte nivåmätaren gör. Fick "låg spolarvätska" när det var minus 9. Min har ändå "rengjorts" på verkstaden. | |
|
Nädå, den för mig bästa lösningen var att jag tog en en-liters plastflaska med plastslang c.a 2dm syicker in den i röret och fyller först spolarvätska och sedan vatten tills det rinner över... Rho |
|
| Själv har jag gjort en pip som går att skruva på spolartvätskedunkarna. Bara att skruva på pipen och föra ner slangen i påfyllningsröret. Sen är det bara att hälla. Fungerar jätte bra. | |
| julius ceasar: Att först hälla i spolarvätskan och sedan vattnet är inte så bra eftersom att vattnet då inte alltid blandar sig med spolarvätskan, utan det skiktar sig. | |
|
Tjena chris 87 och glad påsk! Neej, håller inte med dig om detta...För det första så har jag aldrig upplevt att det inte blandar sig, eftersom det gått alldeles utmärkt att använda "spruten", trots många minusgrader. F ö så har ju vatten en högre densitet(1,0) än sprit, så det är defintivt inget problem! Rho |
|
|
Kemister brukar ju prata om SIV = Syran i vattnet - dvs man ska hälla det mest koncentrerade i det svagare - då får man svagare reaktioner eftersom man spär från svagare till starkare. Ni gör tvärtom men å andra sidan brukar ju inte spolarvätska och vatten reagera särskilt häftigt. Jag förderar att blanda i flaska och sedan hälla i bilen - tycker också det kan blanda sig dåligt om man tar en i taget i bilens behållare. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Häller direkt från 4L-dunk utan tratt. Det kritiska är precis när man börjar hälla och ska sikta, men man lär sig fort och det brukar alltid gå bra. | |
| Angående vatten sist så har jag dåliga erfarenheter från förra vintern med E90:a... Vattnet som stod upp till locket frös och så kunde jag inte få i mer vätska förrän jag haft bilen stående i varmgarage tillräckligt länge. Varmgarage för allmänheten växer inte på träd... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.