|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag blir galen. Visst är det Fst oljan jag ska köpa nu när Tws motorsport 10/60 utgått? se länken Länk Vad är då detta för olja? se länken nedan? Länk Saknar den gamla hederliga Tws:en. Men visst blir det rätt om jag beställer Fst oljan? Glad påsk på er! | |
|
Enligt mapodo så är båda ok. Det är lite lurigt för den första länken refererar till Edge RS och har bild på den men i texten så är det Fst. Fst är ok men jag har för mig att edge inte var det. |
|
| haha snurrigt värre. Nån annan som har en åsikt? | |
|
Jag använder FST i min. Fingerspitzgefühl. |
|
|
Min åsikt är att har du "nya" motorn så spelar det ingen stor roll här. Den har (enligt BMW-servicebulletiner som jag utgick från) inget TWS-krav utan man kan använda andra oljor (även tunnare som 0W30) och Edge lär ju klara E39:ans spec (API-SH) med råge? Borde alltså inte oroa då. Den gamla motorn får bara köras på TWS. Exakt vad skillnaden innebär mellan de båda Castrol-oljorna hade varit intressant att veta. För en äldre bil är det kinkigt att det blir korrekt. Men kallas en av dem TWS så borde det ju vara en motsvarande produkt? M5 E39 i Sverige Länk |
|
| Jag tolkar det som att jag ska köpa Fst till min M5-99 ? | |
|
Edge FST glömde jag visst skriva däruppe. M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Nån som med säkerhet vet den exakta skillnaden mellan Edge FST och Edge Professional TWS får gärna yttra sig. Till din 99 hade jag själv lutat åt att välja den som har tillägget TWS. Känns som det borde vara en motsvarande produkt till den gamla. M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
HD91 Det skrivs att Fst ska ersätta den gamla Tws Motorsport 10/60. Nu är jag ännu mer osäker än jag var innan. haha. :-) |
|
| Nu snubblade jag över en verkstad som fortfarande har kvar den gamla hederliga tws oljan. Ska hämta en låda av honom imorgon för 135 kr litern. Känns skönt! | |
|
Då är jag nyss hemkommen för en 10 milaresa helt i onödan. Över telefon sa säljaren att han hade kvar av den gamla Tws oljan i den gamla motorsport enlitersförpackningen. När jag kom dit visade det sig det inte stämde. Han påstod att den oljan jag visar i länken är exakt samma som den gamla Tws:en. Dessutom påstod han att Fst oljan inte är lika bra? Vad gör jag nu? Lutar åt att jag beställer den oljan jag länkar till. Vad hade ni gjort? Glad påsk! Länk |
|
|
Oj, jag trodde den ena var en utgående typ och den andra en ny typ av TWS av dessa två typer av 10w 60 som diskutteras här ovan i tråden. Jag trodde att det var så här: "TWS 10w 60" = gamla originalet "Edge FST 10w 60" = nyare "Edge Professional TWS" = nyarste modellen Någon som kan reda ut detta? Vad gäller? Jag och många andra kommer ju snart beställa olja. Personligen så ska jag ha oljan till min E39 M5 som är en årsmodell från förra årtusendet :D 1999, och då min motor drar en del olja när man använder dess fulla potential så vill det till att jag har rätt olja i den :] ___________________________ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 |
|
|
Som jag har fått lära mig av mina kontakter på BMW så ligger det till så här. EDGE FST är en märkning/namn som är exklusivt för BMW EDGE Professional TWS är samma men som får säljas av övriga. Det viktiga är ju dock att dom är godkända för M bilar. |
|
|
sleeperix: Nästa rätt :) Jag orkar inte gå in på hur det förhåller sig. Men.. Castrol Edge fst 10w60 Castrol Edge fst professional TWS Och castrol TWS Är exakt samma olja i olika förpackningar. Dom olika namnsättningarna står biltillverkarna bakom. Fst är ett speciellt adaptiv som ökar oljefilmen bärighet. Castrol´s bättre oljor inehåller Ester vilket är väldigt bra, det förhindrar att olja och bensin blandas. Ännu viktigare att ha en olja med Ester om man kör överladdat. |
|
|
Beyma: Då bilr det ju ännu mer lustigt med mapodo som tar 12,90 EUR per liter för den ena "förpackningen" och sedan 8,80 EUR för den andra "förpackningen" ....för det handlar ju då bara om olika förpackningar med samma olja i! :D Klistrar in samma länkar som folket ovan: Länk Länk ___________________________ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 |
|
|
Sitat: Castrol's "Senior Technical Manager" för Norden: "Castrol TWS 10W-60 och Castrol Edge 10W-60 är exakt samma formulering, ingen skillnad alls. TWS var ursprungsprodukten för att klara BMWs godkännande för vissa M-motorer (Det finns bara en formulering som är godkänd av BMW). Denna produkt tillhörde ett segment som gick under så kallade auktoriserade verkstäder, i detta fall alla våra BMW verkstäder. När man senare skapade ett sortiment får butikssidan, typ Mekonomen så ville man inte konkurrera med samma produknamn. Därför skapades programmet Edge och Magnatec. I flera fall är det samma formuleringar, bl.a. den BMW godkända 10W-60 oljan. Butikssortimentet saknade länge denna produkt men sedan något år finns den även i butikssortimentet. Priserna kan även skilja då man vänder sig till olika kundkategorier." Jag tror vi kan sätta punkt för det här med TWS oljan nu. |
|
| Men fortsätt och köp TWS oljan för mera pengar bara :) haha | |
| Uppenbarligen inte bara jag som tycker det hela verkar snurrigt. Tänk att man ska behöva starta en tråd om vilken olja bilen ska ha. Tycker det borde ligga i tillverkarens intressa att vara tydliga med vilken olja som passar till vilken bil..tydligen inte... | |
|
Det finns ett system för varför det är så snurrigt. Och det är så enkelt att det handlar om att tjäna pengar. Folk är lättlurade och litar blint på vad Bmw kläcker ur sig. Dom vill bara att du ska gå därifrån med så tom plånbok som möjligt. Vem ska man lita på. Oljetillverkarens svar eller Bmw?? Ja vem tillverkar oljan är det Bmw eller castrol?? |
|
|
..som alltid när det gäller oljor: Titta på klassningarna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ni har helt rätt. Gick in på Castrols hemsida. Loggar du in som märkesverkstad med bilens regnummer rekommenderar dom tws 10-60. Loggar du in som fristående verkstad/privatperson så blir du rekommenderad fst oljan. Jag drar alltså den slutsatsen att det är samma olja fast med olika namn beroende på var den säljs. Köpte precis 12 liter fst olja på oeldepot24 för 1058kr inkl frakt. Bra pris! Beställde också 8 st tändstift från england till vrakpriset 528 kr...fyra veckor kvar till påställning. Längtar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.