|
|
|
|---|---|
|
. Hej Jag är helt ny här på Autopower. Jag har en 330 Cab e46 2002 och provade för skojskull att spinna bakhjulet. Trots att jag trycker på DCS knappen och en gul triangel varningslampa lyser och håller knappen intryckt ytterligare ett par sekunder lyser ännu en till gul lampa i instrumentpnelen men när jag försöker att spinna istället motorn varvas upp och bilen accelerar Pesic som om DSC är aktiverad. Jag misstänkte kanske kopplingen är kass men när jag lägger i 5an typ i 50 km/t och gasar på bilen accelerar hyfsad bra utan att kopplingen slirar. Är det någon som känner igen det här problemet? Tacksam för alla tips jag får | |
| det ska väl vara mellan 5 -7 sekunder man ska hålla knappen, annars vet jag inte :( | |
|
Det är kanske så att du har för bra fäste, så att däcken helt enkelt inte släpper, har du försökt på halt underlag? BMW CS #5206 |
|
| Ja på halt underlag eller vid sväng spinner men inte annars. Det sitter vinterdäck utan dubbar och de relativ nya. | |
| Var bor du? kan lära dig lite om du vill :) | |
| Tack Niklas men jag tror mest det e någonting med DSC systemmet som verkar vara igång hela tiden annars man har slirat med andra bilar dvs utan antispin system och det e konstigheter med den. När jag vill köra en rivstart det e presic som att kopplingen slirar fast jag har provat kopplingen det verkar att funka bra. | |
| Annars bor jag i Hbg | |
|
Testa sök på cdv eller clutch delay valve tror jag den heter. Fast även med cdv borde det inte vara några problem att få en 330 att sladda. Annars kan du börja prova på blött gräs ;) |
|
|
Om du står still och varvar upp den till 6000rpm och sen kliver du av kopplingen, Då måste den spinna... Eller? Frågan är hur nyttigt det är. |
|
|
Precis, upp på 6000 rpm och kliv av kopplingen tvärt. Då skall det spola ordentligt på bakhjulet :) Gör det inte de är det nåt skumt. |
|
| Tack för tipsen skall prova det kolla om det går naturligtvis skall DSC systemet vara bortkopplat innan man provar. | |
| Du kan även prova med systemet påkopplat för att jämföra. Men inget jag rekommenderar ;) | |
|
Läs som tidigare kommentar.. Det räcker inte endast att trycka, du måste hålla in knappen ett tag. Trycker du bara på knappen lägger den sig i ett andra läge, vet inte riktigt hur det funkar men går iaf inte drifta eller liknande med det, ska du leka håll in den i 5-8 sekunder så ska det fungera sen!¨ Lern it, love it and ceep it |
|
|
Hej! Jag har en 320i -04 som spinner så din borde också spinna :) Jag ska förklara en sak för dig gällande DSC-systemet. Trycker du en gång på knappen så stänger du av DSC-systemet. Gör du detta så kommer bilens system tillåta en viss mängd spinn på hjulen. MEN, så fort den märker av sidorörelser på bilen så kommer hjulen bromsas av något som kallas för DTC systemet. För att stänga av båda dessa så ska du ha DSC systemet igång helt. Därefter ska du trycka på DSC-knappen hålla in den i 4-5 sekunder. Då kommer först varningslampan mitt på instrumentbrädan tända sig och efter ca 3 sekunder även ett gult utropstecken tända sig. När du ser det gula utropstecknet ska du släppa DSC-knappen. Jag kan berätta att det gula utropstecknet använder samma lampa som uppdragen handbroms så ha handbromsen nere så märker du när den gula lampan tänder sig. I detta läget så är bilens hjul helt obromsade och spinner fritt i alla lägen :) Kör försiktigt! Det är lätt att tappa kontrollen över bilen i detta läget, speciellt vid halt väglag. |
|
| Jag kan också berätta att den informationen jag just skrev finns utförligt beskriven i bilens instruktionsbok och där framgår det också att man inte får hålla in knappen i längre än 10 sek (varför står där inte). Läs i din instruktionsbok om du vill vara helt säker på att det fungerar på din 330 -02 också. Du gör allt på egen risk ;) | |
| Tack så hemskt mycket för all info SKAKLE ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.