|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 330 touring -04 och dags att beställa olja, kör idag med Havoline Ultra S 5/30 LL04, ska jag fortsätta med den oljan eller är Havoline Ultra S 5/40 att föredra. Den blir väl lite tjockare vid drifttemperatur | |
|
Ingen oljeexpert men jag hade nog hellre valt 0-30 eller 0-40 (om bilen drar mycket olja med 0-30). 0- innebär bättre smörjning vid kallstart samt garanterat en "riktig" syntetisk olja. Har själv nyligen bytt från 0-30 till 0-40 i min 330 och märker en stor skillnad på oljeförbrukningen. BMW LL-01 eller LL-04 beror väl på hur ofta du tänker byta olja... |
|
|
Skulle också satsat på en 0W40-olja, då de nästan alltid är äkta syntetiska PAO-oljor. De båda oljorna du väljer mellan är båda sk. mineraliska EHVI/VHVI-oljor oavsett vad de skriver på flaskorna. Tips på ruggigt bra olja till väldigt bra pris (en bra bit under tusenlappen för 20liter olja fram till dörren): Länk Oljan som levereras har senare/bättre klassningar än vad som anges på hemsidan, t ex API SN! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, man kan nästan tro att du har provision på på den oljan ;-) Har tappat räkningen på hur många gånger jag sett dig posta den länken. Det sjuka är att mördande reklam funkar, jag tänker prova den nästa gång. Har kört Shell Helix för ungefär samma pengar tidigare men sska prova en Johan B special. Verkar inte finnas någon nackdel att använda 0wXX oljor eller? |
|
|
Haha håller med olaO. Blir ganska jobbigt att läsa då varje gång Johan B föreslår den oljan i olika trådar, blir man påmind om hur mkt pengar man har lagt ner i onödan på att köpa dessa förbannade Shell Helix oljor på hemmaplan genom tiderna när man kunde beställa från levoil :) Men tack vare det så skall jag göra min första beställning från levoil inför våren och se hur det går... Bra jobbat Johan B :) BMW M-POWER |
|
|
Kanske skulle fråga Levoil hur mycket provision jag kan få...!? ;o) Nej, ärligt talat tycker jag att den oljan är väldigt billig och framförallt är det en bra olja. Prisbilden på olja i Sverige är tyvärr rent horribel då motsvarande olja kan kosta 200kr/litern eller t om mer hos t ex Dyronomen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, nu när ändå oljegurun är aktiv ;-) Ser du några nackdelar med att köra denna Aral 0-40 i min 320d -09? BMW själva rekommenderar väl Castrol Edge 0-30... Skulle 0-40 kunna innebära marginellt högre dieselförbrukning? Å andra sidan kanske kamkedjan mår bättre av lite tjockare? ;-) Christian |
|
|
0W40-oljor ligger ofta ganska nära 0W30-klassning så skillnaden är inte så stor i verkligheten. Då båda oljorna är LL-04-klassade är det bara att välja någon av dem! Båda oljorna tillverkas av samma koncern och på samma raffinaderier. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack! Du menar att Castrol och Aral tillverkas av samma koncern och på samma raffinaderier? Christian |
|
|
Zig, ja både Aral och Castrol ingår i BP-koncernen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Där ser man, aldrig för sent att lära sig nya saker :) Tack Johan! /Christian |
|
|
Det är väl skillnad på tillsatserna ifråga om dyr respektive billig olja? Oljan är i regel densamma, men det är tillsatsen som ger oljan de extra egenskaperna som är viktiga (om man inte byter olja väldigt ofta och alltid har samma temperatur på oljan). |
|
|
Wagner, det är inte riktigt sant. Oljor med samma klassningar har oftast identiska additivpaket i motsvarande kvantiteter, då additiven levereras i färdiga "satser" från ett fåtal stora additivtillverkare i världen, varav Lubrizol är en av de dominerande tillverkarna och dessa additivpaket blandas sedan med basoljor av standardiserade typer som olika oljetillverkare köper av varandra fram och tillbaka - dvs. både basoljor och additiv är "standardråvaror" som har kvaliteter/egenskaper som är i det närmaste identiska med varandra. Oljetillverkarna färdiga "additivpaket" och additivtillverkarna garanterar i sin tur att oljorna uppfyller vissa klassningar om de tillsätts i en viss kvantitet i en basolja av en viss typ (finns bara ett fåtal standardiserade basoljekvaliteter inom branschen). Dessutom är många motoroljor exakt samma produkter som tillverkas vid samma raffinaderier på exakt samma produktlinje, men har olika etiketter och olika "tillverkarmärken" - på linorna kan det t ex. först komma 2000 tomflaskor av ett märke som fylls på för att sedan följas av lika många tomflaskor av ett helt annat märke som fylls på med exakt samma olja: exempelvis vissa oljor av märkena: Aral/Castrol, Neste/Valvoline. Så priset är tyvärr ingen indikator på oljekvaliteten, däremot är oljans klassningar en tydlig kvalitetsindikator. Lägger man ihop oljans klassningar med basoljetypen får man en god bild av oljans kvalitet. Som konsument betalar man ofta oerhört mycket för "märket" som i sin tur är boostat av dyr reklam och sponsring inom motorsporten mm. utan att du egentligen får något tekniskt mervärde i produkten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B Det var intressant information. Jag har tidigare läst en del artiklar kring hur det fungerar med olja och raffinaderier. Däremot har jag aldrig hittat någon information kring just tillsatserna vilket lett mig till att tro att det råder kvalitetsskillnad här. Var kan jag hitta källor på detta? |
|
|
Wagner, källor vet jag inte på rak arm, men det är så det fungerar i oljebranschen - man utgår från standardiserade basoljetyper och köper färdiga additivpaket. De flesta oljebolag med några få undantag köper både basoljor och additivpaketen från andra tillverkare och "blendar" sedan "sin" olja. "Garanten" för att oljan uppfyller vissa specifika klassningar är additivtillverkaren så länge blendern följer "blendreceptet" från de förstnämnda. Mobil oil är en t ex. av få oljetillverkare som har både basolje- och additivtillverkning "in house". Men även de köper säkert basoljor från andra tillverkare när behov uppstår. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| har då beställt en 20l dunk från levoil, spännande å se vad är för nåt :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.