|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen gått och blivit med brukstysk/rullande terapipyssel i form av en 523 -99 med närmare 30' mil på nacken. Efter att ha långpendlat lite med den upplever jag att automatlådan växlar lite segt och möjligen även något ryckigt emellanåt. Det är inte något allvarligt egentligen men jag tycker att den drar lite väl länge på låga växlar ibland när man till exempel gasat upp till motorvägsfart och att nedväxlingen därefter kommer något mer aggressivt än jag kan minnas att den gjorde i min förra gamla femserie. Att gamla bilar har sina egenheter är jag van vid men detta känns lite för "subtilt" för att vara ett mekaniskt fel. Vad tror ni, är det bara att byta oljan och sluta ställa dumma frågor? Input och tankar förklarade som om jag vore fem år gammal mottages tacksamt då det tekniska inte riktigt är min planhalva=) | |
|
Kanske skulle hjälpa att nolla automatlådan. Mvh "Betänk vad du säger, när och till vem." |
|
|
Ett oljebyte i lådan kan göra växlingarna mjukare. Med kall olja i lådan ska den dra längre på växlarna och ha högre varv första 5-15 minutrarna för att få upp värmen. Märker du någon skillnad från kallstart tills när den är varm? Kanske är tempgivaren som är trasig? Gillade det där med "rullande terapipussel", har ett själv fast av märket SAAB :) |
|
|
Du bör läsa på här på forumet angånede oljebyten på automater som gått långt innan du genomför ett oljebyte. Det har diskuterats att om oljan inte är bytt i en automat som rullat såpass långt så kan det förvärra genom ett oljebyte. Den nya oljan frigör partiklar som kan bidra till att automatlådan blir sämre eller inte fungerar alls. Därför hade mitt första steg varit att kontrollera felkoder samt kolla oljenivån i lådan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.