|
|
|
|---|---|
|
Hej En fråga till den som vet: Fick felmeddelande på bilprovningen "bra att veta" när jag läser om felkoden verkar det som att det har med termostaten att göra, att förvärmarslingan är öppen. Om jag förstår det hela rätt så finns det ett litet värme-element inne i termostaten som ska hjälpa termostaten att kunna öppna snabbt vid behov. Låter som en helt onödig funktion men kanske den är bra? Men det kostiga är att tittar man på termostaten som sitter vid el-vattenpumpen så finns ingen elanslutning till den ? Någon som haft samma problem? Vart sitter förvärmarelementet? Koden var typ p0597 Tacksam för tips! | |
|
Elementet sitter i termostaten och alltså sitter kontakten där också. Dock man kan ju byta till fel termostat utan kontakt, ser den original ut? Systemet kom på M52/M54 som hade två lägen "normal" eller "hög last". Där är normaltemp 96C och vid full "sänkning" 75-80C (märk väl att FRÅN motorn är det ungefär samma utloppstemp eftersom motorn nu arbetar hårdare!). På E61 styr det över ett ännu större intervall och i tre steg har jag för mig. Finessen är att kunna köra med en hög kylvätsketemperatur för att reducera friktionen, men vid högre belastning sänks kylvätsketemperaturen ganska dels för att förhindra lokal kokning (viktigt!) men också för att få in mer luft (kallare topp). Så onödig är funktionen alltså inte, särskilt om man gasar på lite ibland eller kör i uppförsbackar på hög växel etc. |
|
|
Tack för bra svar. Kan nog stämma. Tittade på termostater på ebay, tittade nog på fel modell som saknade element. Förstår funktionen. Det är nog avbrott i det elementet det är därför slingan är "öppen". Antar att det finns en shunt eller hallsensor inne i styrdonet för att ha koll på strömförbrukningen till elementet. I mitt fall riskerar jag överhettning vilket inte är så bra. Är det lämpligt att byta vattenpump också? Termostaten sitter ju ovanpå den. Bilen har gått 13k mil. Elvattenpumpen verkar inte hålla allt för länge? |
|
|
Ja, avbrott i elementet troligen, du kan enkelt mäta det med en ohmmätare. Vet ej ang. vattenpumpen men den elektriska är betydligt dyrare än den gamla hederliga varianten. Läste lite om den och det verkar oerhört viktigt att den ALDRIG får gå torr och att rätt luftningsprocedur (det är inte svårt) används vid kylvätskebyte. |
|
|
Hej! Lånar lite tråden från "kamel2" med samma inlägg och min erfarenhet av detta. Jag har haft samma kod på bilen på Bilprovningen förra året och de sa att det är ingen fara att köra bilen. Körde till Kroatien förra sommaren och ingenting hände med bilen. Kör fortfarande och inga fel eller överhettning. Om jag fattar rätt så är termostaten typ hela tiden öppen eller för det mesta under tiden. Värre skulle väl hända om den hade varit stängt...eller hur? Bilen går som en dröm. Personalen på Bilprovningen har fått information om den här koden av BMW och därför vill de inte oroa folk i onödan att det är så farligt men viktigt är det säkert. Jag kommer snart att ta en titt på detta problemet, men som sagt min bil går fortfarande som en dröm samt att den där tempmätare i form av vita små streck kommer till tre streck när bilen är varm, sen går den upp när bilen blir kall. Finns det något mer jag ska vara uppmärksam....???? Någon med fler erfarenhet av detta och tack till "kamel2" som skapade tråden. Mvh S.D.BMW |
|
|
Med avbruten elslinga går den alltid i ecomode. Tror det var 112C! Normal mode 105C. Mot 80C i prestandaläge. På N52. Utan att veta så utgår jag från att den elektriska vattenpumpen kommenderas att pumpa mycket mer för att hålla nere utloppstemperaturen från motorn så mycket det går, när elslingan är trasig. 112C in, oförhöjt flöde = rejält varmt ut från motorn =oaccepttabelt. Den kanske tom stryper motoreffekten om det blir riktigt varmt? |
|
|
Tack "marin849". Väldigt intressant information. Jag kommer efter påsk att ta en snack med min lokala Bmw verkstad i Malmö om att byta den. Sen hoppas jag att den nya termostaten ska vara av bättre kvalitet. Därför ber jag någon här om han kan dela sin information om detta. Jag menar, har du bytt den hos din lokala Bmw verkstad ? Vad kostar sånt att byta? Är den nya termostaten av bättre kvalitet ? Kan man skaffa och byta den själv? Tack på förhand! Mvh. S.D.BMW |
|
|
Ingen som har tillgång till "riktig" fakta från bmw, Det måste ju finnas beskrivet hur det är tänkt att fungera så slipper vi gissa en massa saker. Det ska finnas ett sätt att kolla kylarvattentemperaturen under körning. Hittade det här på youtube: Länk Jag får dock inte upp någon CX-kod utan en CA-kod ? |
|
|
De bokstäverna är del av chassinummret. Summera de sista 5 siffrorna så får du upplåsningskoden. /Jonas |
|
|
gjorde det men kom inte till temperaturmätning enligt instruktionen. Kan någon annan testa? Möjligt att jag gör fel. |
|
|
Det fungerar så som jag beskrivit. Sök på BMW N52 pdf och läs. |
|
|
Funktionen med registerstyrd termostat finns beskriven i forumet tidigare, alternativt i pdf som marin849 hänvisar till. Det är en viktig funktion för att få bästa prestanda och ekonomi, tillsammans med låga emissioner. FP |
|
|
Hej Måste lyfta den här tråden igen. Har varit och fråga på ett antal verkstäder mekonomen och bmw. Ingen av dom har bytt en termostat på E60/61. Men felkoden verkar vara vanligt förekommande. Min slutsas är att få gör något åt problemet helt enkelt. Jag kommer heller inte in i menyn enligt instruktionen på filmen. Anledningen är att jag bara kommer till 10 när jag bläddrar, man ska upp till 19 men det går inte. |
|
|
Hej, Fick hjälp här på forumet för ett tag sen o kolla tempen. Den här länken kanske är till hjälp. Länk |
|
| Nu gjorde jag rätt. Körde som satan fick upp tempen i 92c med det är kallt ute. Ska testa igen när det är varmt ute. | |
| 92 är inte mycket. Är termostaten så smart designad att.den inte fastnar i ecoläget med trasig elslinga?? | |
|
Beror ju lite var man mäter... 92 grader kan vara ok för att öppna termostatn, i toppens kylkanaler är det runt 115-120, och i kylaren är det svalare. FP |
|
|
Hej Bytte termostat pga av felkod P0597, låg på 92-95 när bypassventilen va öppen. Ny termostat ger mig 80 . grader i landsväg och statskörning, kör jag motorväg >100 knyck så går den upp till 100-106 grader. Kan inte va rätt ...eller...borde ligga på 105 grader typ även i 70 å stadskörning... Torgny Plutonium 238 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.