AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.801

Värde på lågmilad e46 328 iA Touring -00?

Sida 1 av 2
ke
376
keihin
525d Touring -07
Strax under 11000 mil. Mycket fint skick, känner ägarna sista åren (1-2 före det).
Utrustning: AC (ej klima), 4xelhissar, steptronic, svart skinn, dragkrok, vinterhjul, motorvärmare. Inga originalfälgar, dock alu (19" + 16", bra däck allihop).
Otroligt lite "skador" typ dörruppslag, repor, stenskott o dyl. Ingen rost.
Serviceboken stämplad av märkesverkstäder, senaste service ca 8900 mil år 2008(!?!). I stort sett bara körd "långkörning" efter det, stått i varmgarage året om.

Vad skulle ni bjuda för en sådan bil om ni var seriöst intresserade?
Har svårt att hitta så mkt jämföra med...
ke
376
keihin
525d Touring -07
Svensksåld glömde jag nämna. Och den har stolsvärme, färddator å sån "standardutrustning"...
Sänkt med orginal Bmw-fjädrar, monterade av Bmw-verkstad.
sn
76
sniff87
bmw 520i -89
jag personligen hade inte betalat så mycket mer för en bil som gått 11 tusen jämfört med en bil i samma års modell som gått 20 tusen . Men det är jag .. men skulle tro att man kan väl lägga ut den lite dyrare än en med mer mil på ..
sn
76
sniff87
bmw 520i -89
det jag menar är att jag hellre köper en som gått 20 tusen för billigare slant då dom flesta "lågmilare" är utsatta till riktigt höga priser .
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Ingen service sedan 2008 ger väl minuspoäng. Ett oljebyte hade suttit fint.

ke
376
keihin
525d Touring -07
Men om vi pratar kronor (tusenlappar) då, en summa?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
25-32kkr kanske.

För 5-10kkr till så får man en 330Xi med 6000 mer mil, men med xwd, sportstolar och ACC. En touring av E46 skulle inte höja värdet på bilen för mig.

Länk

keihin
525d Touring -07
Touring är ett krav.
25-32kkr då har du nog hittat ett så kallat billigastpåblocketras.

Här handlar det ju om en lågmilare i mkt bra skick.
Så jag skulle snarare tro att du får betala det dubbla. 55-70kkr.

Så, får man fråga vad begärt pris är?
ke
376
keihin
525d Touring -07
65 tusen vill han ha för den, vi har inte diskuterat pris men han säger att det är hans "sista pris". Han har inte annonserat den nånstans t.ex. Blocket utan det gör han ifall jag inte vill ha den/vill avvakta.
Skulle han lägga ut den på Blocket för typ 67-70 MEN inte få den såld på nån vecka så skulle han nog sänka priset om jag känner honom rätt, vet dock inte om jag vågar chansa på det? :)

Jag har sett bilen många gånger och den ser som sagt fruktansvärt bra ut, jag har inte tittat/provat den som spekulant ännu...det hela hänger lite på att nuvarande ägare ska åka och se och förmodligen köpa en annan bil på torsdag...328an är inte till salu förrän den affären är i hamn!

Ett (par?) oljebyte sen senaste service hade ju inte skadat känner jag!
ke
376
keihin
525d Touring -07
Rättelse, den har gått 10600 mil ungefär, serviceindikatorn säger att det är kvar ungefär 300 mil till service vilket stämmer bra med 2000 mil intervall?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag tror att du kan vara ganska lugn om din vän lägger ut bilen på Blocket.
ke
376
keihin
525d Touring -07
Du tror inte han kommer få nån annan att vilja betala 65-70 tusen för den, menar du?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Nej, det tror jag knappast han kommer att få.
sn
76
sniff87
bmw 520i -89
man betalar inte 65-70 tkr för en 00:As 328 .. Lägg på några tusenlappar och miltal och slå till på nåt sånt här ist .

Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mitt bud var inte särskilt högt nej, men samtidigt frågade du vad ni skulle vara beredd att bjuda. Inte vad vi tror vi får betala. Jag och säljaren kommer aldrig göra någon affär eftersom jag är villig att betala mindre än vad han är beredd att sälja för.

Vi pratar om en 13-14 år gammal bruksbil som dessutom inte servats på 5 år. Verkar sakna "bas"-utrustning som ACC och sportstolar. De låga miltalet är väl inte helt fel, men på sin höjd kompenserar det värdemässigt för de bristande servicen de senaste fem åren. Därför är jag inte beredd att ge särskilt mycket för den.

keihin
525d Touring -07
Ni ska veta att jag är mycket tacksam för era inlägg, tro inte annat!
Jag ifrågasatte aldrig ditt bud Grelle, det var det nån annan som gjorde.
Det kan nog vara rätt stor skillnad på vad folk begär på Blocket och vad de egentligen får för pris på bilarna...

Det enda jag vet är att det är långt från varje dag man stöter på en Bmw i detta fina skick som ändå inte kostar 100kkr och uppåt...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du har rätt keihin, det var inte du som ifrågasatte det.

Läget blir ju såklart annorlunda för dig som känner ägaren och har sett bilen live, kanske rent av har byggts upp ett köpbegär. Men den kommer sannolikt inte springa iväg om ägaren lägger ut den för 60kkr, så håller du dig lite lugn kan du nog få den för en rimligare summa.

Jag gissade bara vad som begärdes och jag tycker inte att 65kkr är helt orimligt att begära heller.

Låga mil, hyffsad utrustning, 16" o 19" alu med bra däck, bjud 50-60kkr då. Då gör du ingen dålig affär.
I mina ögon mycket bättre än att köpa en 25000milare som är sliten å klonkar å glappar.
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
e46 är riktigt kalla på marknaden nu, fick själv skänka bort min 330 touring för 50.000kr och den var i ett otroligt fint skick, helt utan rost och skador och med 20.000mil på mätaren men bilen kändes som ny,kanske en dålig jämförelse men jag tror det allra flesta skulle ta en 330 framför en 328, speciellt om det handlar om bilar i 50.000 kronors klassen, tror det blir otoligt svårt att få mer är 40.000kr även om den inte rullat så långt. och då till en köpare som värdesätter låga miltal.
ke
376
keihin
525d Touring -07
Tack så mycket för svaren so far, lämna gärna fler kommentarer!
Ska på Bmw och hämta reservdelar till min "318somvabilligastpåblocketfyndet" imorgon, ska prata med dem om servicen på 328an då det var där den servades sist.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.