|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jhellström: vet inte hur du kör din bil men om du får din 520d att sommartid "gå ned mot 0,7" lär en 535 ligga på 1,2 så som du kör. Antingen är det något fel på din bil eller så har du kronisk blyfot :-) Rekordet på min X3 som ju har likadan motor och drivlina som din är 0,81 mellan tankning och då var detta på Autobahn i hastigheter som ligger långt över körkortsgränsen i Sverige. Dessutom är ju en X3 klumpigare med större frontarea och har fyrhjulsdrift så något är inte som det skall med din bil... |
|
|
Kristoffer: Dessvärre går inte färddatorn att lita på, du måste kontrollera vid tankning. Färddatorn ligger ungefär 11% för lågt. Kör en sökning på spritmonitor.de så ser du snabbt att min bil iofs ligger i övre skalan, men det är på inget sätt en onormal förbrukning. |
|
| Sitter inte förklaringen i att Hellström kör korta sträckor? 7 km är ju en väldigt kort typisk körsträcka där typ 2/3 av körningen blir mer eller mindre kallstart. Säkert ingen konstig förbrukning. | |
| Min 520d ligger på 0,65 (vid pump) nu vintertid och då mestadels kortkörning. Dieselvärmaren värmer ryktesvis bara motorn(?) varför min med elvärmare kanske i denna jämförelse är dopad. 7 km kallkörningar med mkt trafikljusstress kan nog mycket väl smyga upp över 0,8 med lagom inspirerad högerfot. Min färddator ligger ung 8% för lågt. | |
| Jhellström: Jag mäter alltid mellan tankningarna - har ett snitt på 0,71 på Spritmonitor just nu. Färddatorn säger 0,68 (snitt sedan köpet) och det är ändå ganska nära sanningen. | |
| Synd att 530 blev en "mellanmodell". 535 med turbo låter inte lika fint heller pga turbon, och sååå himla mycket skiljer det inte i prestanda. 530 är ju snålare också. Jag köper inte en sugsexa för att göra omkörningar på sexan på 2000rpm, då ska motorn varvas. :) | |
|
Jaa man har verkligen allvarliga problem när inte en ens en 535i F11 duger...frågan är kanske om det är just där problemet ligger ;-) |
|
|
Det är precis det det inte handlar om. Att mer betyder mer bättre eller mer habegär. Det ska vara rätt. Det ska -kännas- rätt. Jag behöver inte en 535i, precis som att jag inte behöver en 760Li. Men det får inte vara en fyra och 530i är fantastiskt väl utvecklad, och kostar inte mer än en mindre sexa, vilket 535 gör. Får jag bara ha en bil ska det va en 530i M-sport manuell E61 2010, eller F11. Snålt långfärdslok med smilbandstöjarpotential. Perfekt kompromiss. |
|
| marin849: Köp en 528i med sexcylindrigmotor så är problemet löst. Finns även 523i som prestandamässigt motsvarar din 525i E39. | |
| Japp. Ville ha en E39 530 eg men fanns ingen just då. Vill ej ha den strypta trelitern. Max effekt vid 6650 ska det va ;) | |
| Jag förstår dig till fullo marin849, men ljudet från 35i motorn är inte dumt. Idag passade jag på att veva ned bakrutorna bara för att lyssna på avgasljudet och det är riktigt snyggt faktiskt. | |
| Jag har testat en F30 335 vid ett tillfälle och kan garantera dig att du inte blir missnöjd med en begagnad 535. Fantastisk motor, det jag blev imponerad av var hur liten turbofördröjning var. Tyckte den kändes mer påtaglig i 328. Och ljudet är det inte något fel på heller som redan nämnts. Jag kan öht inte se hur det kan kännas fel med en 535i trots att den har turbo. | |
| Utvecklar BMW ens sportavgas till 530i? Eller passar det som görs till 535i? | |
| Freude am Fahren: Dieselvärmaren fungerar som en parkeringsvärmare med motorn avstängd och värmer då enbart kupén, när man har motorn igång så fungerar den som en tillsatsvärmare och värmer hela kretsen alltså både motor och kupé. | |
| Skulle utan tvekan köpa 6:an istället för 4:an. Har inte jämfört BMW bilarna själv men jag jämförde syrrans MB280cdi med 200cdi av samma årsmodel och måste erkänna att den med 6:an upplevdes som om den va dubbelt så dyr, mustigare,tystare kändes mer solid på nått sätt. | |
|
Tack för alla svar! Provkörde idag en 328iA. Den var riktigt snabb men för ivrig och, som någon annan nämde, mycket symaskinskaraktär över motorn. Bilen i säg kändes mindre isolerad och välbyggd än min A4 B8 med högt vägljud och något plastig inredning. Styrningen imponerade däremot i BMWn. Provkörningen stärkte min tro på att 528:an bör ha 6CYL. Nästa vecka blir det en provkörning av en sån, eller än hellre en 530 om jag hittar någon. Är helt inne på automat då jag kör mycket i stan, risk för sävlig gång? Tycker inte man ska behöva slänga i Sport så fort man behöver lite kräm. /Johan |
|
Karl-Hilding |
Sävlig gång? Inte! Trampa på gasen så händer det grejer! |
|
Är du rädd dör sävlig gång bör du nog verkligen testa 6 cyl först. Eller kanske testa en 520D, lär ju vara mer lik din A4 diesel. |
|
|
Hittat följande bil: Länk Verkar den bra? Finns det utrustningsinfo genom regnr att hitta, liknande som Audi har på auditillbehor.se? /Johan |
|
| F1X med 6-cyl bensinmotor och M-sport är mycket ovanlig. Priset verkar helrätt om bilen har godkänd historik. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.