AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.081

528i F10 6CYL vs 4CYL

Sida 2 av 4
@jhellstrom:
Tycker du det är oki att din bil som är specad till 0,49 drar 0,82? 67% över spec.. Dvs varje mil kostar ungefär 4 kronor mer än den borde? Enligt mig ingen mening att köra diesel om man har så hög förbrukning, du är ju uppe på bensinnivå.
Verdi
dissonans,
Är absolut idé att köra diesel. Du vet ju inte vad en bensinare hade dragit vid samma körning.

Kollade spritmonitor.de och de sju 528i som finns reggade där drar 0,964 liter/mil i snitt. Den snålaste ligger på 0,83...

Samma siffror för 520d (68 bilar) ligger på 0,683 liter/mil. Dvs 2,8 dl mindre per mil. Eller runt 4:- milen billigare.

Kör man 2000 mil per år och har bilen i 3 år så är det ändå 24 tusen spänn. Tror även andrahandsvärdet är bättre på 520d just eftersom många stirrar sig blinda på förbrukningen.

Personligen skulle jag dock ta den kostnaden och välja 528i.
Med "ingen mening" menar jag ur min synvinkel. Att behöva stå ut med stinkande och illalåtande diesel som ändå drar 0,82, det är högst tveksamt i min värld. Jag åkte F11 520d automat så sent som igår, och även om den faktiskt inte skakade så mycket så hör man ju tyvärr dieselmotorn rejält vid körning.

Sen vet jag inte om det är relevant att jämföra lägsta med lägsta, hellre jämföra medelvärde eller än hellre medianvärde. Jag är ganska osäker på om förare A som kör sin 520d på 0,683 liter diesel per mil har exakt samma körprofil som förare B som kör sin 528i på 0,83 liter per mil.

Idag ligger jag på 0,88 med en 250 hästars bensinare (turbo). Att då köra en diesel på 0,82 (albeit i en större och tyngre bil med automatlåda) känns dyrt.

Har F11 520d exakt samma driftskostnad som F11 528i gällande service och reparationer? Inget partikelfilter som ska bytas eller liknande?
Tillägg: Oavsett tycker jag det är sjukt att en bil drar 67% över deklarerad förbrukning.
Verdi
Hur vore det om herrn gick in på spritmonitor.de själv och kollade istället för att anklaga mig för att jämföra "lägsta med lägsta". (Det var snittförbrukningar jag jämförde.)

Och sluta stirra dig blind på hans 0,82. Du har ju ingen aning om hur hans körcykel ser ut jämfört med din (du har förmodligen en mycket snällare körning då jag inte tror att en bensinturbo på 250+ hk går att köra så snålt i verklig blandad körning om det inte är väldigt liten bil) så den siffran är totalt irrelevant i debatten mellan bensin och diesel. Samtidigt dömde du ut mina siffror för att du var osäker på körprofilen så du verkar ändå vara medveten om att det kan skilja på likadana bilar...

Förstår dock hur det ligger till efter dina nedsättande kommentarer om diesel. Du vill få det till att bensinaren inte är dyrare...

Partikelfilter ska kanske bytas, men då någon gång efter 20 tusen mil.
Jag läste slarvigt, så ber om ursäkt för den =)

Min körprofil är två km stad med väldigt lite köer, sen pendling två mil motorväg för att avslutas i tre km stad med en del köer. Inte världens snällaste körprofil, men långt ifrån tre mil i Stockholmstrafik. Det är för övrigt en Volvo S60, så inte världens största bil, men långt ifrån en småbil.
För att ni kunna jämföra med en modern BMW-diesel: Jag körde samma pendling i två veckors tid med en F20 116d (lånebil), då hamnade jag på 0,65 i ECO-pro läge. Detta enligt färddatorn. S60n är över 600 mil på spritmonitor). Så identisk körning med samma chaufför skiljer ungefär två deciliter per mil. Baserat på det tror jag faktiskt inte att en F11 520d automat skulle gå snålare än en F20 116d manuell, men det kanske bara är jag..

Jag kör en så pass gammal bil (04a) att den är billigare i drift än en ny diesel ja, så inga problem där. Bara värdeförlusten på ett år på en ny F11 520d är ungefär vad min bil är värd, så skruttig är min bil ;)

Hade jag köpt ny F11 hade jag köpt bensin, utan tvekan. Jag har haft dieselbil, men det var inte riktigt my cup of tea.
Tillägg: Jag tycker sånt här är jätteintressant, så jag är absolut öppen för diskussion och "vridande och vändande" kring detta.
MP
87
MPower4life
528iA-F10
Z4 3,0i Roadster
Haft min 6 cyl 528iA sen lite drygt ett år tillbaka & är grymt nöjd!
Vettiga prestanda tillsammans med en för mig OK bränsleförbrukning i förhållande till vikt/prestanda.
Körde E60 M5 tidigare så 528:an känns ju sjukt billig vid pumpen men det är ju 2 helt olika kategorier av bilar :)

Underbar gångkultur på 6:an, härlig komfort & en svårslagen automatlåda gör mig till en glad & nöjd 528:a ägare.

Är väl bara att testa dig fram vilken motor & vilket bränsle som får dig att dra mest på smilbanden tilllsammans med vad du tycker det får kosta dig att äga "rätt" känslobil oavsett alla bensin & dieseltalibaner´s expertråd.

Hoppas att du blir nöjd & glad med ditt val i slutändan :) !

"When i get high, i get high on speed"
Verdi
dissonans,
Det är ok. Jag gick ut lite hårt också. :) Rätt imponerande av S60:n ändå. Hade en manuell Audi A4 1.8t från 2004 förut som hade BSR-trim på 230hk och den drog runt 0,95 på min jobbpendling (vilket även var uppgiven förbrukning från Audi vill jag minnas). Hade en 320d manuell mappad till 221hk efter och den drog 0,55 på exakt samma pendling (uppgiven förbrukning 0,48). Så där skiljde det lite mer trots liknande motorstorlek och liknande prestanda. Dock hade jag inte 4wd på 320:n så det gjorde väl också en del. Min nuvarande 330d xDrive med automat vill ha ca 0,75 på samma sträcka (uppgiven förbrukning 0,73).

Som jag sa, jag hade också valt 528i före 520d. Provkörde 320d och X3 20d nyligen och motorn är faktiskt inte särskilt rolig.

Nu har jag precis beställt en F31 330d xDrive så jag blir nog kvar i dieselträsket ett par år till åtminstone. Tycker 6-cyl diesel är helt ok. Gillar faktiskt motorljudet i E91:an. Men visst, en bensinare skulle vara fint också. Blir nog en sån nästa gång...
Verdi
Edit: Har såklart trimmat min 330d också. Till ca 280hk.
Nej 20d motorn är kanske inte "rolig" jämfört med en 535 eller 528. Men den är helt klart en av de roligaste dieselfyrorna på marknaden och gör ett riktigt bra jobb även i F11. Och för en långpendlare är det inte roligt att behöva tanka ett par gånger extra i veckan...

En 520d är ett utmärkt motorvägsverktyg...hade en sådan som lånebil i samband med en service och den sämre gångkulturen mörker man knappt av i 110-130km/h om man inte är extremt överkänslig. Då är snarare faktorer som spårig grovkornig svensk asfalt ett större irritationsmoment tycker jag...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Åker nu A4 tdi multitronic -10 och är allt annat än imponerad. Den drar 20% mer än min A6 tdi 177hk i samma körmönster. 0.65 mot 0.52
Audi ligger helt off - vår A4 TDI quattro ligger stabilt på 0,70-0,73. Enligt deklarationen skall den klara 0,57. Det gör den inte ens på rullande landsväg.

Sen är 0,82 som nämns ovan inte en bra siffra, inte ens min X3 med samma motor ligger i närheten och då rullar den på både 19-tum, fyrhjulsdrift och med ganska tung högerfot ibland.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag får hålla med om att VAG inte riktigt är på banan vad gäller förbrukningen, min helt nya tjänstebil med 140 hk TDI iofs med 4-hjuldrift och automat vill konstant ha drygt 0,8 vid helt normal körning. Inte ens vid långkörning har jag lyckas komma under 0,70.

Vad gäller 28-motorn är jag också skeptisk. Jag inte har kört någon 4-cylindrig 528, men hade en 328 som lånebil några dagar och visst kan man inte klaga på prestandan, men känslan, ljudet och gångkulturen är lika med noll, och jag har svårt att se att det skall vara ett alternativ för som tidigare kört 6-cyl bensin. Då kan jag lika gärna köra diesel som i alla fall har rejält med kraft låga varv och verkligen går snålt. Den 328 jag körde verkade visserligen gå snålt vid försiktig landsvägskörning, men som andra nämnt hamnade den verkliga förbrukningen vid normal körning på ca 0,9 vilket som sagt inte känns som ett framsteg jämfört med tidigare 6-cyl

BMW CS #5139
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Jag har hunnit med att tanka min 520d F10 med automat fullt 2 gånger och vid första tankningen låg jag på 0,61 och den andra 0,64.
Använder bränslevärmare 2 ggr om dagen och har 2.5mil till jobbet + lite annan kortare körning när man handlar. Kör mestadels i eco-pro läget.
Det tycker jag är väldigt bra för en så stor bil.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Inte ens på papperet är det nån stor skillnad i förbrukning om man jämför senaste F10 530i mot efterföljaren 528i.
Ja, fyran drar mindre vid kortkörningar och stad, men det saknar ju helt ekonomisk och känslomässig betydelse tycker jag!
530i är min drömmotor. Den är snål, stark, varvvillig, har ett mycket brett register, bra respons och är allmänt mysig. Potentiellt billigare som beg också (rep) mtp på avsaknad av turbo. Även min mor säger "det är nåt särskilt med sexa"
Hon har rätt.
marin849: Visst är F1x 530i en trevligare modell motormässigt än 528i med den fyrcylindriga motorn, men problemet med 530i är att det (nästan) inte säljs några sådana överhuvudtaget.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Japp! Det ÄR ett problem. Jag fasar för att jag inte kommer hitta nån sådan som beg, att leta i Tyskland blir givet. För mig är det en viktig del av hela bilens identitet.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
530 har blivit ett mellanalternativ och det är få som förstår dess storhet. De flesta tittar på den skenbart bättre förbrukningen och snabbare tid till hundra och väljer 528 för en mindre peng. Lite synd då 530 har en mycket roligare karaktär och överlägsen gångkultur.

Jag har kört 328 med och utan automat och visst är det en kompentent motor. Den går mjukt och tyst (för tyst enligt min smak) och är stark. Men visst känns den lite tråkig trots fina prestanda.. Lite symaskinskänsla..
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Min förbrukning jag uppgav gällde vintertid, pendling 7 km inkl dieselvärmare.
Sommartid kryper det ner mot 0.7 blandad körning. Allt mätt vid pump.
Själv överväger jag en 535i nästa gång, även om det verkar som att bmw säljarna helst inte säljer dem då de anser det vara ekonomisk katastrof.
Bmw lär vara den duktigaste på att fabricera fram fina värden på den rullande landsvägen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.