AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.080

528i F10 6CYL vs 4CYL

Sida 1 av 4
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Är intresserad av BMW 528i F10. Såg till min förvåning att den var 6-cylindrig 2011 men 2012 och framåt 4-cylindrig som 328:an. Suget efter sexan är större men vad talar för den egentligen?

Tack,
Johan
Audi A4 quattro TDI 170 sedan -09
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ljudet

-------
//Lövet
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, ljudet och gångkulturen talar för sexan. Bränsleekonomi, bättre vrid på låga varv talar för 4:an. Det buskiga ljudet måste åtgärdas med en bra stereo. Och kanske ett sportluftfilter..?

----
BMW CS #6212
Jag tänker nog sticka ut hakan lite och hävda att även bränsleekonomin faktiskt i flera cykler är bättre för sexan än fyran, åtminstone i de fall jag via jobbet hyrt nya 328iA och räknat på det.
De turboladdade fyrorna blir rejält törstiga på motorväg när man inte kör med ett ägg under gaspedalen. Här briljerar faktiskt de gamla sugsexorna...

Jag kan däremot tänka mig att fyran är rejält snålare i stadskörning och på vanlig landsväg.

Ljudet är å andra sidan helt OK tycker jag på nya 28 fyran, morrar fint vid toppvarv även om det låter lite syntetiskt jmf med sexan.

Karl-Hilding
Jag sticker också ut hakan.

Att veta/känna att det under huven på en F10/11 sitter en fyra på två liter måste vara frusterande. Diesel ok...
Skulle ni kunna tänka er en 728 med samma motorbestyckning?
För mig är 328 den största modellen som skall innehålla en fyra.
Hade gärna sett att den hetat 323!!
Aldrig en 5-serie med en bensinfyra. Samma volym/motor som vilken japanare som helst.
BMW saluför ju sig som en "känslobil"
Ka
45
Kaxholm
Bmw z4 m-sport -11
Bmw X3 m-sport -13
Audi a6 3,0 tfsi quattro -12
Jag hade aldrig föreställt mig att bmw skulle försöka förena körglädje med 4-cylindriga bensin och inte minst dieselmotorer.. Bmw har definitivt tappat sitt kännemärke och karaktärsdrag när man lagt den raka sugsexan på hyllan. Jag har nyligen köp en x3:a med dieselmotor och att sätta sig ratten på någon av de andra bilarna i stallet är ett opium för själen..

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Bra rutet!

BMW har för många räknenissar just nu vid rodret...

----
BMW CS #6212
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
...och säljer mer än någonsin. Man måste inse att "entusiasterna" utgör en försvinnande liten del av nybilsköparna. Jag tror "tyvärr" att BMW gör helt rätt. Personligen tycker jag det är för jäkligt att minsta sexa till 3-serien nu har 300hk. Varför måste jag ha bråttom för att vilja åka sexcylindrigt?

-------
//Lövet
ni
5
nicost
120dA M-sport -12
Pappa har 528iA -12. Jag tycker turbofyran funkar mycket bra i kombination med automaten. Stark från botten, tyst gång och behaglig. Jag störs inte av att två cylindrar saknas. Förbrukningen är som tidigare nämnt en akilleshäl. Det är mycket svårt att komma under litern blandad körning i sthlm och rekordet under långkörning till dalarna är 0,96. Blir byte till dieselsexa snart pga detta.
Ka
45
Kaxholm
Bmw z4 m-sport -11
Bmw X3 m-sport -13
Audi a6 3,0 tfsi quattro -12
nicost: Blir förvånad kring vad du beskriver om förbrukningen.. Kan som jämförelse nämna att min A6:a årsmod 2012 bestyckad med bensin v6:a och automat dricker 0,83 på snabb lansväg och 1,02 bandat med mycket kallkörning. Ganska mycket tycker jag om man kikar å vad den skulle dricka enligt produktbladet...
När jag läser om din pappas moderna 4cylindriga motor så inser jag att downsizing med inte alltid lönar sig ens vid pumpen...

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Blir också förvånad över förbrukningen. Visserligen är F10 större och tyngre än min F30, men trots det borde inte förbrukningen ligga klart högre än på min 335i.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När jag körde långkörning till Dalarna med min 550 så låg jag på 0,94.

___
//Ulf
AMS jämförde 530i med 528i för några nummer sen. Vid snålkörning är 528i snålare, men vid aktiv körning var 528i inte i närheten av spec.

(Att en bensinturbo tycker om mycket bensin vid hårdare körning är inte direkt en nyhet..)
Sc
47
Schaffhausen
F11 530i Touring -13
E61 523i Touring LCI -07
Som anhängare av BMW Classic så blir det alltför frestande att skriva:

Jag har en 523i Touring -07. Jag tycker sugsexan funkar mycket bra i kombination med den manuella lådan. Inte särskilt stark från botten men tyst gång och behaglig. Rekordet under långkörning sattes till 0,66 på en resa från Småland. Finner ingen anledning att byta ut min bensinsexa pga detta.

(Självklart har även jag en snittförbrukning långt över den nominella på 0,77 men så fort man rullar en bit så är man ju under 0,96.)
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Jag har en 528i med 6a och körde förra veckan från Sälen till Göteborg 0,76 på datorn. Blandad körning till vardags är alltid under litern. Detta är en underbar motor, som jag valde istället för 530d

528i -2011 är likadan motor som dagens 530i.

Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Från 6 cyl till 4 cyl måste ju vara ett klart bakåtsteg i utvecklingen, speciellt när förbrukningen verkar skyhög på 4-cyl.

Har en 530i -01 231 hk.
Blandad körning, normal hastighet = 0,85l/mil
Långkörning, rejält hög hastighet på motorväg = 0,85 l/mil.
Långkörning, normal hastighet på vanlig landsväg = 0,74 l/mil
Långkörning, normal hastighet med ägg under foten = 0,65 l/mil
Hård körning i Sthlm = 0,97 l/mil

En 11 år nyare 4-cyl motor borde ju ha en förbrukning på långt under 0,6l/mil blandad körning.

//Johan

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att en persons rekord med en 528iA är 0,96l/milen betyder ju inte att modellen inte går att köra snålare. Klart det går att få en 528iA att dra mindre på landsväg, annars är det ju något fel.

På samma sätt som en 530i -01 kan dra upp emot det dubbla gentemot highspeed_m5 angivelse för hård körning i Stockholm, om man med hård menar hård...

nicost
120dA M-sport -12
Grelle:
Det går helt säkert att komma ner i förbrukning mycket mer genom att ligga i "rätt" hastigheter, hoppa över omkörningar osv.

Som referens: Samma person bakom ratten på föregående bil (530dA E61) gav cirka 0,75 blandad och strax under 0,7 långkörning.
Stämmer nog rätt bra att en 528iA ligger kring litern IRL blandat om man inte uteslutande kör landsvägskörning. De gånger jag kört 328iA har jag legat kring 0,9L/mil efter att ha räknat tripmätaren mot antal tankade liter. Visst har jag "testat" ljudkulissen vid några tillfällen men mestadels glidit omkring på motorvägen i 120-130.

Om jag skulle välja bensin till en F31 eller F11 skulle jag utan tvekan välja något med mer pulver. Skall det va så skall det va :-)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Oj vad det skojas här, helt ointressant att höra vad en bil dragit upp till sälen med svärmor på 70 och 90 vägar, dessutom med färddatorn som referens.
Som exempel så drar min 520D i blandad körning nu vintertid 0.82L/mil, mätt under hela vintern vid pump.
Skulle en 528i dra runt litern samma körning skulle jag vara nöjd.
En anledning till att det är svårare att köra snålt med en turbofyra än en sugsexa är ju rätt självklar. Med turbofyran har man rejält vrid direkt och drar snabbt iväg. Med sugsexan måste man vara aktivare och varva på mer för att köra på likadant.
Som jag ser det är bensinfyran en kanonmotor, med ett gott ljud. De flesta kör fortare med den än sugsexan. Men ljudet och gången hos sugsexan är ju värt en del också.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>0.9 är pinsamt dåligt, när den ska dra 0,65 enligt norm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.