AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.199

Nivåreglering e39 båda luftfjädrarna bytta sjunker ihop ändå

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hjälper en kompis med en 525 -02. Bilen sjunker vid kallt väder ihop under natten på båda sidorna.
Bytte båda luftfjädrarna men felet kvarstår. Finns det några kända punkter där det brukar läcka?
Jag tycker att det är lurigt att båda sidor sjunker då systemen rent pneumatiskt är separata väl?
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
på min 528 -97 så är inte sidorna separata! får jag läck på en sida så sjunker båda sidor.
Den högra exploderade för mig i sommras och då fick jag erfara att
båda sidor sjunker!
Om det ser annorlunda ut på din 02a törs jag inte säga dock
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
På min 530 har det i flera år pyst ur på ena sidan när det är kallt men det har aldrig påverkat den andra sidan.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ta bort reservhjulet, starta bilen så kompressorn arbetar upp trycket. Stäng av bilen och lyssna efter pysljud.

Hittar ni inget kan ni fortsätta med att plocka bort bagagerumsgolvet för att synliggöra luftledningar och leta pys. Eventuellt kan ni spreja med såpvatten för att hitta läckage.

___

Min bil: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
pbengtss, tackar! Ska kolla på detta under påsken.
Visa användare
185
Pirelli86
320da F31 -13
325da E91 -10
325i Cabrio -88
E90 Banracing
Det sitter en o-ring på varje anslutning till luftbälgarna, dom kan vara gammla torra hårda och spruckna där kan det läcka, annars får jag en spontan känsla av att luften går ur bakvägen att det läcker i kompressorn (är det möjligt ens?)

Bara en tanke!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Pirelli86 tackar för svar!
De o-ringar jag såg satt på luftbälgen och var nya på den nya luftbälgen.
Osäker på vilken du menar.
Finns inte heller någon i partslistan.

Länk
Si
45
Sisu303
BMW 525i Touring -04
Länk

Där är vi många som har bytt eller själva lagat kompressorn.
Vi
64
VivalaDee
328ic -96 / såld
528iA Touring -98
Min bil sjönk också när det va minusgrader ute. Punka på ena luftbälgen samt mycket kondensvatten i luftsystemet som frös till is plus att kompressorn va full med rostskit och efter lite rengöring och blåste ur slangar med tryckluft och ny luftbälg så fungerade det kanon igen.

kollade även kablaget och mycket riktigt som många har problem med så va dessa skadade. Ligger och nöter mot länkarmarna.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
VivalaDee tack. Jag har fått tag på en beg kompressor som jag ska prova med. Ska se till att den är torr och ren innan montering!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Återkoppling resultat, kompressorn läckte någonstans, felet försvann när jag satte i en ny. Den lärdom jag drar här är att sjunker båda sidorna långsamt över natten är det troligtvis inte bälgarna. Kommer börja att felsöka nästa gång även på kompressorn. På min frus bil som långsamt tappade ena sidan var felet bälgen.
Tackar för tipsen på vägen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.