AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.750

318 i touring ryker som ett ånglok!

Sida 2 av 2
ho
113
hoss4

BMW 2002 -75
Då var det dax igen,idag på morgonen började det lukta olja
Igen och den rök lite mer än vanligt ,det släppte dock efter
En stund. Har bara kört 6 mil efter vevhusventbyte.
ho
113
hoss4

BMW 2002 -75
Nu har min 318i börjat lukta olja igen,speciellt när man startar den.har märkt att det ryker i motorrummet och skruvar man upp oljelocket så är det övertryck där,sen efter en stund slutar det ryka och det blir undertryck i oljelocket och motorn går sämre med locket öppet!
Bytte vevhusvent. I vintras,vad kan det vara för fel,bör ju inte va vevhusventilationen igen,eller??
ho
113
hoss4

BMW 2002 -75
Då var det dags igen!
Ryker som ett ånglok, börjar tröttna på denna bil!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser din "körprofil" ut?
Kör du mycket kortkörningar och sällan/aldrig några längre sträckor?

När bytte du oljan och filtret senast?
Vilken olja använder du?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ho
113
hoss4

BMW 2002 -75
Kör väl inte jättemycket men 5 mil om dagen, olja och filter byts enligt serviceintervall.Men man tycker en bil ska klara av alla körsätt, det gör ju andra märken.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När byttes oljan senast?
Är det ca 3000 mils bytesintervall enligt "indikatorn"? (brukar bli det ungefär eftersom datorn går efter 2500 liter bensin mellan service-intervallen)

Vilken olja använder du?

Är de 5 milen någorlunda sammanhängande eller uppdelade på många kortkörningar?

Enligt min erfarenhet/tyckande, bör man byta oljan efter ungefär halva bytesintervallet enligt datorn, i alla fall i vårt kalla och fuktiga klimat!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ho
113
hoss4

BMW 2002 -75
Oljan byttes i augusti på bmw, vet ej vilken olja, pendlar mest med den har en annan bmw som går mer på längre sträckor.Har haft otroligt mycket strul med bilen, fick byta någon styrbox för 14000kr och har en räkning på 7000kr på bmw redan, så jag vågar inte åka längre sträckor med bilen.
Tack för tipsen.
ho
113
hoss4

BMW 2002 -75
Var ute och skulle testa att starta bilen, men den gick inte att starta. Kollade felkoder och fick upp misfire detected cylinder 2,3 och 4.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Va skall du ha för bilen? :-)
Visa användare
24
Chrippo
E61 525D Touring -08
Måntomycket samma fel som jag. Jag tror att de små ventiltätningarna är dåliga på min. Kanske du har samma problem?
ho
113
hoss4

BMW 2002 -75
Hade det här felet 2013 då bytte dom vevhusventilationen, nu är det samma symtom men den går inte att starta , motorlampa och eml lampan lyser och felkoder på misfire cylinder 2,3 och 4 samt felkod 274e och någon instrument cluster error.
Mvh Håkan
ho
113
hoss4

BMW 2002 -75
No can messages instrument cluster står det.
ho
113
hoss4

BMW 2002 -75
Kan det kanske vara, fick du felmeddelande också?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.