|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har ett problem igen,när jag skulle starta min 318i -01 så rök Det ur avgasröret som tusan och luktade olja kan det va vevhusventilationen? Har känt lite oljelukt precis när jag startat bilen!! Börjar bli lite trött på bilen,lutar åt att prova nått annat märke,tyvärr!! | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hmm.. jag har lite svårt att tro att om vevhusvent är igensatt, att han skulle trycka olja så att det faktiskt kommer in i förbränningsrummen och därmed ut genom avgasröret via avgaserna. Snarare skulle det väl ta "enklaste väg ut" via ventilkåpan (t.ex). Men jag är absolut ingen expert. Fråga: Går han dåligt också under gång? Du får nog ge lite mer info. /Sb. |
|
Den går som vanligt,nu har jag ju inte kört med den nån längre sträcka! |
|
| Märkte att det var gul gägga på oljepåfyllningslocket. | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ja, denna gägga brukar ju vara olja blandat med vatten. Normalt ska dessa två produkter särskiljas, via just vevhusventilationen. Om man kör korta sträckor hinner man aldrig ånga ur fukt (som finns i luft och som finns i olja) och därmed blir det (lätt) så. Lätt hänt också att denna oventilerade fukt fryser i vevhusventilationens rör och bildar isproppar, ganska vanligt har jag läst mig till. (jag har själv bara ägt BMW ett år, men Autopower är rik på info och kunnande) /Sb. |
|
Sprucken topplockspackning kanske och den gula gegan vid oljepåfyllningen är nog vatten. Ta komp prov på cylindrarna kanske kan vara en bra idé. Hur är olje nivån? Kylar vatten nivån? Mvh "Betänk vad du säger, när och till vem." |
|
| Har nog dragit lite olja! Märkte när man tog dän oljepåfyllningslocket så var det tryck i toppen! | |
|
Jag gissar att du har frusen vevhusventilation, troligen oljeavskiljaren. Om det bildas is där, kommer evakueringen från ventilkåpan att vara tilltäppt. Det blir då övertryck i vevhuset, och olja trycks upp "bakvägen" via retur-röret (där oljan ska rinna tillbaka ner i vevhuset från oljeavskiljaren) in i insuget, där oljeavskiljarens gas-evakuering är ansluten. Då ryker det rejält, särskilt vid kallstart! |
|
| Kan det släppa om man ställer bilen i varmgarage eller är det verkstan som gäller? | |
Jovisst tinar sånt som är fruset i ett varmgarage, men det finns en anledning till att det fryser - det vill säga att fukten aldrig ventileras ut, den verkar ju stanna kvar. Och den kommer väl inte ut för att du har nån kanal i det där som börjar bli igensatt. Så det får nog bli verkstan, eller om du gör det själv. /Sb. |
|
Kolla hur oljan ser ut på oljestickan - lite klägg ovanför själva oljan är ingen fara, men om oljan ser ut som majonäs är det vatten i den...och är det så mycket vatten är det nog toppen eller packningen till densamma som är kaputt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är väl bara att bita i det sura äpplet!!! Tack alla för era svar! |
|
|
Vevhusventilationen bytt nu nästa problem motorlampan Tändes på morgonen och bilen börjar blurra vad fel! |
|
| Åk in till någon verkstad (ej bmw) och be dem rensa felkoderna. | |
| Fick byta 1 tändspole ! | |
|
Hej Har samma problem med våran bmw 316ti :( Vad exakt fick du göra för att komma åt vevhusventilationen? /Henrik Karlsson |
|
| Jag lämnade in den,verkar vara lite bök att byta det själv.Tror man får ta bort insuget. Fick även byta ventilkåpspackning. Tändspolen var ett följdfel då hela spolen varit oljedränkt | |
|
Henrik Jag bytte min med hjälp av youtube klippet om du söker på e46 n42 ccv. Tålamod var bara förnamnet, men det gick! |
|
Hoss, vad blev notan för dig på verkstaden för vv och v-packning? |
| Dom bytte olja med,och tändspolen 7500kr | |
Ok, tack för info! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.