AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.114

Svag bromverkan hö fram (end 50% av vä)

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Fick lite problem vid besiktningen. Höger fram hade bara halva bromsverkan jämfört med vänster. Bromsskivan och beläggen ser helfina ut så det bör vara bromskolven i oket som går trögt eller har ni andra tips?

Fortsätter skruva.
Kärvande bromsklossar ( kolla den inre ),kärvande bromskolv,luft osv.
Kolla så att oket går lätt på glidpinnarna.
Kommer med ett tips gällande just ojämn bromsverkan mm.

Jag brukar vid varje däck-skifte ( Sommar till vinter och viceversa ) demontera bromsklossarna och borsta rent dessa och de hållare som klossarna sitter i.

Rengöra glidpinnarna samt blåsa ur de bussningar som glidpinnarna glider igenom.

Under tiden jag gör detta så klämmer jag in kolvarna i oket så dessa får lite olja på sej ( bromsolja ) och kollar av damasken runt kolvarna.

Sedan smörjer jag in bromsklossarnas glidytor med kopparpasta ( efter avborstningen ) och sprayar gummibussningarna i oket med siliconspray ( inte fett då detta samlar på sej damm,grus mm ).
Sprayar även glidpinnarna med samma siliconspray.

Monterar ihop allt och pumpar ut kolven igen.
Sedan brukar jag med hjälp av 2 skruvmejslar bryta på oket så kolven återigen trycks in till bottenläget.
3 ggr upprepar jag detta så allt glider som det skall.

Gör man detta så påstår jag att man aldrig får problem med ojämn bromsverkan,hög bränsleförbrukning eller snedslitna skivor/bromsklossar.

Förutom ovanstående har man bra koll på slitaget.

Värst är sommaren och inte vinters körning har jag märkt då vatten,regn samt värmen ( ute-tempen ) sommartid gör att det kärvar mer närman gör samma sak på hösten vid byte till V-däcken.

Det tar lite extra tid vid däcksskiftet men det är värt varenda extra minut i slutändan kan jag lova.
Och för varje gång så blir det lättare gången därpå osv.

Extra plus är att Din bil har bra bromsar !!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Klossarna satt fast rätt bra i den fast delen av oket. Bromsen är inte svampig men kommer lufta ändå. Kolven går rätt bra (kan klämma ihop den med stora 500 mm polygripen). Glidpinnar funkar bra.

Antar att det blir att slipa lite där beläggens metallplattor ligger mot den fasta delen av oket så att de inte kärvar någonstans. Verkar det vettigt? Kan det vara så enkelt?

Tack Alex för snabba tips!!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det var den inre som satt fast värst!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Nu är det slipat och fastskruvat igen. Det verkar fungera och drar inte åt sidan vid inbromsning.
Åter igen tackar för alla tips!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.