AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.429

Gul motorlampa lysar, motorn går ojämnt.

Pe
77
Pelvan
Bmw 525IXa Touring 2006 M-sport
Audi Allroad B8
Bmw 2002 1973 med dubbla dellortos för välljud.
Hej. Ska kanske börja med att presentera mig som Per, ny på detta forum. Har sedan mars 2008 en 320i Touring 2005, som idag gått 12k mil och som sedan vi köpte den gått som en klocka. Detta ändrades dock idag, då en gul motorlampa dök upp på panelen samtidigt som motorn började att gå ojämnt. Den pendlar lite på tomgången, känns obalanserad och orkeslös vilket föranleder mig att tro att den inte går på alla burkar och spottar ut oförbränt bränsle i avgassystemet, som lambdan reagerar på. Har haft batteriet ur för laddning (bilen körs väldigt lite) och bör då ha tömt minnet antar jag, men när jag satt i batteriet på nytt nyss och vridit på tändningen, lös dock samma lampa på nytt, utan att jag startat motorn.
Kan det vara en tändspole som är boven, eller har ni bättre tips? Är det enklast att kolla genom att ta ur stift för stift på jakt efter ett surt och blött? Eller ska jag rycka tändhattar och på jakt efter den tändhatt som inte påverkar motorgången?

Hjälp! Bilen som är familjetransportören måste rulla.
Kan vara en del orsaker som gör att lampan tänds.
Sprucken insugsslang, tändspole som exempel.

Bästa är om du har möjlighet att felsöka den.
Pe
77
Pelvan
Audi Allroad B8
Polaren har diagnostikverktyg + programvara men har inte fått det att fungera. Ska göra ett försök att få det att fungera, annars får jag se om det går att isolera problemet till en cylinder, eller om det är annat som spökar också.
Har han carsoft eller Inpa via Usb? Kan strula då. Bättre att köra via serie port direkt, men många nyare bärbara har inte det.
Pe
77
Pelvan
Audi Allroad B8
Carsoft, via serie port, men det känner inte utav själva prylen man pluggar i bilen som jag förstått det.

Oavsett, så ska man så klart skriva när man löst problemet och det har jag. Plockade bort motorkåpan igår och startade motorn. Drog sedan ut kontaktstycke för kontaktstycke till respektive cylinders tändspole och på en utav dem hände ingenting. Beställde en ny via mekonomen, som de visade sig ha i butiken, så jag kunde hämta den direkt i morse. Monterade och startade och nu spinner hon som en katt igen. Enkelt och billigt - man tackar!
Skönt det löste sig
Kan man dra dem under drift utan att få sig en rejäl kyss?
Jadå. Det går bra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.