AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
604

Bränner pumpsäkringar

Hej.
Jag felsöker på en 320 95:a och har kört fast. Problemet var från början så här. Vid accerelation allt väl men när man släpper gasen lite kommer ett ryck. Som att klippa tändningen ca 1/2 sekund.
Jag har bytt vevgivaren, mätt trottelgivaren(är lite märklig), kamgivaren kortslöt i sockeln pga höljena var borta men jag isolerade dessa tills vidare. Det märkliga är att nu går säkringen till pumpen stup i ett. En 15 amp håller i ca 30 sek med motorn igång.
Är det vanligt att matningen till pumpen kortsluter nånstans och kan det ha givit upphov till rycken? I övrigt går motorn kanon.
Slitbanorna i potensiometern till spjällkontakten såg lite slitna ut men gav bra mätvärde utom i slutet. Men rycket kommer under hela pedalens rörelseområde.

Uppdatering.
Plockade ur pumpen ur tanken och körde den med ett batteri. Den funkade fint. Kopplade den till bilen fast utan att vara i tanken. Gick fint med en 5 amp säkring. Stoppade den i tanken och den gick även där. Innan demontering rök en 15 amp säkring bara när man vred på tandningen. Startade bilen och den gick i ca 30 SEK innan 5 amp gick sönder. ( har kört slut på 15 och 10 amp säkringar).
Upptäckte att kamgivaren fortfarande har kortslutning. Ska nu skaffa ny givare o fler säkringar. Kan kamgivarens kortis påverka pumpens säkring?
Uppdatering.
Plockade ur pumpen ur tanken och körde den med ett batteri. Den funkade fint. Kopplade den till bilen fast utan att vara i tanken. Gick fint med en 5 amp säkring. Stoppade den i tanken och den gick även där. Innan demontering rök en 15 amp säkring bara när man vred på tandningen. Startade bilen och den gick i ca 30 SEK innan 5 amp gick sönder. ( har kört slut på 15 och 10 amp säkringar).
Upptäckte att kamgivaren fortfarande har kortslutning. Ska nu skaffa ny givare o fler säkringar. Kan kamgivarens kortis påverka pumpens säkring?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.