|
|
|
|---|---|
|
Varför går den aldrig över, bilbytarsjukan? Startade den här tråden Länk helt övertygad om ett en "fetingbil" var grejen. Sedan började det pendla, var tvungen att köpa en gammal V70 för att stilla sjukdomen. Trodde sedan tvärsäkert att jag var på väg mot en C70 cab och budade på två, men så satte jag på sommardäcken och blev lite nykär i BMW:n igen. Där emellan har det varit hyggligt nära affär på ett antal andra cabbar, men så kom jag helt plötsligt på det, jag behöver en hoj, då blir allt bra. Sagt och gjort, började rota efter custombågar bara för att komma på att jag egentligen nog är en rejskille....och så kom jag på att jag nog skulle ha bättre behållning av en cab, en E46, tvärsäkert...tills det svängde mot en Mazda Miata, en sådan borde ju alla ha haft någon gång. V70:n, gammal rackare, den skulle man ju kunna byta mot en nyare, ska ju iofs bara ha den för att köra till tippen, men säkert ett bra drag. Är det bara jag??? | |
|
fyfan jag sitter oxå där, så du är inte ensam!! har haft en motard, husaberg 650, o jag ska ha en sån nu igen! har en passat som bruksbil, vill lägga lite av hojpengarna imellan o byta mot en bättre passat ( 1.8T eller TDI ) inget fel alls på min 1.8 sugis egentligen... m3e46 cabben är riktigt bra, men porsche 996 lockar! eller varför inte en m3e93 ?! jag vet precis hur det är, jag har haft 5 vinterbilar sedan augusti .......... |
|
|
När man skall "investera" kan man inte fundera för länge, slå till snabbt så slipper man våndan*haha*. Den "taktiken" funkar bra för min del. Som exempel kan jag ta kvällens impulsköp. Är "en aning" intresserad av vindsurfing, har egentligen allt man kan tänkas vilja ha men det finns alltid utrymme att fylla ut nån liten lucka. Så av en ren slump så surfade jag in på en tillverkares sida, o se på fan om de inte har "rea", så det slutade med att jag beställde ett segel inklusive mast för ca 15", sitter man o funderar så slår man aldrig till för man kommer nog fram till att "mja det är overkill"*haha*. Så mitt råd: Fundera inte. KÖP. Det är "bara" pengar. Du kan vara död imorgon... |
|
| Varning för lyxfällan att tänka så :-) | |
|
Nä, inte det minsta. Lyxfällan bygger på att du handlar för slantar du inte har, Bilbytarsjukan är en annan grej, oftast strävar missbrukarna mot ett relativt nollsummespel med kapital de har råd att förlora som insats. Har du möjligen ett par sommarsulor till en 245.a??? |
|
| dawwe den va bäst :) | |
| Syfta väl mer på Dawwes inlägg om att inte tänka så mycket utan att man bara ska köpa! | |
| Haas: Jag skrev inget om att man måste låna pengar för att köpa? Grunden är ju att man har råd. Jag menar de flesta av oss vet ganska väl vad de har råd med, även om man behöver ta ett lån. Klarar man av att betala tillbaka det eventuella lånet snabbt (max 2 år!) så är det bara att köra, om jag får säg. Vill tillägga att jag lever som jag lär, "impulsköpte" ännu en M bil förra sommaren:). En annan aspekt är som sagt att man lever bara en gång, därmed inte sagt att man skall skuldsätta sig till döds, vilket jag absolut inte förespråkar. Skall man skuldsätta sig skall man ha råd att betala av snabbt, huslån undantaget då... | |
Verdi |
Beror ju lite på... Gäller att hitta en bra balans. Tycker det är gränsfall att låna till konsumtion även om man "har råd". Att ha råd är dessutom mer svårbedömt än man kan tro. Vissa ser sin ekonomi som något extremt kortsiktigt där man lever månadsvis enligt devisen att det som kommer in ska ut. Jag ser det mer långsiktigt. Längre än mitt eget liv till och med. Det jobbiga med det är att jag alltid får dåligt samvete när jag köper något dyrt och aldrig riktigt tycker att jag "har råd"... |
|
Syfta väl mer på att dom flesta som är med i lyxfällan bara kört på och inte tänkt till alls, därför dom hamnat där dom är. De var ingenting som var riktat i mot dig, utan bara en ren tolkning av tankesättet. Tycker allt man ska tänka till både en och två gånger innan man köper något, då är risken mindre att man ångrar sig efteråt Det är jag det. Alla har vi olika förutsättingar och tänker olika kring saker, så vi släpper de där :-) |
|
| Balans är viktig. men inte så viktig att jag planerar att ha pengar kvar efter livet. På längst sikt ligger huset, där emellan en del aktier och fonder med varierad risk och sedan ett kapitel för ren konsumtion där bilbytarsjukan hanteras. Kan man hantera ett lån innanför de ramarna, så varför inte? Är det balans i övrigt så kan det vara både gas och broms på det kontot. | |
Verdi |
Robert Lundberg, Efter livet kanske lät extremt. Det jag menar är väl att mitt barn, och ev kommande syskon, inte ska bli helt arvslösa. :-) Samtidigt som jag har det perspektivet så försöker jag tvinga mig själv till att inse att livet är det som pågår här och nu. Inte det som kommer om 10-20 år. Lite mer on topic då. Bilbytarsjuka. Min bilbytarsjuka har ni säkert sett här på forumet. :) Jag har de senaste åren funderat på Audi S4, BMW 5-serie GT, BMW 5-serie, MB E- och C-klass, BMW X5... Men 9 ggr av 10 så hinner jag kyla av mig själv innan det går till handling. Annars skulle jag också byta var tredje månad. :-) Nu har jag dock beställt en F31 från England som kommer i slutet av juli så nu är jag tillfälligt botad. Skulle väl egentligen ha tagit en större modell men jag är lite beroende av körkänslan i 3-serien så det fick bli en sån. Blir det ett andra barn får jag väl bita i det sura äpplet och ta en mer praktisk bil... |
|
Verdi, F31:an ÄR praktiskt! Nu tycker jag du är lite hård mot dig själv... Dessutom är den i princip lika rymlig som gamla E61:an så två barn kommer funka fint! Det är bara att slappna av och fortsätta producera... ;) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Sådär! Nu har jag tröttnat på min 520d -08. (sparbössan) Nästa blir nu en X5 3.0d..... Blev helt "såld" på en igen nu när man körde automat... |
|
|
Sitter med en perfekt bil. 120d. Den har allt. Snål, pigg, krånglar aldrig. All utrustning vi behöver. Bästa bilen jag ägt. Ändå vill jag skaffa en Discovery III, eller en X5a. Varför? Hjälp mig :( |
|
|
Funderar på att byta ut V70:n mot en E91. Bilen funkar allt är egentligen kanonbra med den men har man fått bytarsjukan så har man;) |
|
|
Ha! Har haft samma bil sedan november nu, börjar kännas som en gammal kamrat.. Fast, egentligen skulle man unna sig en pendlar M5-a. Faktiskt. Visst borde det gå att etanolkonvertera en E39:a utan större problem? :-) |
|
| Det är väl ganska enkelt egentligen? Det är ingen "sjuka", det kallas för motorintresse..? Samt att ombyte förnöjer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.