|
|
|
|---|---|
|
Hej alla bmw entusiaster! Min bmw e46 2002 (170hk) har fått ett knasigt fel. När man kör långt och bilen blir riktigt genomvarm så kan (inte alltid) motorlampan, eml, antispinn och handbroms lampan börja lysa. Har dock inte ännu varit till verkstaden, ville kolla med er först. Fråga på om jag är otydlig. Tackar för alla svar. | |
|
Hur länge är de tända? Slocknar de igen efter ett tag eller du måste stänga av den och starta den igen? På min egen när det skedde, så var det gasspjällshuset som var på bommen. Gick inte att varva över 2500 varv när EML var tänd. Har du möjlighet så felsök den. Felet bör finnas lagrat. Kanske även batteriet är på bommen och ger inte som det ska. |
|
|
De slocknar inte så länge man kör, Dock om man stänger av den och startar på nytt så brukar alla lampor släckas förutom motorlampan. Ibland när de tänds så tappar den även massa kraft, Den går typ i "safe mode" Att gasa över 2500 varv är inga problem. Batteriet har jag inte bytt i min ägo, har kört med den nu i 1½ år. |
|
|
Ok. Hade nog mätt batteriet också. Då är det kanske äldre än 4 år. Min tappade också allt, men den bara blöddrade över 2500 varv. Smidigast är nog att felsöka den i första hand. Batteriet kan du mäta mest så du vet att det är okej. Ang motorlampan kan det vara mycket. Hål i någon insugsslang tex. |
|
|
Nu har jag fått tillbaka bilen efter en felsökning. De kunde inte säga vad som kan ge upphov till problemet just nu, de skulle behöva mer felsökning. Jag begärde protokollet och där står det att felsökningen gav fyra koder: 77, F1, 87, 73 Någon som känner till dessa?? |
|
| Ingen som kan hjälpa mig? | |
| Ingen förklaring vad de olika koderna står för? | |
|
77 = gasspjällssensorn 1/2 F1 = Misständning cyl 4 87 = anpassning av strypningsklaff 73 = samma som 87 Detta säger mig inte så mycket :/ |
|
|
Verkar som du skulle behöva byta gasspjällshuset. Hade börjat med det och kanske misständning på cylinder 4 försvinner eller om det är din tändspole där som är dålig. |
|
| Åkte in till BMW de berättade att det beror på kölden, ingenting att vara rädd för. Det var ett märkligt svar tyckte jag, men till min förvåning så har ingenting hänt med bilen sen det blev plussgrader utomhus. Dock så antar jag att detta problem återkommer nästa vinter. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.