AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.240

Vad innebär sportpaket o M-Sport for X5/3?

Hej,

Tänkte prova på att köra o äga en BMW X5 2008-2011 eller en X3 2011-> men har svårt att få grepp om alla olika utrustningsalternativ o hoppas ni kan hjälpa mig. Vad innebär / innehåller

Sportpaket?

M-sport?

Vad tycker ni är nödvändig utrustning?

Ingår aktivt chassi o nivåreglering i något paket? (vad heter det på BMW språk)?

Tack i förväg
Lars T

Kör
Cayenne V6 (290hk) nu i 2 år med bla aktiva stötdämpare (PASM) o luftfjädring o är nöjd med den även om den inte når samma höjder som andra porschar :). Den är denna som ska bytas

A4 Q V6(256hk) Cab i 3 år nu, den är härlig även om den del påstår att det är som korv med bröd jämfört med en 330/335 cab :)

Lasse
M-sport på X3 (från 2011) innebär exteriört Aerodynamikpaket (annan front spolier, nedlackning, svart diffuser bak) samt andra fälgar. Interiört har den svart innertak, sportstolar i halvskinn, M-ratt, M-lister mm samt sportchassie.

Aktivt chassie eller nivåreglering ingår inte men kan köpas till.

På X5 finns det både sportpaket och M-sport. M-sport är ungefär detsamma som på X3 dvs med nedlack medan sportpaketet bl.a. har sidesteps och ser lite mer "off-road" ut.
När det gäller nödvändig utrustning tycker jag miniminivå för X3 är

- automat
- servotronic
- skinn
- sportstolar
- Hifi högtalare
- komfortpaketet (ingår xenonljus, multiratt, farthållare backsensorer runt om)
- utökad blåtand (kan spela spotify trådlöst)
- dragkrok

Som bubblare har jag elbaklucka, panoramalucka och Navi Peofessional med hårddisk.
Aktivt chassi kan nog likställas med adaptive drive, något som jag varmt rekommenderar till X5. Annars anses väl tillval som skinn, komfortstolar, navi prof och pdc nästan som självklara, resten är väl helt individuellt vad man önskar.
M-paketet tycker jag personligen faktiskt inte tillför något till X5an utan snarare tvärtom.
Jag tycker Kristoffer och bunf ovan sammanfattat det hela bra. En del föredrar Sportpaketet framför M-sport på X5. M-sport har en tendens till mera däcksprut vilket ofta gör att man får lite perforerade skärmar. Sidesteps går ej att få på M-sport. Det är en smaksak vad man anser vara snyggast, men ibland känns det rätt skönt att ha sidestepsen, ex vis när man skall tvätta bilen är det bra att stiga upp ett trappsteg för att tvätta och torka taket. Du har inte samma aerodynamik paket på Sportpaketet som på M-sport.

På X5 bör du ha komfortstolarna anser jag och bilen bör ha dragkrok då en X5 är rätt kall begagnad utan drag. Den bör även ha automatisk baklucka, då luckan är rätt hög och även rätt tung. En X5 bör def ha navi prof. Jag tycker även den bör ha värme i baksätet och gärna även 4 zons klima då det är ofta folk åker i bak på en X5. Panoromatak är för mig även ett givet tillval på en X5. Aktiv styrning och adaptive drive bör en välutrustad X5 ha. En bil med drag har normalt även utökad dragkapacitet. En del uppskattar 7 sits, en del inte, då det tär lite på bagageutrymmet

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.