|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag är ännu en som haft problem med vevhusventilationen på min e46:a (320 ifrån 2002) i vinter. Ifrån BMW i Växjö har jag fått en prisuppgift på runt 12000 kr för att byta vevhusventilationen. Nu till min fråga, finns det någon här på forumet som har erfarenhet av om detta kommer att lösa problemet permanent eller i alla fall för några år framåt? Tycker att priset jag fått verkar lite högt? Tacksam för erfarenheter och synpunkter! | |
| max 6-7 tusen kostar i vanliga fall | |
|
Det många här inte verkar fatta är att priserna på byte vevhusventilation ex varierar pga det har olika omfattning. Vissa verkstäder byte även ventilkåpspackning och rengör ventilkåpan (vilket man bör göra) Vissa verkstäder byter även olja och filter (vilket man också bör göra) Vissa byter endast vevhusventilationens oljeavskiljare samt möjligen nödvändiga slangar som går sönder vid demontering mm.. Självklart blir detta billigare då det åtgår både mindre delar och mindre arbete. En 4e faktor är att detta är ett forum och många jämför med priser som folk fått för både 1-2 och 5 år sedan vilket kan skilja mycket då timpriset varje år höjs hos de flesta Bmw Autorierade märkesverkstäder. Hoppas jag fått er att öppna ögonen lite. Till din fråga så är iaf min uppfattning, byter du Vevhusventilation + slangar + rengör ventilkåpan samt byter den packningen + byter olja och filmer samt efter det byter olja med 2000mils intervall eller varje höst (hellst varje höst) så kommer du antagligen aldrig mer ha några problem med frusen vevhusventilation. Mvh |
|
|
Tack för svar! Tack, Niklas. Det var precis denna typen av råd jag var ute efter. Kostnaden är av mindre betydelse om man löser problemet helt. Jag har redan nu bytt ventilkåpspackning och olja och bilen kommer att stå i varmgarage tills att den här långdragna vintern ger med sig och det blir lite varmgrader igen... Sedan får det bli en insats hos BMW i god tid innan nästa vinter. |
|
|
Hur fan kan dom ge dig en prisuppgift på 12 lök? jag ringade bmw växjö förra veckan då sa dom 6-7 tusen |
|
|
Ingen aning varför det kan skilja så mycket i pris! Jag ska kolla runt och fråga några olika verkstäder, för säkerhets skull. |
|
|
Jag skulle rekommendera Dej att byta olja+filter vid max var 1500:e mil. Kombinera gärna oljebytet med en sk Engine Flush som du gör innan bytet till ny olja+filter. Då rensar Du ur lite koks och skit som annars inte följer med ut vid ett vanligt oljebyte. Du behöver inte göra detta varje gång Du byter olja,men gör det de första 2ggr Du byter from nu så kommer motorn att bli bättre/renar invändigt. Sen kör Du max 1500 mils intervaller vid varje byte,eller vår och höst som intervall då fukten i oljan ställer till det med kondens mm. |
|
|
Om det gäller TS 320i ( E46 ) så duger Biltemas 5w50 Helsynt olja alldeles utmärkt för uppgiften. Kör med Bmw´s original Oljefilter dock !! Har själv kört så i snart 3år och efter lite Engine Flushande så drar bilen max 0,5lit olja på 1300 mils körning ( kör ca 2500 mil årligen med den ). En otrolig skillnad då den innan detta drog 0,5lit var 300:e mil typ. |
|
| Tack, Alex. Det var en bra idé och det finns ett ställe i stan som har engine flush. Det ska jag testa sedan i kombination med täta oljebyten. | |
| Nu vet jag inte om jag missat det i tråden, men det enklaste, billigaste och effektivaste man kan göra för att förhindra framtida isproppar i ventilationen är att täcka för njurarna i grillen vid körning i kallare än -5-10 grader. Det håller upp temperaturen i motorrummet och minskar kondenseringen av vevhusgaser i ventilkåpan och i slangar. | |
| Håller med Anders -72. Jag hade en propp för fyra år sen och 8000 mil sen och fick då byta ventilkåpspackning, inget annat var sönder. Har varit noga med att täcka njurarna sen dess och i år har jag även isolerat oljeröret samt "kröken" uppe på ventilkåpan. Inga problem att köra med ända upp till ca +10 grader. Så man kan vara ute i god tid på hösten och sen på våren. Har kollat under oljelock med jämna mellanrum och jag har inte haft tillstymmelse till klägg. | |
| Tackar för tillägget! Jag har ju läst många trådar i ämnet på detta eminenta forum, så att som komplement kommer jag även att täcka njurarna under kommande vinter. Allt sammantaget så MÅSTE det ju fungera framöver... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.