AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.726

Bytt vevhusvent, bilen tänder inte, vad kolla?

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,
Har bytt vevhusvent och ventilkåpspackning på 330'n enligt guider här på AP, men nu när jag ska starta så tänder han inte. Tände bara ett kolvslag sen nöter han bara på startmotorn.

Vad är det första jag bör kolla?

Alla kontakter i samband med byte vevhusvent etc är tillbakasatta. Inget löst som dinglar.

Vad är era erfarenheter? Vad kan man testa?

Sb

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jordflätor till tändspolarna (en fram, en bak) sitter också som de ska.
Alla tändspolekontakter sitter som de ska.
Inget löst, eller saknat under plastkåpan. Säkringar hela.

Ska man koppla i och ur batteri en stund? Är det nåt tips?

Hur länge ska man nöta på startmotorn, törs man gå på en stun och i så fall hur ska gasfoten hålla sig, noll gas eller full gas?

Lite panik då vi ska till Gotland början nästa vecka...

ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
Hej dra ett varv till o kolla alla kontakter o försäkra dig om att dom är fast ordentligt .kolla så ingen vakuum slang lossnat ..eller du har monterat någon slang fel...
du vet när man håller på så kan man komma åt fast man inte ser det o det lossnar nått...
hör av dig när du hittar felet lycka till
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Finns ingenting som hänger löst. I samband med vevhusvent-byte så var jag apnoga med att märka kontakter jag lossade så att de gick tillbaka rätt igen, och nån vaccumslang tror jag inte på för innan man har felsymptom på att en vacuuumslang är paj så borde åtminstone motorn tända och gå några varv.

Har kopplat ur alla tändspolarna (de var helt rätt inkopplade) och även tagit ur och torkat rent samtliga stift (de var aningens aningens fuktiga på "toppen") och återkopplat allt korrekt, inte glömt jordflätorna. Kamaxelgivare sitter som de ska.

Säkringar kollade, kan inte se att nån skulle vara trasig.
Det jag måste verifiera nu är liksom att jag får gnista.. vet inte exakt hur jag gör.

Har även testat koppla ur batteriet en halvtimme och sen återansluta. Även testat ett tips om att nöta på med startmotorn i ca 20 sek med full gas, det lyckades inte heller.

Fråga: Är det nån startspärr som kickat in som stryper elen till tändspolarna?
Varför skulle i så fall den göra det, kan den göra det om man byter ventilkåpspackning och vevhusvent och därmed lossat ett antal kontakter?

pu
547
puiu
330i-03
eller bränslepumpen?
pu
547
puiu
330i-03
jag bytte min efter 19000mil för en vecka sen
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Med alla stift torra kopplade jag ur säkring till bränslepump och drog ett tag på startmotorn för att eliminera det jag läst här (att jag skulle vara komplös efter att ha kört in den i garaget i samband med att jag skulle göra jobben) --> Länk

Jag fick faktiskt svaga tendenser till tändning och en lätt avgasdoft i garaget.
Då kopplade jag in säkring till bränslepump igen, men då började väl kanske batteriet tröttna för dessa startförsök gav inget utan han gick bara runt långsammare. Nu laddar jag batteri, har 11.8 volt på det som det står nu nämligen.

När jag tog ut stiften och kollade efter min övning med bränslepumpssäkring så såg de betydligt blötare ut från att ha varit som sagt torrtorkade. Verkar som jag får bränsle iaf.

Helt obegripligt varför bränslepump skulle lägga av nu? Kört som vanligt hela tiden fram till söndags förra veckan då jag som sagt ställde han i garaget för att börja jobba på den sen måndag kväll. Det kan liksom inte "stå" och gå sönder tycker man.

Nästa försök, bör jag göra det med urkopplad pump igen och nöta lite?

Bilens båda nycklar i tändningslåset har jag testat, det gör ingen skillnad.

/Sb.

ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
Om du vill ring lättare o prata drog ett pm till dig
Det kan ju vara så att nått stift i en kontakt är dåligt erjat eller så kolla alla kontakter spruta på el spray

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag är inte Pro-medlem så jag kan nog inte få PM?

Kan du kanske maila mig på "hulk2000 [at] live.se"

ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
Ok
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Fick ett tips från en annan kompis som läst på engelskt BMW-forum om att M54'an som får nöta på startmotor utan att tända lätt hamnar i det läget att kolvringarna "spolas rena" från olja (av oförbränd bensin) och därmed får man ingen kompression. Det saknas alltså oljefilm i cylindern (som ju tätar) och all komp försvinner.

Lösningen hade varit att ta bort stiften och med en bit slang och en oljekanna få ned ca 1/2 matsked olja på kolven, och sen dra runt motorn ett par varv för att få upp komp.

Kan detta vara nåt för mig att testa? Tänkte dra runt med urkopplad bränslepump först då, och tänder det till sätter man tillbaka säkringen igen.

Hej.
Har haft det problemet med en e36. Kompet försvinner ibland och det enda som hjälpte var att vänta några timmar sen gick det igen. Någon sa att ventilerna hänger sig?? Han sa också att man kan "slå" upp dom genom att köra acetylen i insuget och tända på...Låter osunt.
Om du varit på kamaxelgivaren kan jag rekomendera att du kollar kablarna under gummit vid sockeln (kopplings änden på givarsladden).
Har en i verkstaden nu där alla tre sladdar ligger utan hölje. Det har pulveriserats. Samma sak med vevaxelgivaren. som gjort för kortslutning när man pillat på sladden. Om man slår på tändningen och lirkar på sladden klickar och surrar det överallt.

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ah ok, nä en sak måste jag säga och det är att även om gummibälgar till insuget och så kändes lite torra så är överlag de flesta komponenterna (kontaktstycken etc) väldigt fräscha på min bil. Kontakt till vevaxelgivare har jag inte rört. Dit når inte jag.

Ska göra ett test till idag tänkte jag.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Okej, bilen lever. :-)

Jag tänkte posta svaret nu hur jag gjorde ifall nån söker på AP och hittar att han/hon har samma fel som jag upplevt.

Det verkade således som att jag råkade ut för en komplös M54-maskin. Det är sannorlikt att idogt körande med startmotor har gett överdrivet med bränsle in förbränningsrum och det kan alltså vara så som jag läste på det engelska forumet att kolvringar blivit "renspolade" från olja. Som bekant hålls ju täthet i cylindern inte bara via de lätt fjädrande kolvringarna utan även via den oljefilm som finns. Utan denna verkar det bli fritt blås och utan kompression, ingen explosion. Även om både gnista och bränsle uppenbarligen finns. (i mitt fall)

Jag gjorde följande:

* Skruvade av alla tändspolar, skruvade ur alla stift.
* Fäste ett "partysugrör" på min oljekannas rör.
* Kollade hur många tryck på kannan som gav ca "en halv matsked" olja.
* Stack ned sugröret tills det bottnade och mötte kolv, tryckte till 2 1/2 tryck. Upprepade detta för varje cylinder.
* Återmonterade allt.
* Tog ut säkringen (plats 54) för bränslepump.
* I med nyckeln, drog runt motorn bara ett par varv. Kände ganska direkt hur en ganska snabb rotation av motorn plötsligt bytte känsla till något mer kompliknande.
* Sprang runt bilen och monterade i säkring till bränslepump.
* Vred nyckel till läge två ett par sekunder, sen drog jag igång startmotor.
* Nötte mycket kort på startmotor med full gas. Ganska strax fylldes garaget med rök och den gick först på fem cylindrar lite rystande, sen strax på alla sex.

Nu går den utmärkt.
Dock har jag fortfarande en bränd doft bakom toppen (från kat?) men det får bli en annan tråd.

Tack alla som engagerade sig i detta, mycket uppskattat!

/Sb.

Märkligt det där fenomenet. Drabbar det bara BMW? Jag har aldrig hört nåt annat märke med samma problem. På 320,n jag hade hände det kanske en start på 200. Typiskt om man tex backat ut bilen och stannat den och sen skulle starta igen. Kan ju ha läckt ner lite olja från ventiltätningarna för efter ett tag var kompet tillbaka.
Bra att det löste sig.

ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
Nice Grattis
då hade jag fel trode alldrig att det skulle vara komp lös
Ang det andra så kan det vara så att det tar ett tag inan oljan briner upp
Har skälv bytt ventil kåps packnigen blev inte tätt dit med silkon hmm hjälpte inte
Hitade en tråd här på AP att det visa sig att ventilkåpan kan bli skev o det hade min blivit. Löste det med att läga en brick mellan bult o ventilkåpan så man kunde dra ett par x varv o sedan ingen olje läckage ska se om jag hittar länken ditt
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack! En annan kompis (duktig på BMW för övrigt) sa till mig idag att det kan dröja innan bränd olja försvinner. Den måste brinna bort eller tvättas bort, med lösningsmedel. Jag har bara kört bilen till macken och tur/retur mina föräldrar (ca 8 km) och då kunde jag se att det osade rätt bra.

Konstiga var att när jag sen drar med en ren trasa bakom toppen i garaget så är trasan nästan lika ren när jag torkat klart. Och godset i toppen när jag tog dän den gamla (stenhårda) packningen var ju ren o fin.

Jag får väl köra lite till då o se om det bränner bort?

ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
Ja det får vi hoppas men det kan ta lite tid....Ha nu en trevlig resa,,
här är länken jag skrev om Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.