AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.676

Ojämn tomgång men enbart vid varm motor (e46-316) varför?

is
9
is300
BMW Compact 316Ti-02
Efter ett nästan vevhusventilastions ras för en tid sedan, fick jag byta oljeavskiljare samt packning, litet rengöring, ny oljaa etc och köra ur skiten ur bilen s.a.s.

Spolar och tändstift var torra fina men bilen sög väl en liter genom kattten typ.

Problemet från början var att bilen inte gick så bra på tomgång efter (innan alltid på 900 rpm oavsett kall eller varm). Körde bilen riktigt varm under en 30 mila färd under vilken motorlampan gick igång.

Koderna sa dåliga avgasvärden och kassa lambda.
Alla koder gick att åreställa. Körde några mil till och det enda som då låg kvar var taskig tändspole Cyl 1 (vilken byttes). Problemet kvarstår, men inga felkoder.

Någon som har en god uppfattbning om var man skall börja kolla?

Bilen går vid kallstart upp till ca 1200 rpm för att sedan efter 30 sek stabilisera sig till 900 rpm. Där går den bra och stabilt.
Inga problem med gången vid gaspådrag eller normal körning. Bilen går finfint som den alltid gjort. Bensinförbrulkning ligger som under alla år. Drar ingen olja.

Vid varm motor och tomgång (går kanon vid körning) ligger varvtalet på 800 rpm för att sedan gå ner till 700 och sen 600 för att där skaka till och gå tillbaks till 800 rpm. Detta upprepas hela tiden.

Enda lilla som skiljer sig mot tidigare är att bilen kan rycka till litet om du kör med farthållaren i och det kommer en nerförsbacke då den inte behöver gasa lika mkt.

Kollar man runt på siten verkar det ju kunn vara det mesta mellan himmel och jord och ringer man BMW får man det fins svaret att :

"Ja det där hörru....det kan ju vara vaaaaaaaaaaaaaadd som helst..........".

Inte direkt vad man letar efter och i o m att inga mer felkoder finns blir jag litet konfundersam.

Lång utläggnings om jag hoppas lder mig till ett hjälpsamt ort svar :-)

//Issa
Jag ser att du aldrig fick något svar på detta men tänkte höra hur det löste sig? Jag har ganska lika problem med tomgången på min 316 -03
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.