|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en 328i coupé, årsmodell 97. Jag undrar bara lite över om det är skadligt (risk för att motorn sotar) om man kör mest under 3000varv. Jag kör ganska lite med bilen och det är ganska sällan jag varvarar ur den ordentligt (särskilt nu på vintern, mest finåka på helgerna). Jag vill minnas att jag har läst i instruktionsboken att man inte ska låta motorn köras under 1500 varv i branta backar - och det säger ju sig självt egentligen att man då plågar motorn, Men motorn är ju så stark så det är ju inga problem att göra det. Är den här motorn tålig för höga varv? Antar att så länge motorn är genomvarm är det ingen risk att låta den varva ordentligt. Dumma frågor kanske men..:) | |
|
Ingen fråga är för dum... Ingen fara med att varva så länge den är som du skriver varm. Bara ligga och fis köra är inget som jag hade gjort alltid alla fall. Bättre den får andas ut ordentligt mellan åt. Vet en här i stan som fis kör mer eller mindre alltid. De 2 gånger jag sett honom trampa på, så har fan vägen försvunnit av all rök. Nog diverse packningar/tätningar som gått i den när han väl trampade på. |
|
|
Lite gamla "sanningar" och myter som flyter runt fortfarande.Det är antalet RPM eller varv per minut som sliter på en motor.Ganska naturligt om man tänker efter. " Jag vill minnas att jag har läst i instruktionsboken att man inte ska låta motorn köras under 1500 varv i branta backar " <-- det som slits i denna situation är koppling,inte motor.Alltså hög växel i branta backar.Sen är det ju faktist så att en motor behöver "blåsas" ur ibland,det är sant.Detta görs ju företrädelsevis när motorn uppnått arbetstemp,alltså vid ~90c. BMW fûr allè |
|
|
Bimmerbåj: Är du ful? "Kopplingen slits i branta backar på låga varv"? Epic fail. Ja det är "varvtal" som dödar en motor, MEN så länge du inte ligger på varvstoppet direkt efter att du startat bilen så kommer den hålla "ett tag", ska vi säg si-så där 40-50000 mil, även om du ligger på maxvarv konstant när motorn nåt arbetstemp. En motor har i regel som lägst slitage vid det varvtal man som man har det högsta vridmomentet, på en BMW i regel kring knappa 4000 varv. Fabrikanterna testa ju motorerna rätt grundligt, o där ingår förmodligen lååååånga pass med plattan i mattan, SAAB tex kördes ju med "plattan i mattan" på en bana i USA (Taladega), sträckan måttliga 100000km. Jag skulle vilja säg att sega bilen från låga varv är skadligt för motorlagren, dessutom så börjar ventiltallriken inte snurra förrän på högre varv varvid man kan få sotavlagringar på ventiler/ventilsäten, sot är stenhårt... Det bästa är att låta motorn bli varm, sedan kör man på lagom växel, hellre lite högre vartal om det är en brant uppförsbacke. Ha för vana att dra på ordentligt lite då och då. Ett exempel: Hade en 323i -86 för lääänge sedan. "Snålkörde" bilen, dvs typ under 4000 hela tiden, dock utan att "sega" den. Toppfart ca 190 vill jag minnas, felfri motor utan missljud. Min bror tog sedan över bilen, han var missnöjd med toppfarten. Han började därför att gasa ordentligt, köra "hårt". Efter att ha kört "hårt" ett drygt halvår så ringde han mig o sade: "Nu går bilen som den skall, den gör ca 220km/h i toppfart". Alla hastighetsangivelser är mätarfart. O till sist, det mesta av slitaget sker i uppvärmningsfasen. En bra olja skyddar din motor utmärkt även om du skulle vilja ligga på varvstoppet konstant. I instrukitionsboken till M5 E34 står det till o med att om man "kört på låga varvtal i stadstrafik så skall man blåsa ur bilen i 15 min på varvtal konstant över 3000" |
|
|
Dawwe,det är nog snarare du som haft nattsudd. BMW fûr allè |
|
|
Tack för era svar! Hehe, det roliga är att de gångerna jag har varvat ur den ordentligt (genomvarm motor) så har det rykt lite grann har jag sett. Kör mest i och omrking Gbg (centralt) så det blir inte alltid så bra tillfällen. Men snart är våren här och då blir det mer ut o åka. |
|
|
min va körd ganska lungt innan jag köpte den tror jag. började stegvis gasa mer och mer. efter ett par månader gasade man fullt järn 1:an till 5an och den gick mycket bättre än dom 2 gånger jag provade innan precis efter köp. efter en segkörningsvinter vart de lite samma. så började gasa mer och mer på våren och den började gå som den skulle igen. kanske ligger och kör på 4an i 70 ist för 5an osv. när grenröret började bli rött gick den som bäst! då vet man också att prylarna fått sträcka ut ordentligt :) en polare hade en gammal ford som va gubbkörd. den tog han ihjäl på en vecka för han varmkörde försiktigt sen vrålgasa direkt. tror inte det är bra för man sliter bort avlagringar och microskopiska grader som skadar/chockar motorn. <--detta är en teori från mig och några polare som börjar se detta som ett mönster.. BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.