AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
963

Nyss köpt 525 e39

Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Hej köpte igår en fin 525 e39 -02. Skall börja med att säga att jag gillar bilen. Annars hade jag ju inte köpt den ;) Men det är några saker jag vill kolla upp.

Till exempel ljudet från stereon. Det låter inte alls bra. Tror allt i bilen funkar som det skall inklusive stereon. Med andra ord är original ljudet så här dåligt? Nu har jag kört lite nyare volvo ett tag och jag har hört att de är bättre på ljud. Men var börjar jag om jag vill ha bättre ljud. Finns det plats i dörrarna för större och bättre högtalare? Någon baslåda vill jag helst inte ha. Vet inte vilken sterep där sitter. Men den har inte dsp.

Nästa är mer en undran. Rätt övertygad att det inte finns något att göra åt det. Men varför är växellådan stegad så förbannat tätt?! Jag hade klarat mig med 1, 2, 5 växlar. Är det samma växellåda i samtliga e39? För jag kan tänk mig att de svagare syskonen har mer nytta av de andra växlarna. Jag kan ju köra i grymma backar i typ 60 på högsta växeln utan problem. När väl 5an är i vill jag gärna växla 1 el 2 gånger till!

såg jag en guide att fixa pixlar i instrument panelen. Men min är ok. Det är dock inte stereon. Finns det guide för det med? Svårt att få loss utan att förstöra något?

Tack för svar / Nöjd bmw ägare :)
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
ljudet i stereon är i regel kass finns olika stora paket men i mina ögon är det bara att byta alla högtalare och även stereo. så slipper man krångla med original! det är vad jag har gjort i 3st e39or och skildnaden är ju såklart enorm

växel lådan har jag inget annat att VÅGA VÄGRA AUTOMAT
en bmw ska köras med manuell i min mening ;)
Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Hej Filthee!

Ja det var som jag trodde då. Och då finns där plats för större/bättre högtalare mao? Vill helst slippa modifiera för mycket. Stereon behåller jag nog till att börja med. Eller finns det stereo som passar in bra?

Det är manuell låda :) kan dock inte säga att jag gillar den. Den är ganska lätt att hitta växlarna på och synkar bra. Men är ganska lös och slapp i övrigt och som sagt så sitter dem alltför tätt utväxlade.
-i
44
-insane-
530i M-Sport -01
200sx S13 -92
Opel Vectra 2.0T -05
Ang. växellådan. 530 har gynnsammare utväxling än sina motorsvagare syskon, jag har runt 2500prm vid 110km/h om jag inte minns helt galet. Om det är växellådan eller diffen som skiljer vet jag dock inte.
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
nä större va svårt att få in, jag bytte till andra 5.25or fram och 5.25 bak i taket (Touring) sen tog jag även bort kasettbandspelaren som jag hade och när man tagit bort den så passa en vanlig stereo perfekt med mindre mod! (på min fick jag ta tigersågen och kapa bort lite i överkant) för att få in stereon.
Annars tar du bort alltihopa i mittkonsolen köper en ram och sätter i vanlig stereo!
Har för mig att jag även sett eftermarknads stereos som är gjorda för e39 men dom brukar kosta mer än det smakar :P
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
oj missa att du skrivit om pixel felen :P
ja det ska va enkelt att fixa vad jag har kunna läsa mig till!
Har självbytt "cable ribbon" i mitt instrumenthus och det va hyffsat enkelt
förutom den delen då man va tvungen att borra i plasten bakom mätartavlan.
Guider vet jag ska finnas ska kolla om jag hittar någon :D
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
;P
Länk
Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Tack för tipsen. Dem kommer komma till nytta :) Vet inte om har samma Stereo för någon kassettband har inte jag. Saknar den inte heller ;)

Nu en annan sak som jag undrar över. Motorn verkar gå riktigt fint. Spinner som en katt. Klarar köra på riktigt låga varv på hög växel utan att hosta.

Men när man skall starta o köra iväg på ettan och inte gasar så mycket. Typ en korsning inne i stan. Då tvekar den när man släpper kopplingen. Typ som den blir överraskad av belastningen. Någon som känner igen detta och vet om det är något man kan åtgärda?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Tips:
1) Sök. Det finns ett par miljoner inlägg här.
2) Starta en ny tråd för varje problem så får du fler svar.

___

Min bil: Länk
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
så tror jag nog att jag upplever min 528 också! får kärringstopp rätt ofta med min vid massa olika opassande ställen :P
som jag har läst till mig tidigare är att det sitter en stryp ventil på kopplingen!
om man tar bort denna vet jag inte om det hjälper med just det, men sägs att
kopplingen får en helt annan karaktär
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.