|
|
|
|---|---|
|
Hej, funderar lite på att byta ut mittenljuddämparen mot en liten jävel, har redan bytt ut bakre ljuddämparen mot rakt rör men har inte märkt större skillnad på effekt, kanske lite sämre på 1500 varv och bättre upp mot högre varv. Men kommer man märka det ännu mer om man byter ut "byx"dämparen mot en liten sportdämpare istället? Bilen i fråga är en BMW 535i E39 -01 Gillar när de dönar som fan därför jag funderar på såna här dumma ideer ibland ;) | |
|
Vad du gör efter katalysatorn spelar nog ingen roll för en eventuell effektökning. e |
|
|
mont en dämpare så långt bak som möjligt för bästa effekt Christer Vtech Tuning Göteborg christer@vtech.se |
|
|
Du har nog mer säker info om avgas trim än vad jag kan ge, men jag har trimmat min E36:a i etapper och när jag bytte till extraktor och svetsade fullflödes kat så långt bak som möjligt (ungefär där mittendämparen slutade) samt en fullflödesdämpare bak fick jag maximal effekt. Dock kör jag 2x2" rör hela vägen. Jag fick mer flås över hela registret. Orginal hade jag mest flås upp till 4000 varv sen dog de... Att beakta är att Besiktningen är ett helvete och det kostar mycket för väldigt lite upplevelse, som vanligt :P Vad gäller dånet så klarade jag inte av att köra utan mittljuddämpare och har därmed monterat en! Kvalitén på dämpare skiljer otroligt. Biltema tex får inte bort det jobbiga dånet, Simons är tex mycket bättre på detta och Ferrita är bäst enligt min mening, men de är dyra och för min del blev det en extra stoppad dämpare från SIMONS. TIPS är att åka till SIMONS fabriken då får man 10% off vilket brukar betala soppan men upplevelsen är väl värd de, speciellt då de har ett system till Koenigsegg på väggen ;) |
|
| tack för svar, har en väldigt liten simons dämpare liggandes i källaren som jag funderade på att slänga och ska pröva göra det och se hur mkt det låter :) | |
|
Vill man ha få dämpare men ändå hyfsat tyst system är Apple Racing dämpare att föredra. Finns hos Hansen Racing går att beställa genom Mekonomen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.