AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
837

320i -04 (Problem med koppling)

Har sökt runt lite på forumet men känner att jag inte riktigt fått svar på min fråga.
Har som topic berättar en 320i -04 E46. Jag har börjat märka av nu på sistone att bilen skakar lite när jag kör iväg (dragläge) på låga varval. Gasar jag på lite är det inga skakningar utan bara om jag kör iväg lugnt. Inga jätteskakningar men dem finns där. Det händer alltså bara i 1:an. Har jag backen i känner jag ingenting i dragläget. Bilen har gått 13 000 mil ganska så exakt. Svensksåld.

Någon som vet vad det kan vara?
Låter som kopplingsproblem.
Haha ja, förmodligen ;)
Fantastisk svar, och jag har inte mycket mer att bidra med själv.
Men jag hade samma fenomen på en 528i E39. Dock bara ibland. Hittade aldrig felet, och det verkade inte heller bli värre under tiden jag hade bilen.

Kan det vara relaterat till kardanens stödlager kanske?
Jag har sökt runt på olika forum och det verkar som att det kan vara så mycket olika. Om jag specificerar symptomen ytterliggare så uppkommer "problemet" efter att bilen blivit varm. Alltså efter en stunds stadskörning så börjar man märka det när man drar iväg när det blir grönt. Bilen började bete sig såhär för ca en månad sedan och jag är rädd att det ska bli värre och sluta med t.ex. ett dyrt och komplett koppling/växellåde-byte.
verkligen ingen som kan ge ett bra svar? Det är alltså BARA i ettans växel skakningarna dyker upp ibland, inte alltid. Och bara vid låga varvtal precis i dragläget.
Googla "clutch judder". I korta ordalag: Börja med att kolla att motorfästen/växellådsfästen o liknande är hela. Om de är det testa följande: När skakningarna väl uppstår så gör 1-2 "gubbastarter" dvs ordentligt med varv /typ 2500-3000 o fin-fint slirande på kopplingen. Gör sedan en normal start direkt efter. Om det inte skakar då, eller skakar märkbart mindre så kan det kanske vara nån form av förorening på lamell och/eller svänghjul/tryckplatta. Skakandet kan även uppstå av en ojämnt sliten koppling och/eller någon mindre defekt på själva kopplingen. Om jag får säg så är detta inget akut problem utan man kan i de allra flesta fall köra vidare utan bekymmer i tusentals mil, förutsatt att dina motor/växellådsfästen är hela o att skakningarna orsakas av att kopplingen "juddrar"
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Är ingen expert, men fenomenet har uppkommit även på min, numera sålda E30, När den blev riktigt varm, t.ex. i en bilkö kund det rycka i kopplingen när man skulle iväg. Det berodde enligt en kompis till mig på att svänghjulet som sitter i kopplingen slog sig lite när det blev varmt.

Som jag ser det är det inget att oroa sig över (förutsatt att det är som Dawwe skriver motor vx-låda sitter fast), utan något man får leva med. Ett alternativ är att byta svänghjul, men det behöver inte innebära att problemet försvinner.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.