|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Jag utför arbete på 330'n och tappade ett verktyg ned framför kylaren. :-( Det låg på botten och jag ålade ner min arm för att fiska upp det. Ett fläktblad var bräckligt och torrt såklart och gick av. Vad händer nu? Obalans i fläktens axel? Hur svårt är det att byta fläkt? Måste hela kylarn bort nu eller? Se bild: Länk |
| Antagligen 32ans nyckel du behöver och en hammare för att ta bort fläkten. | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Snajdaren, kan du utveckla svaret är du snäll. Är det den stora bulten bakom fläktcentrum jag ska dra, eller sitter det en skruv längst fram på fläktcentrum som jag inte ser som ska bort? Dessutom, hur mycket måste demonteras, kylaren eller? Sist men inte minst: kan jag köra med ett blad mindre, behöver bilen i påsk.? |
|
Du behöver inte demontera kylet, som sagt tidigare en 32mm blocknycket och en lämplig hammare/klubba att "klappa" till nyckeln med. OBS vänstergänga! Jag personligen skulle inte köra bilen utan en fläktvinge, blir ruggig obalans. Tråkigt med bucklor i huven eller skadade kylslangar. ///Stefan |
|
| Mmmm precis, den stora bulten bakom mot motorn. Håll emot remman som driver fläkten när du slår på blocknyckeln, annars snurrar det bara. | |
Tackar för tipsen och förklaringar grabbar :-) |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Skulle gissa att det är i princip samma konstruktion som på min E34, se mektips nedan. Länk Tänk på att muttern är vänstergängad! |
Sprang förbi Bavaria på lunchen idag och knep deras sista flärre kvar i lager. Sen köpte jag 32'ans jättenyckel och en rejäl hammare/klubba. Lite 5-56 på bulten, lite trixande och lite högerlutning på 32'an och så smack! Fläkten är bytt. :-) Tack allihop! Sb. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.