|
|
|
|---|---|
|
Håller på att tappa greppet. Allt började i vinter efter jag kört fast med bilen i snö på parkeringen. Fick gunga fram och tillbaka för att få den att komma loss. Sen började felen. Bilen fungerar fint när man startar. Efter ett tag så tappar den antisladd, stabilisering. Sen servostyrningen sluta fungera. På instrument brädan så kommer felmeddelanden efter varandra. Typ att parkeringsbromsen ur funktion(funkar ändå) GPSen kan börja blinka-för att sen slockna-för att tändas igen. Hastighetsmätaren slutar fungera. ABSen ur funktion. osv. Ibland kommer det fort, ibland efter lång körning. Ibland när jag typ svänger in för att parkera på jobbet eller i garaget(fullt rattutslag). Kan larma för servostyrning ur funktion fast den fungerar. Var och lämnade in den på BMW för de skulle kolla felkoderna. De var mycket fundersamma. En sak var säker och det var att de inte kom åt DSC enheten, menn det förklarar ju inte att servon slutar fungera. Jag har googlat och vissa säger styrvinkel sensorn. Den är tydligen inbyggd i rattstången enligt BMW. De gav 3 möjliga allternativ att byta. DSC-enheten, rattstången, styrväxeln. 1, Jag undrar om någon har varit med om liknade problem? Sen har jag en misstanke att något är löst(ljud). Kan komma från bakom instrumenttavlan eller bakom ratten. 2. Hur demonterar jag ratten enklast utan att utlösa Airbagen?(vill vara försiktig med detta) 3. Har någon bytt styrvinkelsensorn i en inbyggd rattstång?(menar om den har monteras ihop så kan den demonteras) 4. Kan det vara ett jordfel efter som det så många fel? Är tacksam för svar, Mvh Racesam | |
| Kolla konditionen på batteriet, det har varit en kall vinter. | |
|
Tack för tipset. Har kollat det och det är i utmärkt kondition. Har till och med provat att byta den vatenkylda generatorn om den kunde fela men ingen bättring. Tack än en gång Racesam |
|
|
En sak till. Den automatiska justeringen till lyset lägger av med detta problem. Har tagit bilder hur det ser ut på instrument tavlan men kan inte bifoga. Mvh Sam Racesam |
|
| Det är bergis som Japmax säger, eller dålig jord/plus. Börja mät upp batteriet både med motorn av och på. Posta gärna vad du får för spänning. | |
|
Som sagt har det redan gjorts. Kanske ska tala om varför generatorn byttes. Det var när jag mätte upp spänningen så fick jag ett väldigt högt värde(onormalt). Vad jag istället skulle ha gjort iställetför att byta generator, var att byta batterier i instrumentet. När batterierna i instrumentet var bytt så låg batteri spänning helt okej, samt när man startade var laddspänningen okej. Även med all förbrukare på för fullt. På BMW verkstan mätte även de upp detta och det var okej. Men att det kan vara en dålig jordpunkt är även jag inne på. Men var sitter de inne i bilen. Hade jag ett elschema på bilen skulle jag följa det och försöka hitta gemensamma nämnaren. Racesam |
|
|
Vill ge info angående de onormala mätresulten. När det visar 19 volt och stiger till 21 volt utan att lyset är starkare, lampor går så är det fel på fluken. Vid byte av batterier på fluken så var resultaten normala. Racesam |
|
|
Är det någon som har tillgång till Elschema till denna bil? Vill gärna studera det. Sen är det någon som har svar på någon av de 4 frågorna jag ställde? Har utanför detta forum fått ett tips att detta ska ske på 3-serien också. Racesam |
|
|
Jag har demonterat ratten, först lossar man airbagen genom att bryta på ett visst sätt i två hål bakom ratten. Man kunde läsa hur på spagettikoder förut men den sidan verkar ha lagt ner? Sen sitter ratten med en bult i mitten. Jag hittade inte styrvinkelsensorn, det va den jag letade efter nämligen. Den måste sitta gömd någonstans i paketet bakom ratten. |
|
|
Den infon tackar jag för. Du sa bryter på ett visst sätt. Kan du säga hur? Tackar på förhand. Mvh Sam Racesam |
|
| Vet inte hur det är på E65 men E38, E39 och många fler har som en fjäder man skall trycka in mot mitten, kolla denna beskrivning Länk | |
|
Hur har det gått för dig Racesam! har ungefär samma bekymmer med 735-03, felmeddelande esp kommer daglingen, samt div andra varningar. Hursomhelst, största bekymmret är styrvinkelsensor (felkod: c1ef4) Går det att byta denna sensor? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.