AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.776

Bmw 318 e46 -2005 Har den bakaxelolja som måste bytas?

Visa användare
86
Mavri
X3 2.0 -08
Hej någon kunnig som vet om min bil har bakaxelolja som måste bytas? En bekant till mig säger att min bil inte har det?
Den har gått 16 000 mil. Jag vill att min bil servas pedantiskt därför är jag tacksam för svar.

Mvh.
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Även om det är longlife olja i bakaxeln så skadar det väl inte att byta ändå , är ju inga stora pengar man pratar om för den rymmer väl 1 liter eller så .
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Du ska nog inte lyssna på din kompis. En olja som är 10-15 år har bra mycket sämre smörjmedel än en ny och fin olja. När du byter olja i motorn nu till våren så kan du även byta alla oljor som.. I växellådan, bakaxeln och servar du bilen själv så byt även broms vätska.
Visa användare
86
Mavri
X3 2.0 -08
Okej tack för svaren!!
Blir oljebyte för mig höst/vår. Bromsvätskan byttes i Dec -12. Så nu blir det växellåda + bakaxel. :-)

Mvh Patrik
Mekonomen som exempel har till hyfsad peng.

Bakaxel 1,3 liter och det är Castrol Differential SAF-XJ. SAE 75W-140 du ska ha.

Växellåda får du titta vilken färg på etiketten du har på din låda. Sitter åt vänster bakifrån sett. (Mot förarstolen). Rymmer sedan 1,2 liter.

Innan du byter olja, så titta så du får av påfyllnings skruven. Skulle avtappnings bulten inte lossna, så kan du alltid suga ut den alla fall.
Visa användare
86
Mavri
X3 2.0 -08
Tack Clintan66! Nu slipper jag leta och fråga :-)
Använder själv denna enkla modell Länk
vid på fyllning. Alternativt om du tar någon plast flaska med slang bit på.
Mest så du har hemma för du kommer inte åt att fylla på med att bara hälla i från flaskan. Sen är det bara att fylla på tills det börjar rinna över.
Visa användare
86
Mavri
X3 2.0 -08
Vad underbart det är när människor tar sin tid för att hjälpa andra :)
Ska inhandla en sådan nästa gång jag är på Biltema.
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Själv kör jag med denna Länk ifrån Biltema.
Tycker den fungerar finfint .
Suger upp i ena slangen och ut den andra..
ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
Hej Ang byte av olja v låda jag har automat hur ofta ska man byta den oljan ?
på bmw säger dom att det inte behövs bytas man gör normal inte det ??
ska man byta den ? eller varför inte ska man byta den ??
kallevh: Personligen anser jag att man ska byta. Som exempel kan jag nämna. Min gamla E36 96 års modell skulle det bytas var 4000 mil. Nu på E46:an endast 2 år nyare, ska det inte bytas alls pga de säger det är lifetime olja osv och detta anser alla fall jag vara fel. (Inget håller för evigt).

Gjorde bytet och kan nämna att (kanske) jävla tur var det. Har inget kladd under varken låda eller bakaxel. Allt ser helt och fint ut, men i lådan fanns det endast c:a 7 dl kvar och bakaxeln saknade c:a 6 dl. Visst det kunde hållit bra många mil till, men det känns fan ta mig bättre nu när jag vet att det är fullt. Lådan märktes det skillnad. Mycket lättare att få i växlarna osv.

Jag tycker du ska byta alla fall. Slipper du kanske eventuella missväxlingar/hugger osv som man läser om i andra trådar med automat låda. Billig peng jämfört med vad eventuellt ras medför sig i kostnad. Hur mycket den rymmer och vad filter kostar till Automat lådorna vet jag inte.
Under mekartips (Gör-det-själv) kan du söka på
"Servicepunkter E31/E34/E36/E38/E39" kan du se under punkt 17 och 18 ang manuell låda. Ser inget om Automat låda där, men kan ha missat det.
ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
Clintan66 Tack du tycker som jag. ska göra det bytte du filter i lådan då ??
Inget filter i manuell låda. Endast i Automat.
ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
ok jag har ju automat så blir att införskaffa det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.