|
|
|
|---|---|
|
Min svåger har nyss köpt en 320 cab -04 med automatlåda och har uppmärksamt ett lite konstigt fenomen. När han ligger i jämn fart så hoppar varvtalet upp och ner. Tex när han ligger i 50 km/h och bilen varvar runt 2000 så kan den helt plötsligt hoppa upp till 2500 och sen snabbt tillbaka till 2000. Den växlar jättefint och drar som den ska, är bara lite konstig när man ligger på jämn gas. Någon som kan veta vad det är? | |
| Jag vet inte exakt hur den växellådan fungerar men det låter som att momentomvandlaren inte låser som den ska. Momentomvandlaren har en funktion som kallas "Lock-Up" vilket innebär att ingående och utgående axel till momentomvandlaren kopplas samman utan slirning, dvs. ingen momentomvandling sker. | |
| Inträffar det vid fler hastigheter än 50 km/h? | |
| Ja det inträffar i princip vid vilken fart som helst när man håller jämn gas. | |
| När jag hade ett liknande fel i en annan bil fast inte lika markant som du beskriver det och bara vid vissa varvtal så berodde det på aningens för mycket olja i lådan. Någon hade tyckt att det skulle fyllas på och inte kollat nivån på rätt sätt. | |
|
jag har samma fenomen på min ,nålen pendlar ca 200 varv upp och ner vid jämn fart..det varken känns eller hörs något.. är det momentomvandlaren ?? |
|
|
Hoppar in lite här... Köpte mig en 320 bensin aut -00:a igår o den beter sig likadant :( När man ligger på 1600-2000 varv i jämn fart med lite belastning (svagt sluttande uppförsbacke) så vandrar den ca 300varv. Är det någon son VET varför eller själv varit ute för samma problem? |
|
| För att motorn ska orka, när den är låst är det utväxling 1:1 på momentomvandlaren, själv har jag haft äldre volvo automat och på den låste den i 80 km/h | |
| även jag har detta men märker av det rätt sällan. sliten momentomvandlare är svaret, dock har vissa fått ett bättre beteende i lådan genom oljebyte! | |
|
Terminator80: Kan du utveckla det lite? Fick förklarat av någon att filtren i dessa lådor sitter i tråget...? (00:a) Någon som vet vad ett oljebyte/spolning av lådan (naturligtvis med riktig olja) skulle kosta i material? |
|
|
Man tar bort oljetråget för att komma åt filtret tror ca 1500-2000 kr i material, vet inte om det är som på vag, där trycker man upp oljan sen har man ett rör i botten pluggen så man låter oljan rinna ur till rätt nivå, tror man kör den varm mm också. Vet inte vad jag ska utveckla om momentomvandlaren |
|
| Speeedy när varvtalet minskar som i ditt fall 300 varv då är momentomvandlaren låst 1:1, men sedan när du kör i uppförsbacke och vartalet minskar då går låsningen ur momentomvandlaren för att motorn ska orka och då ökar varvet med 300 varv | |
| Lockupen ska inte gå i/ur omvartannat i uppförsbacke. Då kan det vara fel nivå i lådan eller att den är defekt. Den kan öka varvet en aning under 90 men bara ytterst lite och inte så att varvet hoppar upp och ner. | |
|
Låter som det är dags för olje och filterbyte om inte en seriös felkodsavläsning säger något. Kostar kring 5kkr på en bmwverkstad. Zf som gör lådorna rekommenderar detta var 100000km. Bmw säger livstidspåfyllning. Man kan säga att varje skött oljebyte förlänger livslängden på lådan i lika många mil till lite generaliserat. Visst går det att ordna själv, viktigt med exakt rätt olja, filter och att bytesinstruktionerna sköts. Första bytet jag fjorde på en bmw för länge sen gjorde att man fick nybilskänsla. Om lådan är så illa vid att byte inte hjälper beror det snarare på att föregående ägare inte gjort detta. Lycka till! Asken |
|
|
Min 320i-10 med automat uppträder också lika ibland, den växlar hur fint som helst, men när man släpper gasen i 40-50 km och vill hålla jämn gas kan den börja rycka, det har även hänt nån gång i 90 km när man släpper efter på gasen och vill hålla jämn fart. Jag tycker att det har blivit mer frekvent nu...den har precis slagit över på 9000 mil. Det är väl försent för nån garanti antar jag... Är det bara att byta olja i lådan och hoppas på det bästa ? |
|
|
Oljor finns inga garantier på. Oljebyte kostar 1/10 av en automatlåda och förlänger livslängden med 10k mil om man gör det var 10k mil. Maskinskadeförsäkringen täcker havererade lådor t o m 12k mil eller mer. Oljebyte och ctekladdare är bmwägarens bästa försäkring. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.