AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.452

Vad bör vara bytt på en 523ia Touring-98 22000-mil?

BM
18
BMW-Karlsson
540IA Touring-99
Volvo 740-90
Tjena,första inlägget här.

Är spekulant på ovannämda bil och undrar vad bör vara bytt vid det här laget.

Eller,vilka obehagliga överraskningar kan uppstå?

Tackar på förhand.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
E39'or dör av rost eller kylproblem. En så gammal bil kan naturligtvis ha problem med mycket annat med, tex krånglande ABS, lambdor, katalysatorer, dåliga bromsrör. Finns en del info i begagnatguiden här: Länk
BM
18
BMW-Karlsson
540IA Touring-99
Volvo 740-90
Tack för det snabba svaret.

Bra service här.

Enligt uppgift ska den vara fullservad och välvårdad.

Kanske ska fortsätta köra min Volvo-740 som vägrar starta när den är varm=(.

Vill ju gärna bli en BMW ägare innan man lämnar detta jordeliv. men det kan ju stå en dyrt kanske.

Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Det är en myt att det skulle vara tokdyrt att köra BMW. Min 740i är betydligt billigare i drift än det snedsteg jag hade i form av en Volvo S80t6.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Stötisar och fjädrar bör vara bytt runt om. Ganska dyr kostnad annars.
BM
18
BMW-Karlsson
540IA Touring-99
Volvo 740-90
Tack för svaret Highway Star.

Lite knepigt blir det när bilen är inbytt till en handlare som sen säljer vidare utan att veta vad som är bytt.

Borde inte handlaren veta detta?
Borde väl ligga i hans intresse när han byter in bilen eller? Vad som är bytt,gamla kvitton etc.etc.

Skulle vara bra att få tag i den förra ägaren och höra med honom vad som är bytt.Blir ju lite grisen i säcken om man inte är så BMW kunnig.

Finns det tips på nån bra verkstad man kan besöka under provturen i Gbg-området för att kolla upp den?

Eller andra tips?
ma
358
majtii
F36 4-serie
Övertolka inte svaren negativt. Bara för att folk svarar att det kan betyder inte att det kommer hända.
En välskött E39a håller nog bättre än de flesta andra inom samma ålder och miltal.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Min sedan är uppe på 30.000 mil nu och är egentligen helt problemfri förutom ordinärt slitage och antydan till smårost här och där.
Man kan nog aldrig lita på att något speciellt borde vara bytt efter ett visst antal mil. Min e34 har t ex originaldämpare/fjädrar när jag köpte den vid 24 000 och de var ändå inte tvärslut men byttes givetvis ändå rätt snart.

Avgas behövde jag röra först nu. Efter dryga 30' mil och snart 23 år var det dags att byta mellandämpare och då var det ändå inte hål, men gjorde det ändå i samband med stödlager/automatlådeupphängningsbyte. Den var rätt kexig i gavlarna. Bakre ser helt frisk ut fortfarande.

Generator lever än men kolen verkar bytta innan jag köpte bilen. Sitter extra kraftig version (140A tror jag) om det har någon betydelse för livslängden.

Startmotor byttes vid inköp pga oljud, men den fungerade.

Bakvagnsbussningarna byttes vid 26'. Pitmanarmarna lite senare. Kränghämmarstagen fram vid inköp (oljud). Hela framvagnen utom styrstag (är fortfarande utan glapp) byttes i somras. Aldrig rörts tidigare.

Bromsok bak renoverades runt 27', nya skivor samtidigt men där har det troligen bytts innan. Framoken fortfarande i mycket bra skick men nya skivor i somras. De har varit bytta innan av tidigare ägare.

Främre kardanknuten är inte frisk och måste bytas men BMW säljer enbart hela kardaner för 6500, så även om jag kan köpa mycket förmånligare svider det. Inte hittat någon begagnad hittills. Är special på E34 535 automat, sitter inte på någon annan modell vilket begränsar urvalet.

Litet utdrag, åtgärdar allt i god tid, troligen därför att jag har bra kontakter inom BMW. ;)
Vattenpump och kylare var bytt strax innan jag köpte bilen (alltså runt 20-22' kanske) och de sakerna fungerar ua fortfarande. Termostaten låste sig i stängt läge (!) vid 25' så fick panikbyta, men gick att köra med full kupévärme till verkstad eftersom det var på vintern.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Troligtvis är väl inga dämpare/fjädrar bytta på bilen om inte en riktigt pedant ägt bilen? Är detta gjort har han självklart dokumenterat allt och lämnat alla dokumentation med bilen när den såldes/byttes in.

Min bror sålde sin E39 M Sport vid 26000 mil den var fortfarande mycket pigg och fräsch i chassit och oss veterligen var inget bytt vad beträffar chassit. Däremot var hjullager bytta, bromsar och massa annat. Bilen var fortfarande bra på alla sätt även acc fungerade men till miltalet sett kändes det rätt att byta ut bilen mot något nyare. Han körde bilen i två år och den kostade honom 750:- i månaden i ägande reparation, underhåll och försäkring inräknat. (vid försäljning fick han igen pengarna han köpt in bilen för) Så visst går det att åka i en fin E39 riktigt billigt om man hittar rätt exemplar.

Är du osäker låt lämna in bilen för ett test. Bättre köpa en lite dyrare och välvårdad bil än en billig bil som inte skötts. Då är din Volvo klart tryggare att ha kvar. Du behöver inte fundera på reparationskostnader.

Ha även med i åtanke att en Bmw utan M Sportpaket är kall på marknaden. Därav chans till fynd eller en som ett varningstecken om du ångrar dig och vill sälja bilen igen.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...först se till att allt elektriskt fungerar och att t.ex. inga varningslampor lyser, men det är väl solklart :)

Jag kan skriva vad som är bytt (förutom servicepunkter) på min E39 sedan den rullade ut från nybilshallen i Skellefteå i december 1996 iaf(rullat nu ca 23000mil).

*
Stötdämpare runt om(framdämparna höll ca 14000mil), bromsklossar + bromsskivor(runt om) + handbromsbackar, vattenpump(i förebyggande syfte), multirem + diverse spännhjul runt det(också i förebyggande syfte), effektsteget till kupéfläkten(pga "vandrande varvtal" på fläkten), några gummilister runt dörrarna (garanti), inre dörrhandtag förarplats bytt(gick av!), fix av fjäder i bagageluckans lås + bytt "handtaget" till bagageluckan(pga "smattrande" mekanism)..*

Kommer inte ihåg något mer just nu, men jag är andra ägaren på min E39:a och den första var min far..

Mvh Janne.
BM
18
BMW-Karlsson
540IA Touring-99
Volvo 740-90
Masor med bra info från er,tack ska ni ha allihopa.

Tyvärr kom jag inte iväg igår då jag inte kunde få tag på en skjuts.

Såld i morse på studs efter jag äntligen fick tag på en skjuts=(.

Mitt BMW-ägande får vänta ett tag till,satan i gatan.

Tack än en gång.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tillägg:
Även termostathus + termostat(2ggr) är bytt på E39.an..OCH avluftningsskruven i kylaren icke att förglömma (plastskruv) ;)

Mvh Janne.
BM
18
BMW-Karlsson
540IA Touring-99
Volvo 740-90
Vart tog inlägget vägen med killen som ev. skulle sälja sin bil?

Jag såg det förut men hann inte besvara det.Enda felet med bilen var väl pixelfel.
Förlåt en okunnig men vad kan man inte göra om man har pixelfel?
Syns ingenting i displayen då eller? Hur bökigt är det att pilla med?

Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Jag har tänkt sälja min E39, men kan inte förrän jag har fått tag på en vettig E34
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Admin tog bort mitt inlägg pga att man inte får posta typ "annons/reklam" i trådarna.
Utan man får lägga upp bilen i powerbörsen eller skick powerpost.
Så det var väl helt rätt av admin att radera mitt inlägg pga att det kunde uppfattas som en annons.
Jag har läst liknande i andra trådar så jag uppfattade inte mitt inlägg som
om att det skulle vara fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.