|
|
|
|---|---|
|
Hej! När jag skulle starta bilen en morgon ville den inte starta. Kört Carsoft v6.5 inga felkoder i DME. Startmotorn går. Gnista finns. Tändstiften är fuktiga (även provat med startgas). Bytte till ett nytt batteri. Provat att starta längre stunder samt 2 olika dagar om det var så att den blev sur. Är det någon Guru som har en bra ide. Hasso du brukar har bra åsikter. | |
| Tänder den inte på startgas så finns det ju inte tillräcklig gnista, eller så kommer den vid fel tidpunkt. Eller kan kamaxelkedjan ha kuggat över så det inte blir kompression? | |
| Känns inte som den kuggat över men jag skall dubbelkolla tack. | |
|
Dåligt med tips är där ingen mer som kan tänka ut något klurigt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag skulle skruva ur stiften och ev köpa nya, men så att cylindrarna åtminstone får lufta ur sig ordentligt. Det var inte så att du flyttat bilen dagen före med kall motor. Motorerna är hyperkänsliga för att sura ned sig. startar man motorn två ggr och flyttar bilen med kalla motor är det inte säkert den startar dagen efter, den tänder inte på allal cylindrar i allafall. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Gjorde servis på den för 500 mil sedan. Nej jag körde 2mil utan känna några konstigheter dagen innan hon dog. Idag skall jag ut och kolla bränsletrycket fram. |
|
| Kör runt motorn på starten utan stift i 10 sek. Grädda stiften i ugn på 200 grader en timme så torkar de ur riktigt. | |
|
Pumpen fungerar bensitrycket ör bra fram till fuelrailen. Tändstiften var sura batteriet på 50% så jag har luftat inatt och laddat batteriet så vi får se om hon hopplar igång betvilar det starkt. Jag tar tacksamt emot fler förslag. |
|
|
Drar startmotorn? Kolla så du har ström fram till motorrummet. På min E39 hade kabeln från batteriet till mottorrummet erjat av under bilen typ under rattstången. |
|
|
Hur låter den på starten? Normalt? Är ganska så känsliga för snabba flyttar som Hasso beskriver. Dock tror jag mer att luft i ventiltryckarna är vanligare än att den surar ner sig. Insprutningen är så pass intelligent och precis så att det inte ska kunna hända. Ladda batteriet och kör på startern, håll fullgas så slipper du att den sprutar in bränsle och surar. Så här låter det när du fått ventiltryckarhäng/lyftarhäng. Länk _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
| Frågan är hur dem kan hänga sig | |
| Hydrauliska lyftare verkar kunna "få spel" och gå ut i full längd, om oljetrycket får en tryckspik av någon anledning. Då stänger inte ventilerna och då blir det ingen kompression. | |
|
Inte helt ovanligt, de kan antingen "överfyllas" med olja och orsaka att ventilerna inte stänger helt, det blir ingen kompression osv. De kan också bli utan oljetryck och lyfta alldeles för lågt eller inte alls, då får du inte heller någon pumpeffekt i motorn osv. Man hör tydligt på videon ovan hur de flesta, men inte alla, cylindrarna är utan kompression. Problemet varierar, och är lite olika från fall till fall, det drabbar de flesta bilmärken som har hydrauliska ventillyftare/tryckare, dvs så gott som alla idag. Typ av olja, temperatur mm påverkar säkert. Första gången jag hörde om detta var på en Volvoverkstad i början av 80-talet, de hade ofta detta problem när de kortvarigt startade/stoppade bilar vid flyttning i verkstaden osv. Själv gör jag denna "felaktiga" manöver relativt ofta, både med varm och kall motor, än har jag inte lyckats framkalla något som helst problem med kompression eller sura stift under snart 12 år med E39. Säkert minst 1-2 ggr/vecka i snitt, det bör bli runt 600ggr hittills bara hemma vid garaget... Kanske man skall inte förstora upp problemet med sura stift alltför mycket ändå...) FP |
|
|
Jag lyckades hoppa in i fruns manuella 530 i tron om att det var min 540 med automat. När jag då vred om nyckeln så tog den ett skutt och krossade nästan en Bobby car. Efter detta var det omöjligt att starta och det lät som i videon ovan. Tog ur stiften två gånger men fick ej igång den. Tillslut bogserade jag igång den, ca 100m med växel i så hostade den igång. Oklart om den var sur eller om det var lyftarna. Podda, är din manuell skulle du ju kunna göra ett försök. |
|
|
Man får se upp med detta med tanke på att man riskerar att förstöra katalysatorn/-erna. Oförbrännt bränsle samlas och antänds, man bränner sönder innehållet osv. Det står noga beskrivet i i-böckerna hur man gör om man råkat sura ner en bensinmotor. FP |
|
|
Det är därför det är så himla viktigt att hålla gasen i botten HELA TIDEN. Då stänger den av bränsletillförseln ända tills den går ifrån "crank mode" _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Du menar att bilen startar inte om man håller pedalen i botten? Har aldrig testat på E39 iofs, men på andra. De startade, garanterat... FP |
|
|
Startar gör den på bränslet och ångorna som redan finns i cylindrarna men den sprutar inte in bränsle för ens den går bort från "Crank mode, alltså strax över startmotorvarv" vet inte exakt men gissar på 300-400 rpm och det räcker ju med att den tänder till och skjutsar på motorn över det varvet så kommer det in soppa men sjunker den under så ska den inte hälla in nåt. Detta gäller inte bara BMW utan också de andra flesta moderna insprutare. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
OK, och detta sker bara när man håller gaspedalen i botten osv? Det är ju fullt möjligt rent tekniskt, även om det finns flera olika system överföringen mellan pedal och spjällaxel. På just E39 är det 2+2 potentiometrar på spjällaxeln som kan ge info om läget över hela skalan, andra motortyper har en switch som indikerar tomgångsläget men inget i andra änden av skalan. Under en tid hade E39 ett par modeller med bara potentiometer under gaspedalen och trottelmotorn ute i spjällhuset bestämde läget på spjällaxeln (drive by wire). Det finns flera varianter. FP |
|
|
Så länge BMW har haft motronic ska det enligt uppgift fungera på detta vis. Lärde mig detta när jag hade en E30 från 1989 som hade läckande spridare. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.