AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.913

Byta Hjullager bak m3 e46

Hoppas någon här sitter på lite info då jag inte kan hitta något på resten av nätet...

Har ett hjullager bak på min m3e46 som skulle behöva bytas, problemet verkar vara det att man måste plocka ner hela bakaxeln för att kunna göra detta (?).
Detta var iallafall svaret jag fick av bmw, jobbet skulle gå på 5000kr för en sida eller 8000 för båda (lika bra att byta båda).

Det lilla jag funnit och läst på nätet om detta nämner inget om att man måste plocka ner hela bakaxeln, bakaxeln måste som jag förstod det plockas ner för att kunna ta ur drivaxeln...
aa
Stod däremot en del om att man behöver ett specialverktyg, b90 kallar dom det (googla bmw b90 tool).

Någon som vet hur det ligger till? dryga 6k i arbetskostnad känns lite saftigt, men är det så att man måste ha detta specialverktyg för flera tusen då har man ju inget val, eller finns det något liknande på t.ex biltema?
Ae
26
Aero abuser
BMW M3 -93
Har ju inte sett hur det ser ut på en E46a.
Men på min E36 så var det ju bara skruva bort drivaxeln från diffen.
Och sen pressa ut lagret från bärarmen.
Finns en guide här på AP

Mvh
Problemet med m3e46 (inte samma som vanliga e46) var tydligen det att diffen måste ner för att kunna få ut drivaxeln.
Detta känns är inget som känns omöjligt med vänner hjälp, dock så är det ju jobbigt om man även måste ha ett specialverktyg.

Verktyget ser ut så här Länk

Är inte så jätte kunnig men vad jag kan lista mig till så gör väll detta verktyg inget mer än trycker ur det gamla lagret?
Kan det funka med något utav dessa verktyg?
Länk
Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Varje gång jag har bytt lager på en sida med en drivaxel så har jag tagit bort hela bärarmen o satt den i min hydraulpress.
Om bilen är några år så kan ju lagret sitta som sablans o då behövs det några kilo för att det skall röra på sig.

Jag har denna i garaget, bästa investeringen nånsin.
Länk

Bytt uppåt 20 lager nu med denna, funkar utmärkt.
Sedan köper jag vanliga hylsor av stora modeller som jag använder som presspuckar o en hög med råjärn bitar som underlag köpta på woody.
om dom ska ha 6' för bytet så betalar sig pressen första gången.

Mvh
Peter
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
jävla löjliga verkstäder det finns

du får av drivaxeln utan att plocka ner bakaxelklumpen, gjort det själv..

lagret sitter rätt bra i spindeln så va beredd på det, men plocka av hela länkarmen så att du kan pressa ur och in lager, det gör en verkstad till dig för en liten fikapeng

har för mig att du får ha en riktigt stor hylsa till drivaxeln, typ 37 ? minns inte exakt :) sen är det 6 torx :)

glöm inte loctite på bultarna, iaf på torxen , så att du är säker på att dom sitter ( jag har gjort tabben o glömma detta, eller så kanske jag glömde o dra åt en av torxen=damask sönder=byta drivaxel efter ett tag .. detta efter att jag bytte diff på min kärra :)
Tack för riktigt bra svar :D

Blir till att ta bort hela bärarmen och åka iväg till en bra verkstad :) Får se hur det blir med att ta ner diffen, kommer man åt så gör man annars får den plockas ner. Ska ju även dit med justerbara camberstag när jag e i farten.

Patrik.E > dom torxen du säger att jag ska ha loctite på, vilka e det? Dom som sitter ända inne vid diffen? Vilken färg på loctiten? :D
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Ja dom 6st på varje dricaxel inne vid diffen :) dom 2 större torxen som håller upp diffen i öronen bör oxå loctiteas, sitter inte diffen riktigt hårt så börjar den klonka/dunka lite nätt ( och det sas vara normalt med ett litet dunk där bak på e46m3, så fan heller säger jag för min är knäpptyst o sitter som berget)

Den jag använde va blå, skruvlåsning normal hette den nog? De va nått jag hade liggandes, dom flesta funkar nog ypperligt :)

ok, då ska det nog kunna gå bra. Måste bara montera ihop en lyft innan... orka ligga på golvet :D

Är det något som ska dras med moment?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.