AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.031

Byte framruta – hur mycket sprucken för försäkring?

Sida 2 av 2
Ze
144
Zeth
320da e91 -09
Jag som nyligen bytt ruta på min bil & fick stenskott rakt på synfältet av de där J"#%¤a lastbilarna efter bara 2 veckor.
Sitter det sämre rutor på nyare bilar eller är stenarna större?

100+ lastbilar på 3 timmar är klart förbannat för mycket.

Jag hade en extremt blästrad ruta på en annan bil på bilprovningen, trots att jag klagade på rutan så blev det inte en 2:a. Vill man ha en tvåa så får man inte det, vart är världen på väg?
Jag har ingen aning om vad det står i villkoren ang. glasdelen på min försäkring(Länsförsäkringar) men jag känner mig definitivt inte som en försäkringsbedragare när jag fick min ruta bytt enbart pga att den var blästrad.
Tycker det är upp till glasmästaren att bedöma om han kan ta den som en försäkringsskada eller ej.

@Zeth: Brukar det inte ingå rutbyte utan självrisk om det uppstår skada inom 1 månad? Jag har nämligen råkat ut för samma sak för ca 5 år sedan, då var det bara att åka in och få en ny ruta monterad helt utan kostnad.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Då googlar 90 sekudner jag åt dig:
34 Glasförsäkring
341 Försäkringen gäller för
skada som består i att vind-, sido- eller bakruta genombrutits,
spräckts eller krossats.
342 Försäkringen gäller inte för
skada som inträffat när fordonet kolliderat, vält eller kört av
vägen. Detta undantag tillämpas inte för terränghjuling och
snöskoter.
343 Självrisker
Glassjälvrisken finns angiven i ditt försäkringsbrev. Om du väljer
att reparera istället för att byta ruta är självrisken 200 kronor.

enligt
Länk

Lycka till med ny ruta, hur den än finansieras!

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Ett tips, oavsett hur du gör med försäkringsfrågan - om du vill få fram pris på att byta rutan kan du på nedanstående länk knappa in dina uppgifter och få en prisuppgift på ett rutbyte direkt!

Länk
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Tror det finns mindre nogräknade glasmästare som gärna byter blästrade rutor och kanske åsamkar nödvändig skada på dem efteråt, innan ev försäkringsbolagsrepresentant tittar på den. Ren spekulation dock, men varför skulle den branschen vara renare än andra?!

Vet att dom är måna om att skadan faktiskt blir godkänd av bolagen, annars inga pengar utöver självrisken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.