AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.032

Byte framruta – hur mycket sprucken för försäkring?

Sida 1 av 2
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Hej alla,
Har en e46'a som gått i princip alla sina 14000 mil på landsväg och har en framruta som är pepprad av diverse stenskott och är allmänt sliten och repig. Den har dock inga sprickor (ännu).
Jag skulle väldigt gärna vilja byta rutan eftersom det är ganska dålig sikt i mörker/regn osv, och att göra det som en försäkringsskada känns ju lite billigare än att betala kalaset själv så att säga. I vilket stadie av förfall/skada måste rutan vara för att det ska gå på försäkringen?
mvh
/Magnus
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Var inne med en kompis bil för stenskottslagning och då sa dom att den var på gränsen med 3 stenskott så om han hade haft 1 till så hade dom bytt rutan.
Blästrad ruta vet jag inte vad dom sätter gränsen .

Annars så har man jo hört talas om dom som har fixat sprickan själv med hjälp av hammare mm för att få det på försäkringen .
Hade två stenskott i min ruta och ett av dom låg i synfältet. Va inne hos Carglass, och det va inga problem att få ny ruta på försäkringen. 1500:- Trygg Hansa
Rutan hade heller inte bytts på 15000 mil.

Mvh
Ri
111
Rippe
E92 335iC
E46 328
Ett välriktagt slag med en mejsel + hammare brukar göra susen :p
"Skämt" åsido så tror jag inte dom står för rut byte vid blästring, dom ville inte ta på sig det när halva min ruta hade släppt i limmningen, så man kunde trycka ut den med handkrafy + att vatten läckte in
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Hmm ok, det är kanske enklast att köra in till någon rutbytare och höra vart på skalan jag ligger för att få en ny ruta på det "billiga" sättet....

/Magnus
Sist jag böt ruta var det knappt ett endaste stenskott men den va väldigt blästrad. Absolut inga problem att få en ny ruta på försäkringen för mig.
Han på rutfirman frågade på vilken väg jag hade fått min skada och svaret blev en random väg här i krokarna. Lätt som en plätt.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Bytt massa rutor pga blästring, inga problem dessutom så har det ju med trafiksäkerhet att göra då sikten försämras när rutan är blästrad
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag antar att du har en vanlig bilförsäkring och den täcker inte slitage utan olyckor och skadegörelse/inbrott. En normalt sliten ruta är inte ett försäkringsärrende utan ett ärrende för din plånbok.
Kan jag köra in med mina utslitna däck eller min uttjänta motorolja och få det byt på försäkringen - näppeligen!
Ägna dig inte åt bedrägeri som dessutom höjer premien för oss andra. Att byta en ruta som inte gått sönder genom försäkringsfall betalar man själv - olycka eller skadegörelse/inbrott täcks normalt av försäkringen men inte att den börjar bli sliten.

/Patrik, med dyr nog försäkringspremie ändå

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Det är väl mer trafik farligt att köra runt med en blästrad ruta än en ruta med spricka??
Borde vara en självklarhet att få det utbytt....

BMW M-POWER
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@Gino: Det är farligt med slitna däck också men det byter inte försäkringsbolaget åt mej för det. Det kostar att hålla sin bil i skick. Surt men sant!

GI
2.196
GINO
325cabrio:

Jag är med på ditt resonemang fast ruta kan man ju få utbytt på försäkring ifall den är sprucken därav min åsikt.
Däck, bromsar etc är ju ett dåligt exempel i sammanhanget iom "glas" ingår i halv och helförsäkring.

BMW M-POWER
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
GINO:
Glasförsäkring täcker bara trasig ruta. Vill du ha försäkring för något annat får du göra upp om speciell försäkring med ditt bolag.

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Observera att om ni köper en nya ruta privat så skall ni ha rejölt med rabatt på det pris som listas så självrisken betalas vid försäkringsärende...
Gissningsvis har försäkringsbolagen en rabatt uppåt iaf. 40%.

Exempel:
Listpris: 7000:-
Din självrisk (ex. 35%): 2450kr
Kostnad för försäkringsbolaget: 7000*0,6-2450kr: 1750kr

Riktig fuskigt... självrisken borde egentligen vara: 7000*0,6*0,35= 1470kr

/Jonas
GI
2.196
GINO
Mats J:

Ok, kan säga att det är upp till glasmästaren då ifall man får rutan utbytt eller inte då?
Känner själv folk som har fått sina rutor utbytta likt tidigare talare...

Om ja, hur gör glasmästaren upp med fb om orsak för rutbytet vore intressant att få veta från någon som är insatt...

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Edit:

"Ok, kan man säga att det är upp till glasmästaren då ifall man får rutan utbytt eller inte?"

BMW M-POWER
325cabrio: Att jämföra däck och bromsar mot glasrutan är att jämföra äpplen och päron. Oavsett om bromsarna och däcken är totalt slut går det fortfarande att framföra fordonet på ett någorlunda säkert sätt i och med att det går att se ut genom rutorna och på sätt upptäcka hinder och ev. faror.
Är framrutan däremot så blästrad att det är svårt att se något en solig dag så spelar det ingen roll hur bra bilens bromsar och däck är. Tror du mig inte testa att placera ena handen framför dina ögon och lämna en liten springa mellan fingrarna så kan du se hur svårt det är.

I delkasko- och helförsäkring ingår en glasförsäkring som täcker skador på bilens glasrutor. En sliten (blästrad) ruta som ger dålig sikt täcks utav försäkringen.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@Chris87: Är det därför som SBP provar bromsar och kollar däck men inte framrutors ev blästring?
Det enda jag hört om underkännaden avseende rutor är toning - dvs frivilligt åsamkad siktförsämring.
Om du hävdar att du kan framföra en bil säkert med dåliga däck och bromsar hävdar jag att du kan göra det med dålig framruta också - kör väldigt sakta så går det oftast bra oavsett defekt.

Jag kan iofs hålla med om att man särskilt försäkrar sig för glas i delkasko men maskin-försäkringen täcker inte ny olja till motorn då den gammal så liknelsen haltar inte helt totalt.

Får du ut en ny ruta så säg till - då ska jag åka till samma glasmästare med min cab som jag också gärna skulle ha en ny ruta på.

På touringen har jag däremot utan självrisk fått stenskott lagat genom att de fyllt i.

CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Dom kollar visst rutan och kan ge 2or pga dålig sikt genom en "blästrad" ruta. Frågat en som jobbat på bilprovningen i 25år. Men du verkar ju ha bestämt dig för att alla vi som använder våran dyra försäkring för att få våran ruta bytt gör det för att du skall få högre försäkringspremie och att vi gillar att blåsa våra bolag (med de risker det skulle innebära) så din uppfattning/åsikt går nog inte att ändra på
He
22
Henrik1976
F11 530 m-sport 11
E60 M5 05
Vi/jag godkänner aldrig en sliten ruta! Sällan bolagen heller. Har även haft bilar inne där Bilprovningen har gett 2a pga slitage!
325cabrio: "Om du hävdar att du kan framföra en bil säkert med dåliga däck och bromsar hävdar jag att du kan göra det med dålig framruta också - kör väldigt sakta så går det oftast bra oavsett defekt."

Jag föreslår att du testar att köra sakta den dag du inte ser något genom framrutan så kan du se hur bra det fungerar! Sen varför tror du att det ställs krav på synskärpan för att få framföra fordon på våra vägar? En sliten och blästrad framruta kan ge en person med perfekt synskärpa lika dålig sikt som synskärpan för en person som inte får framföra ett fordon utan glasögon/linser.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Man ska inte köra om kring med en bilruta man inte ser tillfredställande genom men lika lite ska man köra omkring med bristfälliga däck och bromsar. I trafiksäkerhetshänsende så är alla dessa 3 defekter något som ökar risken för en olycka. Chris87 - du hävdar i ditt inlägg kl 1414 : "Oavsett om bromsarna och däcken är totalt slut går det fortfarande att framföra fordonet på ett någorlunda säkert sätt ...". Om du får syn på ett hinder genom din mer eller mindre blästrade framruta får du ju längre bromssträcka med undermåliga däck och bromsar.
Alltså det är lika olämpligt att köra med dålig sikt genom framrutan som att köra med dåliga däck och bromsar.
Ska vi nu återgå till grundfrågan så när jag läser BMW orginalförsäkringars villkor
Länk
kap 3.2 kolumnen glas så står det att försäkringen gäller för "skada som består i
att vind-, sido- eller bakruta krossas, genombryts eller spräcks."

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det måste vara hål igenom och blästring räcker alltså inte för att det ska gå på försäkringen hos dem.

I kap 6.10 står dessutom
6.10 Reparation av glasskada
Om skada på glasruta åtgärdas genom reparation, hos av oss godkänd reparatör, istället för byte av rutan sänks självrisken till 200 kr.

Kör med bra ruta, däck och bromsar!

/Patrik

PS Bonus-info om däcken kap 6.9
6.9 Bristfälliga däck
Vagnskadeförsäkringen gäller med en extra självrisk på 5 000 kr om brister finns på fordonets lagstadgade utrustning avseende däck.
DS

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.