|
|
|
|---|---|
|
Sedan jag köpte min bil har min farthållare inte fungerat. Den gröna symbolen har tänts av knappen på instrumentbrädan, men knapparna på ratten har inte fungerat. Tills för en vecka sedan, då jag hade bilen inlämnad för bl.a. detta fel. Han som skulle försöka läsa ut felkoder sa att han inte kom in i systemet, men av någon anledning så fungerar nu farthållaren 5-10 min. Jag har bara varit med om att knapparna slutar fungera när jag t.ex. bromsat - är farthållaren inkopplad så slutar den alltså inte att hålla farten helt plötsligt. När jag testar att koppla infarth. och den inte fungerar, så släcks farthållarsymbolen (eller tidigare, jag har bara noterat att den inte är tänd när jag försöker koppla in farth.). Farth.symbolen går inte att tända förrän efter omstart av bilen, och då fungerar den 5-10 minuter igen. Sist jag körde så accelererade bilen även fullt (två nedväxlingar) från 90-100 när jag hade farthållaren inställd på 90 km/h, för att sedan gå ned till 90 km/h igen, och någon minut senare sluta fungera helt i vanlig ordning. Har ni någon idé om vad det kan vara för fel? Mitt problem är ju inte bara att farth. inte fungerar öht, så det är kanske lättare att säga vad som troligast är problemet? | |
|
Prova att byta ABS-sensorn på höger bakhjul, där tas signalen ut för farthållaren, via ABS-styrenheten. Om inte byte av sensor hjälper så får du misstänka styrenheten. Rattknapparna för farthållaren slutar funka om inte rätt hastighetssignaler finns via ovanstående. När du bromsar så skall farthållaren släppa direkt, dock släcks inte symbolen i instrumentet, men inget att spekulera över förrän du hittat grundfelet. FP |
|
|
Om ABS-givaren är dålig borde man väl få varning på att ABS systemet inte funkar? Så det pekar väl på fel på styrdonet, eller fel på ABS enhetens utsignal till farthållaren (om det är så den funkar), typ glapp/oxid eller liknande. |
|
|
Tack för svaren! Uppdatering: Farthållaren har fortfarande inte stängts av när den väl är inkopplad. Körde en mil i 70-90 km/h. Den gjorde lika dant idag som tidigare, att den vid ett tillfälle accelererade fullt från ca. 90-100 och stannade sedan på 90. Farth.symbolen släcktes idag ca. 10s efter att jag försökt koppla in farth. igen efter en inbromsning. När den släcks är alltså inte kopplat direkt till när jag trycker på rattknapparna. Har ingen varning för kass ABS, ingen annan varningslampa heller för den delen. Är det som Mats J säger, att jag ska få en varning om denna är kass? Vilken styrenhet är det ni menar? Var sitter denna? Är det i princip helt säkert att det antingen är ABS-sensorn eller styrenheten (vilken det nu är)? |
|
|
Hade liknande problem på min volvo s60 dock . Men då var det pedallägesgivaren som spökade. |
|
|
Går det att kontrollera om enheten, ABS-givaren och/eller pedallägesgivaren är trasig annat än genom byte? Och vilken enhet är det ni syftar på? Var sitter den? |
|
|
Går det att kontrollera om enheten, ABS-givaren och/eller pedallägesgivaren är trasig annat än genom byte? Och vilken enhet är det ni syftar på? Var sitter den? |
|
|
Ingen som vill svara? - Vilken enhet gäller det? Och var sitter den? - Kan man mäta sig till om enheten, pedallägesgivaren och/eller ABS-sensorn är hela? - Var sitter pedallägesgivaren? |
|
|
Pedallägesgivare gällde en Volvo, glöm detta på just din modell. Motsvarande på din kan möjligen vara trottelsensorn. Det kan sitta en vajer som kan strula mellan ABS-enhet och trottelhus på vissa modeller. I annat fall gäller nog provbyte av enheter osv. Jag skulle nog försökt få till en riktig felkodsavläsning först av allt, även om din verkstad inte lyckades första gången, annars famlar man bara i mörker och får chansa. FP |
|
| Ok, tack för hjälpen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.