|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
idag börja batterisymbolen på instrumentpanelen på min 530dt-01 43000mil att lysa och den laddar inte, kom knapp hem. Vad är "vanligt" efter 43000mil? Byter man genorator, eller? Låter dyrt | |
|
Är generatorn inte bytt efter 43K mil så är detta det första du bör fundera på. Förutom att kol och släpringar slits ner helt normalt precis som däck och bromsar så är säkert lager osv färdiga för byte också. FP |
|
| Kan vara diodbryggan också. Mät om den laddar, annars leta på bildelsbasen | |
|
Varför ens spekulera om diodbryggan? Utebliven laddning är ju klarlagt och många generatorer lägger av långt innan 43000 mil. FP |
|
|
Varför ens spekulera om diodbryggan? Utebliven laddning är ju klarlagt och många generatorer lägger av långt innan 43000 mil. FP |
|
| Precis som att du spekulerade om att det är kolen, hur vet DU till 100% att det är generatorn? TS har inte skrivit att han mätt upp om generator laddar eller ej! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är ju en promilles chans att det skulle vara nått annat fel än generatorn. Är tveksam till att generatorn har rullat 43.000 utan åtgärd tidigare, dock är bildelsbasen det billigaste alternativet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Megachef: Läs första inlägget noga, lägg samman fakta i texten. Är det inte rätt logiskt att misstänka generatorn? Om du hänger upp dig specifikt på kolen/släpringarna: Slitagedelar och 43000 mil kan kanske ha ett visst samband.. FP |
|
|
Ja, om inte laddregulatorn med kol är bytta någon gång tidigare, är kolen garanterat slut med tanke på miltal och symptom. Utöver kolen är det även stor sannolikhet/risk för att lager och släpringar också är så slitna att de bör bytas ut. Visst kan diodbryggor och t om lindningarna gå sönder i en generator men i de allra flesta fallen är det kolen som är så nerslitna så att de inte får kontakt med släpringarna när generatorn slutar ladda vid de miltalen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Folke: Då ska jag förklara för dig! Diodbryggan sitter i generatorn! Det är vanligast att den går sönder eller laddningsregulatorn. En ny generator till bilen som TS har, på 150A kostar 4000 kr ny. En ny diodbrygga kostar 1500 kr ny. Då kanske det kan vara intressant att veta att den kan gå sönder och att det är bra mycket billigare att köpa en ny diodbrygga än hela generatorn. |
|
|
...men det är ännu billigare att köpa lösa kol för en femtiolapp och löda dit dem själv i laddregulatorn! Är lite pyssel främst med att få bort de gamla då de är både lödda och krympta i metallsockeln, men det går att borra bort dem och sedan löda dit nya. Lite dyrare men mycket enklare är förstås att byta laddregulatorn för en femhundring. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dock så är det inte så vanligt med kolet på dagens bilar att det slits ut helt, utan oftast är det laddregulator eller diodbrygga som går. Men säger inte att så är fallet nu med tanke på hur långt den gått. Försöker bara hjälpa TS med billigaste lösningen. |
|
|
På min E46:a slutade generatorn att ladda efter ca 37000mil och när jag demonterade laddregulatorn var kolen väldigt slitna, det ena kolet var så slitet att det bara hade legat mot släpringen med någon tiondels mm. (resten av ytan mot släpringen var helt matt av kolföroreningar), det andra kolet var lite längre och hade blank slityta på hela ytan som ligger mot släpringen. Efter byte av laddregulatorn laddade generatorn som vanligt igen. Dock är det lite "gnissel" från generatorn när det är minusgrader innan generatorn fått upp temperaturen - så troligen är minst ett lager slitet. Dock är dessa lager lite speciella eftersom de har större spel än vanliga lager - detta pga att de skall ta upp stora krafter vid höga varvtal och under ett brett temperaturområde. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den billigaste lösningen är att köpa en begagnad, att börja delrenovera en generatorn med det miltalet är meningslöst och konsttgjord andning, där behöver allt bytas, släpringar lager regulator. Men förmodligen är den bytt/renoverad tidigare en generator som rullat >40t utan åtgärd är väldigt sällsynt. De har ju inte den kvalitet idag som de var för 20 år sedan. Att försöka lära Folke nått om Batterier och generatorer är som att förklara för en Häst att hö är gott. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Länk Där köpte jag till min e46 m3, laddlampan började blinka lite till&från , och sen lös den konstant :) Jag gav 2500 ungefär, man skickar tillbaka sin trasiga med bifogat emballage när man har bytt :) Bytet gör du själv, tar inte lång tid alls |
|
| Koed har til 1250 dkr Länk | |
|
Megachef: Menar du på fullt allvar att du skulle rekommendera ett byte av diodbrygga i en generator som levt under 43000 mil, om det nu verkligen var denna som var orsaken? Om vi säger att diodbryggan ligger på 1500:- (din uppgift) och det drar iväg med en tusenlapp till för jobbet innan du kan starta och köra med en nya diodbryggan, då kan du ju i stort få en utbytesenhet med garanti för samma pengar, som du ser i några av exemplen ovan. Vad bygger du uppgifterna på att inte kolen tillsammans med släpringar slits? Rekommenderar dig att kontakta en bilelektriker som renoverar generatorer, be om statistik vad som brukar hända i generatorer som levt länge, t.ex slitagedelar vs. halvledare osv. Att inte renovera en generator totalt, dvs lager, kol inkl regulator, släpringar, rengöring, isolationsmätning och ev. ny impregnering/fuktskydd osv är ju bara dumt om man ändå öppnar den. Självklart byter man även ev. trasig diodbrygga men inte utan att undersöka det övriga, eller hur? Kortslutna dioder lär återverka rejält på övrig elektronik i generatorn, avbrända lindningar osv, allt beroende på vilka av de sex dioderna som lagt ner osv. Det brukar resultera i en skrotad enhet. FP |
|
|
Hej, läste debatten eftersom jag fick ett meddelande på min 540i-06 ca 15 000 mil att batteriet hade frånkopplats och klockan måste ställas om. Kan det vara börja till dåligt laddning/generatorfel? |
|
|
Hej. Jag fixa en kille som bytte generatorn. Det blev 120A i stället för en originalet på 150A. Nu fungerar allt okej. Jag har kört bilen nästan alla 43000 mil själv och aldrig bytt generator förut |
|
|
koppsnur, detta fel har jag fått ett antal gånger utan att batteriet varit dåligt, vet inte varför det är så. Kanske kylan. Om du är osäker på laddningen så mät med en multimeter vad bilen laddar, om jag inte minns fel bör det ligga runt 13.7 volt |
|
|
Bilen (530dt-01) är inte bra ännu. Det börja på motorvägen och den kändes slö och svara inte på gaspådrag. Bestämde mig då för byta bränslefilter så fort jag kom hem (kände igen symtomen från förrabilen 525dt-98). Men redan någon mil senare tände sig laddningslampan. Inta kan jag ha sådan otur att jag får två fel nästan sammtidigt. Kanske var spänningen så låg att bränslepumpen gick dåligt, vem vet. Nu är det i alla fall nytt bränslefilter och ny generator (dom bytte luftfilter och motorolja+filter sammtigt) och allt är frid och fröjd...trodde jag. Nu kommer och går felet. Ibland svarar den på gaspådrag och ibland inte??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.