AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.377

Luftat bromsar 518 E34. Svampig pedal trots 2 luftningar, vad göra?

Be
42
Beemer92
518 E34 -95
Detta är andra bromsoket jag byter på min bil, Bmw 518 E34 -95.
Bytte då vänster bak, och det räckte med att lufta endast där efter bytet. Bromsen blev kanon.

Nu har jag bytt höger bak. Sen har jag luftat genom att en sitter och pumpar upp tryck på pedalen, och jag släpper på luftnippeln ute vid oket. Pedalen är ej i rörelse när nippeln är öppen så den kan inte dra med sig luft tillbaks.. Detta är andra omgången jag luftat nu, men blir ändå inte bra.

Bromspedalen är svampig, jag måste dubbeltrampa för att få ordentlig bromskraft! Det är precis som att den tappar tryck? Bromsar jag inte på en längre stund får jag pumpa tre gånger på pedalen innan jag får riktig bromsstyrka.

Misstänker huvudbromscylinden, men jag vet inte. Det är det sista jag vill byta.

Är tacksam för idéer och tips
Be
42
Beemer92
518 E34 -95
Givetvis har jag luftat alla 4 bromsok!

Ska beskriva problemet lite mer exakt: Startar jag bilen, trycker på pedalen så går den nästan ner i golvet, bromsar gör den men inte mycket. Bromsar jag igen så tar den bra, som tidigare skrivet.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
stå på ett torrt golv å pumpa mye med motor igång,så ser du hvis det er lekkasje i ett bromsrør eller oket.Kan jo gå med en liter bromsolja under luftning hvis du har fått mye luft i systemet.
Be
42
Beemer92
518 E34 -95
Glömsk jag är, som glömde berätta att jag redan har kollat efter läckage.
Hittade inga läckage. Tycker det vore konstigt om det börjar läcka nånstans bara sådär också utan minsta förvarning. Har som sagt bytt OK tidigare utan sådana här problem.

Detta forumet är mitt enda hopp just nu. Så vi får hoppas nån har något bra att skriva :)
1: Palla upp bilen (alla 4 hjulen!)
2: Plocka bort hjulen
3: Anslut en slang mellan luftningsnipplarna samt ner i en PET-flaska med liiite bromsvätska.
4: Starta bilen
5: Tryck ner bromspedalen halvvägs, släpp upp kontrollerat. Håll nivån i bromsvätskebehållaren nära max hela tiden. Lufta bort minst 2 dl/ok. Lufta axelvis, dvs två hjul åt gången.
6: Upprepa proceduren, motorn måste vara igång hela tiden.
7: Lufta hjulen var för sig. Ordning.VB,HB,HF o till sist VF.
8: Det tar tid men det blir bra, hade liknande problem när jag bytte bromsarna på min E34, tog hur lång tid som helst innan bromsarna blev bra, trodde som du att huvudcylindern kanske gett sig...Lufta på!a
Be
42
Beemer92
518 E34 -95
Tack för din hjälp, detta ska jag prova efter jobbet ikväll. Dock undrar jag en sak, det är väl längst bort från cylindern man börjar lufta? Allstå HB, VB, HF och VF ?

Vad menar du med att lufta två hjul åt gången?
Om jag har förstått det rätt så kmr jag lufta såhär: Bilen startad. Jag ansluter en genomskinlig slang från nippeln på oket till en petflaska med lite olja i. Kommer använda 1 meter slang. Sedan pumpar en upp tryck inne i bilen, sedan släpper jag på nippeln ute vid oket och kollar efter luftbubblor i slangen, medans pedalen fortfarande är nedtryckt stänger jag nippeln. Också fortsätter man så X antal ggr per hjul.

I steg 5 skriver du att jag ska trycka ner pedalen halvvägs och släppa upp kontrollerat, på det sättet får jag väl inget tryck? Förklara gärna för en oförstående.

Ber om ursäkt om mina frågor är dumma men jag vill ha 100% klarhet så jag kan förhoppningsvis kan få ordning på detta ikväll.

En annan fråga, varför ska bilen va igång? Har det med ABS'en att göra eller? Mest nyfiken på varför bara.

Mvh
Korrekt...HB först.Genom att lufta ensam med hjälp av slangar som går ner i PET flaskor med bromsvätska så får man bort det mesta av luften redan första runda. Man trampar inte pedalen i botten (trampa bara drygt halvvägs) för annars kan man sabba packningarna i huvudcylindern. Släpp upp kontrollerat för att minska risken att det uppstår "luftfickor". Ja bilen skall vara igång så ABS-pumpen är "aktiv".

Luftningen är enkel. Lossa luftnipplarna båda oken bak. Slang ner i 0.5 liters petflaska med ca 0.5 dl bromsolja i, slangens ände under bromsolje nivån. Toppa upp till max i bromsvätskebehållaren fram. Starta bilen. Lufta genom att motionera pedalen 6-7 gånger, kontrollera sedan nivån i bromsvätskebehållaren samt i PET flaskorna. När du fyllt på båda PET flaskorna med vardera ca 2 dl så drar du åt nipplarna. Samma procedur fram. Därefter upprepar du proceduren men du kör endast ett hjul i taget, lufta ur iaf en dryg dl/ok.

Som sagt det kan ta tid innan det blir bra, det tog aplång tid innan jag fick fram vätskan till de bakre i oken i mitt fall, iofs var mitt system så gott som helt tomt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.