|
|
|
|---|---|
|
Idag när jag körde en resa på ca 4mil så kände jag en konstig bränd doft när jsg stannade, trodde det var bilen framför så parkerade glatt ovetandes. Sen efter 2h var det dags att köra tillbaka, då tändes oljelampan någon mil från boendet men jag fortsatte köra tills jag var framme. Väl där kom den brända doften igen och jag öppnade slutligen motorrummet och upptäckte att motorn sprutat en massa olja i halva motorrummet. Oljan verkar ha tryckts ut från en packning på den övre delen av motorn och även stänkt ut lite från påfyllningslocket. Så frågan är vad är felet? Bilen gick som en klocka hela tiden. Är för tillfället i jokkmokk 17mil från luleå där jag bor, ska köra hem på torsdag. Vågar jag köra och försöka fylla på olja när lampan tänds? Köra lägre hastighet och därmed lägre tryck i motorn? Bilen ska på inspektion ll på fredag och då får Bmw i Luleå även kolla detta felet. Men vågar jag köra och vad kan hända? Och vad är felet? | |
|
Sök på "frusen vevhusventilation"! Att köra någon mil trots att oljelampan lyser är ett risktagande... Lyste den gult eller rött? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Dags för byte av vevhusventilation och förmodligen ventilkåpspackningar. Du har ingen möjlighet att tina upp bilen ordentligt innan hemfärd? | |
|
Har läst om frusen Vv men trodde att bilen brukade gå dåligt i samband med det? Lampan lyste gult...alltså trodde jag inte det skulle vara akut fara. Nej bilen kommer inte kunna bli uppvärmd förutom med motorvärmare. Temperaturen här ligger på ca -10 till -24 grader beroende på dag o temperatur. |
|
| Då skall du nog inte köra hem. | |
|
Bilen kan gå fint även om ventilationen är täppt, men som du säger brukar det märkas i normalfallet. Tyvärr så bör du dock reparera felet innan du kör vidare, att köra med täppt VHV kan gå hur bra som helst eller så kan det sluta riktigt illa. Varför ta chansen? //Bjersér |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag är i det där läget där jag "inte vill ta risken" även om min bil inte beter sig som Laper's. Min bil luktar bränd olja och jag tänker att om man byter ventilkåpspackning utan att VETA om det är (frusen/igensatt) VHV som faktiskt är grundorsaken, så kommer man aldrig sova gott om natten. Jag är halvvägs, d.v.s jag har nått dit att allt som involverar den existerande VHV nu är bortmonterat, och jag kan konstatera (jag har precis som Laper en 02'a 330i) att på min bil sitter GAMLA typen av VHV, inte den som kom 2003 och kallas "cold climate" tror jag, så sannolikt är att du också har samma på din bil. Jag har läst här på AP att den gamla VHV jätteofta är boven i dramat. När jag läser om symptomen ovan (olja sprutat från ventilkåpspackningen och locket) är i alla fall min omedelbara tanke att övertryck från vevhus inte ser någon annan stans att komma ut, annat än via ventilkåpan. Byt VHV! (och ventilkåpspackning) /Sb. |
|
Den här årstiden är den värsta för våra Bmw motorer som exvis M54:an. Variationer i temperaturen dag/natt verkar skapa problem i VV delen med isproppar som påföljd. Massor finns att läsa här på AP om detta gissel. En lösning som verkar motverka detta problem är en kombination av saker. *Byt olja regelbundet,max var 1500:e mil. *Om man råkar ut för ett stopp så byt ut till den isolerande varianten av VV,dvs "Cold-Klimate" som har en slang som är isolerad. *Täck för Njurarna med sittunderlägg eller något annat för att inte fartvinden skall kyla av motorns överdel (kondenserings effekten). Man kan även täcka för kylaren innanför öppningarna genom att använda en matta eldyl som fästs på balken framför kylaren. Sök på forumet så hittar Du länkar och bilder på olika exempel. |
|
|
Exakt samma sak hände mig, fast detta va på sommaren, jag hade turen att det bara va ventilkåpspackingen(väldigt lätt att byta själv om man inte har tummen rätt i hand). Men precis som alla säger så är det säkerligen vevhusventen som har frusit och jag varvar dig, kör inte bilen förens den är bytt. Min korkade igen nu i vintras, fyllde cylindarna med ca 2 olja, hade bara en jävla tur att motorn klarade sig. ska in och byta min vevhusvent nästa vecka, kostar ca 5000 kr. pratade med Bmw i dag och dom tar mellan 6-7 tusen. |
|
|
Har snackat med Bmw och Bmw orginalförsäkring. 1200 spänn i självrisk betalar jag för att få bilen bärgad till närmsta auktorierade verkstad. Vilket lyckligtvis var i luleå där jag bor, så imorgon blir bilen bogserad 17 mil hem. Så Bmw Englunds kan börja felsöka på fredag. Jävligt skönt att få hem kärran. |
|
|
Tur i oturen. Hoppas det löser sig. Mvh Jens |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Kostar det 6-7 tusen att byta VHV? Är det inkl eller exkl själva delarna? Jag har slitit några kvällar i rad nu med detta i garaget och jag är ännu inte klar (håller på o bli tokig på en skruv som inte hittar gäng). En fråga: min gamla VHV är av gamla ofodrade typen, men jag ser inget slam eller propp i den, ej eller i oljesticksröret eller ansl. till "växlaren" under insuget - men kan det ändå ha varit isproppar i den i vinter? Vart tar vattnet så fall vägen när det tinat? Sb. |
|
Ev- tinat vatten lär rinna samma väg som oljan gör efter avskiljaren - dvs. ner i oljetråget på motorn. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Ja det har du ju ta mig 17 rätt i såklart, det var ju den slangen jag stod o donade med igår, den kopplas ju på oljesticksröret. Sorry, my bad. Vatten rinner ju liksom nedåt. :-) Liksom olja. |
|
Har en X3 som jag fick VHV ordnar för 2år sen och hoppas verkligen det var till den nordiska varianten. Jag har nu fått samma problem igen att den dricker mkt olja igen ca 0,5L per vecka och ca 30mil. Har ni någon erfarenhet av den sk nordiska varianten av VHV? Vad bör man göra i mitt fall? |
|
|
6-7 tusen skulle de kosta att byta den då ingår arbetskostnad och matrial |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.