AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.262

Otroligt högt HC värde

Hej!

Var på besiktningen idag och besiktigade min 525iA e34, årsmodell 95.
Åkte med i bilen när han skulle kolla mina avgasvärden. Hc värdet var som högst nästan 2000 och som lägst ca 700 på tomgång, när han varvade ca 3000 så kom det ner till ca 3-4 hundra. Alla andra värden var jätte bra.
Har under senaste veckan tänkt på att det bolmar ovanligt mycket vit rök, mest när jag accelererar.
Har för mig att det började bolma mer och mer efter att jag körde på en hög trottoarkant i samband med att rutan immade igen och jag inte såg något.
Den har också börjat skaka väldigt mycket om jag startar bilen, speciellt i kallstart! Och motorn låter väldigt mycket "grövre" än normalt. Låter mer som en v8:a. Sen när jag kört i ca 30 sek så slutar den skaka.
Vet dock inte om det har något med värdet att göra. Vart under och kollat massa, men det syns inte ett spår av att något skulle fått en smäll.
Olje och filterbyten är regelbundet gjort sen jag köpte bilen.
Vad kan det vara för fel?
Läst runt massa på alla möjliga forum men har inte stött på någon som har så extremt höga värden.
Håller på att byta slangarna som går från kontaktstycket i ventilkåpan. Men tvivlar på att det kan göra att det blir sådana extrema värden. Dom var lite geggiga inuti men inte igentäppta.
Någon som har tips på vad jag ska göra?
H

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Låter väl som att någon/några cylindrar inte tänder alls. Typ kass tändspolar eller liknande. Eller så hinkar insprutet in alldeles för mycket soppa av någon anledning, typ fel på någon givare. Men om lambdavärdet är rätt så tror jag på att någon cylinder inte tänder, då går det oförbrännd bensin rakt ut=HC (kolväten).

/Mats J
Stämmer bra Mats J.
Man kan prova att byta tändstiften då dessa tenderar att skapa väldigt höga HC-värden när dom är sletna.

När motorn "skakar" vid kallstart brukar vara ett sådant tecken på förbrukade tändstift.
Okej, tror dom kan vara slitna. Får åka och köpa nya och byta dom.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köp inga "fultändstift" utan satsa på NGK!

BMW-motorerna kan vara väldigt kinkiga om de får fel sorts tändstift...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tagit loss tändstiften och dom är igensotade rätt mycket. Sitter och kollar på nya och det finns väldigt många olika att välja mellan.
Någon som kan rekommendera vad för tändstift jag ska ha?

Kollade på mekonomen och dom hade två olika av NGK.
Ena hette bara NGK och andra NGK v-line, är det bra grejer?
Spelar inte så stor roll vad priset är, bara det är kvalité!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
V-line är egentligen bara vanliga NGK men i fyrpack.

Du skall ha tvåelektrodsstiftet NGK BKR6EK eller ännu bättre fyrelektrodsstiftet med platina mittelektrod BKR6EQUP (de håller i 10.000mil).

Bra pris på tändstift hos t ex. Länk eller Länk

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om stiften är igensotade, tyder det på att motorn går fett - så gör en felkodsavläsning för att se vad som felar i insprutningssystemet.

Mvh
Johan B

Okej, tack så mycket! Ska beställa stift genast då.
Gör man felkodsavläsning på BMW verkstad eller finns det andra alternativ?
Kollade om nåt av stiften inte ger gnista alls, men alla gav gnista.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Många verkstäder kan göra felkodsavläsning men BMW:s är nog den som är mest advancerad.

Många kör med egna datorprogram och interface, som t ex Carsoft.
Jag tycker det räcker för mina behov. Brukar finnas på tradera och ebay t ex.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.