AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.413

Köra friktionsdäck på sommaren 245/40-18"

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Vad tror ni om att köra friktionsdäck även på sommaren?

Man kör ju inte rally längre direkt så kanske funkar att köra friktion året runt? Står i valet och kvalet om jag ska köpa friktion eller vanliga sommardäck.

Sommartid avverkas ju många mil i sommarbilen ..

Fördelar: enkelt, 18" året om, slipper köpa två uppsättningar däck

Nackdelar: inte samma egenskaper vid tuffare körning, fritkionen slits fortare än sommardäck

Något annat jag inte räknat med?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Länk
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Alla är vi olika ,men jag vill gärna spola rent i hjulhus,länkarmar och bromsar.
Ser även till att bromsarna får en översyn och vet då hur långt det är till klossbyte.
Där jag bor saltar de kraftigt och det vill jag få bort till sommaren. Som sagt, lite översyn bara.

Mvh Jonas B.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Egentliga enda problemet jag märkt är att när vinterdäcken får några år på nacken kan de bli ganska så hala på sommarhalvåret när det regnat men absolut inget man lider av när man vant sig.

Man bör nog nog akta sig de allra mjukaste däcken.
Testade tex. nåt Federaldäck som var så galet mjukt så bilen kändes rent livsfarlig även när det väl blev kallt. Antispinnen blev också galen och lampan blinkade hej vilt vid minsta gaspådrag.

Ett däck jag varit sjukt nöjd med är dock Rotalla S210.
I mitt fall körde jag 235/35 R19 91V XL runt om och dessa vinterdäck kändes som vilket sommardäck som helst. Normal ljudnivå och vintergreppet var helt underbart. (aldrig tidigare haft så bra snögrepp med något annat däck) Länk

d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Friktionsdäcket Nokian WR A3 kanske skulle funka bra?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Kör jag strax under två år på friktionsdäcken blir kostnaden den samma som om jag kör i 3 år på en sommar och en vinteruppsättning..

Säg att jag kör ca 2000 mil per år då har friktionen gått 4000 mil ca vid bytet de andra två uppsättningarna har således gått ca 3000 om jag byter vid samma tillfälle. Två uppsättningar kanske ändå är ett smartare val...
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Hej

Har sagt det 100 gånger och säger det igen...

Vinterdäck är uppbygda för att gå i kallt klimat med halt underlag ( börjar tappa sina egenskaper vid +10 gr)

Sommardäck är uppbyggda för att gå i varmt klimat med inslag är blött underlag (tappar sina egenskaper vid +5)

Odubbade vinterdäck ( året om däck/allround exisisterar inte, det ÄR odubbade vinterdäck) kan vara en direkt dödsfälla vid ev panikbromsning/undanmanöver på tex motorväg en varm sommardag.

Vill man kompromissa och ev riskera sig själv/sin familj så fine go ahead..

Mvh Henrik / 15 år i däckbranchen och med åtskilliga däcktester i ryggen..
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Personligen skulle jag aldrig förstöra en bils egenskaper med fel däck. Framförallt inte en körglad bil som BMW. Den blir ohyggligt tråkig att köra, du sliter ut däcken betydligt snabbare, men inte minst riskerar du orsaka olyckor pga betydligt sämre såväl sidgrepp som bromsprestanda.
Friktionsdäck på sommaren är kanske inte riktigt lika korkat som sommardäck på vintern, men faktiskt bra nära.

Har du inte råd med riktiga däck, byt till en billigare bil.

Mvh
Johan Samson
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag tror er, nu är mina funderingar bekräftade.

Billigare bil? Det är ju det jag har hehe :P Aldrig åkt en så ny och bra bil för en så låg månadskostnad som denna :)
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Kan man förresten lägga på bredare däck bak än fram? Original är ju 245/40-18" men man kanske kan ha lite bredare bak precis som man har på E39 M?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.